Het viel me net ineens op dat mijn zoon van bijna 3 weken allemaal witte puntjes op zijn tong heeft. Voor de rest is er nog niets aan de hand. Geen pijn bij het geven van borstvoeding, tong en gehemelte zijn (nog) spikkelvrij... Is dit beginnende spruw? Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan?
Sommige baby's hebben ook melk aanslag op de tong. Maar als dit zo is, kun je het er met een gaasje af krijgen, spruw niet. Dat zijn echt blaartjes. Je kunt het nog even aanzien als je twijfelt. Maar als het erger wordt en je twijfelt nog, zou ik even naar de huisarts gaan. Dan weet je het zeker. Onze zoon had ook spruw. De kraamverzorgende zei dat het melk aanslag was, maar het werd steeds erger. Toen de wijkverpleegkundige kwam zei die dat we meteen naar de huisarts moesten om er iets voor op te halen. Het was inmiddels zo erg in een paar dagen dat de hele tong, verhemelte, wangen en lippen wit waren van de blaren. Echt zielig..!!! Maar gelukkig is het nu weer weg Dus mijn advies, niet te lang wachten en twijfelen, maar maandag naar de huisarts gaan als het er nog is.
Ik zou het niet te lang aankijken. Mijn dochter (en ik) heeft ook spruw gehad toen ze 5 weken was. Beginnend nog wel maar meteen iets voor gekregen en binnen een week was het weg. Hoe langer je wacht hoe erger het wordt en hoe langer het duurt voordat het weg is. Nu heb je nog geen last van borstvoeding geven maar als het erger wordt waarschijnlijk wel! Kijk inderdaad of je het er af kan schrapen met een wattenstaafje of gaasje. Als je het er niet af krijgt is het inderdaad spruw, als je het eraf krijgt is het gewoon melk. Succes en sterkte! X
hier vandaag spruw ontdekt bij ons meisje. En ook med. ervoor gekregen bij de HAP. Haar tongetje is helemaal wit en wat spikkeltjes op heer gehemelte en een paar kleine spikkels bij de onderlip. Hier echt symptomen van veel krampjes, en onrust. Ook der flesje drinken doet ze wat langer over.. Spruw is niet van de tong of waar het ook zit af te vegen, melk aanslag evt. wel.