Hoe lang utrogestan bij zwangerschap verse tp

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Esje87v, 24 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Op internet lopen de meningen heel erg uiteen, maar er is geen echte recente informatie te vinden.

Het ene ziekenhuis wil dat je stopt na je positieve test, dus zo'n 18 dagen na punctie. Zo ook mijn ziekenhuis, het umcu. Het andere ziekenhuis zegt, in de zelfde situatie, door te gaan tot 12 weken?

Ik las dat de aanmaak van progesteron in principe op gepakt wordt door je lichaam, maar dat er na een punctie, en het beschadigen van de follikels, soms te weinig aangemaakt kan worden.

Wat is jullie ervaring hiermee? Welk advies gaf je ziekenhuis, en wat heb je uiteindelijk gedaan?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier mocht ik op de testdatum stoppen. Dat was twee weken na de terugplaatsing, dus 16-17 dagen na de punctie. Ik hoefde het ook niet af te bouwen toen ik zwanger was.

Door de punctie heb je inderdaad extra progesteron nodig. Daar gebruik je de Utrogestan (of extra Pregnyl) voor. In geval van zwangerschap neemt je lichaam de productie van het progesteron over, waardoor je de bolletjes in principe niet meer nodig hebt. Vandaar dat je rond de testdatum mag stoppen. Sommige ziekenhuizen laten je voor de zekerheid wat langer doorgaan.

Bij cryo-terugplaatsingen moet je wel de Utrogestan blijven nemen tot week 12. Maar cryo's werden hier in een volledig kunstmatige cyclus teruggeplaatst (Progynova, Utrogestan, geen eisprong).

3. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Het is idd heel erg verschillend. In het MCK waar wij liepen mocht je nog voor de testdatum stoppen. Mijn gevoel hierbij was niet goed juist omdat het overal weer anders is. Gelukkig begrepen ze dat in het ziekenhuis waar ik alle follikelmetingen ook had en heb het gebruikt tot ongeveer 13/14 weken. Waarvan de laatste 2 weken afbouwend.

4. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf er wel onzeker over.
    Heb contact gezocht met het ziekenhuis, en zij blijven erbij dat het niet wetenschappelijk is aangetoond dat het iets uit zou maken, en geven aan mijn hcg de zwangerschap nu in principe in stand houdt.
    Ik las dat die hcg ook de aanmaak van progesteron stimuleert. In dat scenario zou het dus inderdaad niet nodig zijn om door te gaan.

Maar toch blijft het gewoon vreemd dat andere vrouwen wel langer door moeten gaan. Dat hebben ze in die ziekenhuizen toch ook niet voor de gein bedacht?

Aan de ene kant denk ik, kan het nou echt kwaad om langer door te gaan? Ik heb nog meer dan genoeg liggen van vorige ICSI pogingen. Aan de andere kant voelt het niet echt goed om tegen het advies van mijn ziekenhuis in te gaan..

5. violetta

violetta Niet meer actief

Hier vanuit zkh moest ik ook al stoppen voordat mocht testen. Dus iets van dag of 10 maar gebruikt.
    Het verschilt ook erg per zkh hoeveel je moet pakken dagelijks.
    Ik heb maar vertrouwd op de kunde van m'n zkh. Omdat anders ook niet Wist wat moest geloven. En hier zws goed doorgegaan zonder.

6. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

In de meeste ziekenhuizen krijg je het alleen na een punctie (dus bij een verse tp) en dan tot de testdatum. Inderdaad vanwege wat de meiden hierboven ook zeggen, dat je lichaam de aanmaak van progesteron bij zwangerschap zelfstandig oppakt. Er zijn echter gevallen waarbij Utrogestan voor 12 weken wordt voorgeschreven. Bijvoorbeeld bij vrouwen die zelf niet genoeg progesteron aanmaken en/of die een dun bm-slijmvlies hebben. Ook bij bijvoorbeeld herhaalde miskramen of bepaalde hormoonschema's die weleens worden gehanteerd bij een cryo tp wordt de 12 weken aangehouden.

Je lichaam pakt sowieso alleen de progesteron op die het nodig heeft dus wat dat aangaat kan het weinig kwaad. Aan de andere kant, het is een medicijn en als je lijf het op eigen kracht kan is dat altijd het beste.

Tal1979 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina