Vergrote nier geconstateerd bij 20-weken echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door pindarotsje1979, 12 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pindarotsje1979

1 mei 2007
    17
    0
    0
    Juridisch secretaresse
    Dordrecht
    Hallo dames,

Vorige week heb ik mijn 20-weken echo gehad (nu ben in inmiddels alweer 23 weken zwanger) Alles was gelukkig goed. Geen afwijkingen kunnen ontdekken en het geslacht is nog eens bevestigd...

Wat ze wel zag was dat de linkernier van ons kind wat vergroot was. Dat is verder niks enstigs en heeft verder niks te maken met de groei van ons kind. Waarschijnlijk trekt dit ook nog wel bij. Nu moet ik in mijn 30ste week weer terugkomen voor nog een echo en dan gaan ze kijken of de nier bijgetrokken is, als dit niet zo is dan wordt ik doorverwezen naar het ziekenhuis en krijg ik waarschijnlijk antibiotica.

Het is verder niks ernstigs, alleen ons kind kan dan met de geboorte een nieronsteking krijgen waar ons kind de eerste paar dagen behoorlijk ziek van kan worden en dat willen ze natuurlijk voorkomen..

Hebben jullie daar ook ervaringen mee. Het schijnt namelijk regelmatig voor te komen..

Graag wil ik van jullie horen hoe jullie erover denken. Moet ik me zorgen maken?

2. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Bij mijn zoontje werd gezien dat zijn nierbekken verwijd was toen hij nog in mijn buik zat. Ik denk dat je dat bedoelt ipv een te grote nier?

Een week na de bevalling heeft mijn zoontje een echo gekregen om het nierbekken weer op te meten. En 6 weken later weer. Het was iedere keer weer ietsje groter geworden, maar nog niet zo groot dat ze er iets aan doen (bv antibiotica). De echo's worden nog wel iedere 3 maanden herhaald. We zijn ook bij het AMC geweest waar ze een onderzoek deden naar de werking van de nier. Dat was allemaal goed genoeg maar ze hebben wel ontdekt dat hij niersteentjes heeft. Ze zijn nog verder aan het onderzoeken waar die steentjes uit bestaan en dan horen we daarna of er iets aan gedaan gaat worden en zo ja, wat.

Het is allemaal niet zo ernstig, maar het is wel erg vervelend om steeds weer onderzoeken te moeten laten doen en op de uitslag te wachten. Je wilt gewoon genieten van je kleintje en je niet steeds weer zorgen moeten maken. Aan de andere kant is het wel goed dat ze het in de gaten houden en kunnen ingrijpen voordat het erger wordt en dan misschien wel gevolgen heeft voor zijn gezondheid.

Tegen ons werd bij de 20 weken echo gezegd dat het meestal bijtrekt tijdens de zwangerschap en soms ook nog tijdens het eerste levensjaar. Dus ga daar maar gerust van uit en maak je geen zorgen maar geniet!

Deel Deze Pagina