Mijn vk heeft geadviseerd om het rustiger aan te doen en kortere dagen te gaan maken. Ik werk nu 36 uur per week en ze adviseert om naar zo'n 75% daarvan te gaan om te zien of dat verbetering oplevert (heb veel pijnklachten in mijn buik door geirriteerde darmen, daardoor last van mijn baarmoeder en dus pijnlijk om de hele dag te zitten). Ik wil dit vandaag met mijn leidinggevende bespreken. Iemand ervaring hoe dit gaat? Word ik dan nu ziek gemeld? Ik kan namelijk best die 25% die ik minder op kantoor moet doorbrengen, thuis verder werken. En hoe zit dat met het verlof straks, ben ik dan 'verplicht' om 6 weken van tevoren te gaan?
Als je in de ziektewet gaat ivm zwangerschapsklachten moet je idd 6 weken van tevoren met verlof, ook al ga je maar een uurtje in de ziektewet bv. Verder dat andere zou je met je werkgever moeten bespreken. Misschien dat je dan 75% op werk bent en de rest thuis en dan hoef je in princiepe ook niet de ziektewet in (in overleg natuurlijk met werkgever) want je werkt toch je uren. Anders wordt je idd gewoon 25% ziekgemeld en hoef je verder ook niet meer te werken. Het is misschien ook nog een optie om ander werk te doen wat bv minder belastend voor je is. Maar hiervoor moet je even een gesprek met je werkgever aangaan.
En kun je ook weer uit de ziektewet? Ik bedoel; tijdelijk nu minder gaan werken en als het weer gaat weer fulltime aan de slag? Ik heb er moeite mee te accepteren dat ik niet meer voor de 100% kan meedraaien...
Dat kan wel ja. Maar ik denk wel dat je nu wel eerst voor jezelf en je kleintje moet kiezen, je baby in de buik heeft je nu ook nodig. Mocht het echt weer goed gaan dan kun je weer uit de ziektewet. Volgens mij mag je dan ook evt tot 4 weken van tevoren nog doorwerken.
Je kunt ook eerst gebruik maken van de "pauzeregeling". Je kunt dan extra pauzes nemen of voorafgaand of aansluitend aan je werkdag (dus later beginnen cq vroeger ophouden). Dan hoef je niet direct in de ZW en zit je ook niet met evt met 6 weken al met verlof gaan. Mocht het dan alsnog niet gaan, dan kun je besluiten om met 25% te worden ziekgemeld. Let wel op jezelf!!!!!! Je krijgt een dergelijk advies niet voor niets!!!
Je hebt inderdaad recht op een uur extra pauze per dag, zonder dat je je ziek moet melden. Maar als dat genoeg zou zijn zou je vk niet hebben gezegd dat je minder moet gaan werken... Ik weet trouwens niet hoe verstandig het is om thuis te gaan werken. Dan kom je nog niet tot rust. Het beste is om het te overleggen met je bedrijfsarts. Die kan het beste inschatten wat je nog kan doen en wat voor mogelijkheden er evt. zijn voor aangepast werk of aangepaste uren.
Net wat hierboven al is gezegd, ik zou niet thuis gaan werken. Ook al ben je thuis, je bent toch aan het werk. En je rust heb je nu gewoon nodig. Wat ik me trouwens afvraag.. Schrijven jullie vk's nog briefjes voor je werk cq bedrijfsarts? Mijn vk doet dit namelijk niet. Zij adviseerde mij ook om minder te werken, maar mijn bedrijfsarts zou zo'n advies wel op papier moeten hebben..
Eigenwijs is my middle name Ik heb het advies telefonisch van mijn vk gekregen en dit gemeld op het werk bij mijn leidinggevende. Zolang ik niet ziek gemeld wordt, heeft de bedrijfsarts er volgens mij nog niets mee te maken.... Voor mij is dit vooralsnog een goede oplossing; ik voel me niet schuldig omdat ik niet ziek gemeld wordt, blijf wel aan de slag, maar doe het dus wel rustiger aan. Ik kan dus nog altijd nóg een stapje terug doen. Dat ik 's middags thuis verder werk, houdt in dat ik mijn mail blijf checken en dat ik (woorden van mijn leidinggevende) 'in het zonnetje nog wat dingen op papier zet'. Zo zwaar is dat dus niet
dat klinkt nog wel te doen inderdaad, maar schroom niet om wel echt te stoppen he.. als het nodig is is het nodig..