Best wel snel eigenlijk, vooral prentenboeken met leuke aansprekende tekeningen heb ik zo'n beetje vanaf het begin al voorgelezen. Natuurlijk snapte hij het verhaaltje toen nog niet, maar er was een hoop te zien en als je maar een beetje geanimeerd praat is het al snel leuk . In het begin heb ik ook heel veel boekjes bij Kruidvat gekocht (waren van die afgekeurde versies, met ergens een spelfoutje of zo), en die vond (en vindt) hij ontzettend leuk. O.a. Ik Blijf liever thuis-muis, De hele luie luiaard, Rol spring ren klein kuikentje en Tommie de keukenprins, dat waren denk ik wel de eerste 'echte' boekjes die ik voorlas.
Het komt er de laatste niet meer zoveel van, omdat we overdag al zoveel lezen. Vooral over dieren en auto's. Wij zijn begonnen met voorlezen vanaf het allereerste begin eigenlijk. Wilde het in het slaapritueel opnemen. Later bleek ons zoontje gewoon z'n knuffel en speentje te willen en viel toen direct in slaap, zonder ritueel. Maar zeker zo snel mogelijk mee beginnen hoor! Ik weet zeker dat hij het fijn vond en vindt om naar onze stemmen te luisteren voor het slapen gaan. Ik lees het liefst voor uit Misschien wisten zij alles van Toon Tellegen. Niet persé voor kleine kinderen, maar leuke verhaaltjes en precies de goede lengte. bol.com | Misschien wisten zij alles (ebook) EPUB met digitaal watermerk, Toon Tellegen... En De Wensster vind ik ook fijn. bol.com | Relax kids / De wens-ster, M. Viegas | Boeken
Momenteel lezen wij Jip en Janneke, erg leuk. Hiervoor lazen we het boek over ties en Trijntje bol.com | Ties en Trijntje, Yvon Jaspers | Boeken
Jip en Janneke is hier al jaren favoriet. Liefst elke avond (ik niet meer, haha). We hebben nu Aap en Mol, erg mooie boeken voor 'diepe denkertjes'. En het grote boek van Meester Max, hilarisch, zeker als ze (net) naar school gaan. Echt een kleuterboek. Verder hebben we altijd van alles wat we maar in de bieb kunnen vinden. We gaan trouw elke 2/3 weken!
Tijdens de boekenweek heb ik 'het pi-pa-peuterboek' gekocht en valt helemaal in de smaak bij ons peutertje van 2jr9 mnd. Allemaal verschillende verhalen, van verschillende schrijvers en met verschillende illustraties. Lekker afwisselend. Hele korte en wat langere verhalen afgewisseld met prenten van dingen die nu heel herkenbaar zijn (verjaardag, peuterspeelzaal, de 4 seizoenen) en liedjes. Onderwerpen als speen wegdoen, potje gebruiken en het krijgen van broertjes/zusjes komen naast gewone verhaaltjes ook aan bod. Ons zoontje was nooit van het lezen, maar dit valt helemaal in de smaak. Hij vraagt nu iedere avond om een verhaaltje!
Hier behoren tot de favorieten: Robin en Knor in de winter Ik voel een voet! De Gruffalo Een giraf kan niet dansen Dikkie Dik Sesamstraatboekjes Ik zoek eigenlijk boeken op rijm, iemand daar nog tips voor?
Ik heb een dik boek met allemaal versjes. Vinden de jongens fantastisch. Zijn korte versjes, maar ik lees er zo een stuk of 10 voor op een avond. Verder is Dikkie Dik hier ( ook bij de oudste ) nog altijd gewild. Heerlijke gekke kat. De oudste wil graag meer sprookjes lezen. Ik heb 6 sprookjesboeken, waaronder op rijm gezet door Martine Bijl, die echt heel leuk zijn. Soms erg spannend, maar met een duidelijke boodschap. En het sprookjesboek van de Efteling, ook erg leuk! En ze willen graag dat ik zing voor het slapen gaan Ik heb een paar boeken met ouderwetse liedjes. Zitten we dan zo een 20 minuten met z'n 3en te zingen.
Voor de jongste twee is Pietertje Pet wel leuk. Marianne Busser en Ron Schröder hebben meer boeken op rijm geschreven. Google maar op die namen. Ik heb nu - van de bibliotheek geleend- twee boeken op rijm thuis: 1 Avonturenkat van Hans Kuyper & Alice Hoogstad (serie van Rompompom) bol.com | Avonturenkat, Hans Kuyper & H. Kuyper | Boeken 2 Ga je mee op reis? van Nannie Kuiper & Alex de Wolf bol.com | Ga je mee op reis?, Nannie Kuiper | Boeken
Mijn dochter van ruim 2.5 jaar is helemaal gek van het "Slaapboek" van dr. Seuss. Een echt klassieker op rijm met leuke tekeningen erbij.
Wij gaan een keer in de zoveel tijd samen naar de bieb dan mogen ze twee boeken uitzoeken en dan om de beurt lezen er er een verhaaltje uit..