Help, ik zit een beetje met m'n handen in het haar... Ik heb net een nieuwe baan in de thuiszorg en ik wil niet gelijk moeilijk doen mbt m'n zwangerschap. Maar ik maak best wel zorgen om het volgende; Ik kom bij een oudere mevrouw die ik help met wassen en aankleden. Dit betreft een erg onhygiënisch huishouden met meerdere katten en de kattenontlasting ligt letterlijk door het huis heen. Ontzettend smerig dus. Ik hoef verder niets met die katten maar ik weet wel dat ik nooit een toxoplasmose infectie doorgemaakt heb. Na de zorg desinfecteer ik m'n handen met zo'n flesje wassen zonder water (bij die mensen thuis wassen is ook erg smerig, alles is te vies om aan te raken). Wat moet ik hiermee? Loop ik risico op een besmetting?
Toxoplasmose komt hoofdzakelijk voor in de ontlasting van jonge katten. Oudere katten hebben de besmetting al doorgemaakt en zijnde immuun. Als deze mevrouw geen jonge katten heeft denk ik dat je geen verhoogd risico loopt. Hoe weet je trouwens zo zeker dat je de infectie nooit hebt gehad? Heb je bloed laten prikken? De symptomen zijn, als je ze al krijgt, gelijk aan een mild griepje en het wordt ook verder niet behandeld (gaat vanzelf over).