Beste .. , mijn vriendin en ik gaan over 4 weken bevallen, en we hebben vandaag net bezoek gehad van het kraamzorgbedrijf dat ons komt verzorgen na de bevalling. We hadden de hoop dat ons bed hoog genoeg is/was, maar we moeten nu toch het bed verhogen. Vraag: - waar kan ik het beste 'klossen' of iets vergelijkbaars halen om het bed te verhogen? - kan het ook met andere dingen dan klossen (kratten?) en wat zijn de ervaringen hiermee. - ons bed staat niet alleen op 4 poten (op de hoeken), maar ook middenin (ter ondersteuning van de bodem) zijn een aantal steunpunten (2 meen ik); dit zijn 'staven' van 10 cm doorsnee. Deze kan ik echter niet makkelijk op klos of krat krijgen vrees is. Heeft iemand tips en/of ideeën hierover? Vooral over het 3e punt? Ik hoor graag van jullie ... Willem
Hoi Willem, Je kunt het beste klossen halen bij de thuiszorgwinkel in je eigen regio, je kunt ze gratis lenen! Ook kratten wordt regelmatig gedaan. Als het maar stevig genoeg is, is het goed. Je kunt ook proberen om onder die tussenstaven planken te leggen tot de gewenst hoogten. Ik werk in de thuissituatie en maak echt van alles mee wat dat betreft. Het bed moet op de juiste hoogte zijn voor de oa de verloskundige tijdens de bevalling, begeleiden van de borstvoeding door de kraamverzorgende, en voor het verschonen van het bed. Als het echt niet gaat, of als je bang bent om het bed te beschadigen, dan kun je er ook voor kiezen om op een ander bed te bevallen en borstvoeding te geven. Bijvoorbeeld een 1 persoonsbed/logeerbed. Het kan zijn dat een kraamverzorgende een bed wat niet hoog genoeg staat niet verschoond in verband met arbowet. Wat ook nog een mogelijkheid is om een extra matras te gebruiken die je dan op je eigen matras legt, die zijn zelfs te huur bij de thuiszorgwinkels meen ik!! Maar dat zou je even na moeten vragen. Succes!! Groet Adrienne
Hoi Adrienne, bedankt voor je antwoord. Mijn vriendin zal bevallen in het ziekenhuis, dus het gaat alleen om de kraamzorg NA de bevalling. Ik ben een beetje angstig of we het bed wel goed (en stabiel) 'omhoog' kunnen krijgen. Ik snap uiteraard wel dat er zoiets als ARBO is. Maar kan ik nu afleiden uit jouw reactie dat het enige wat de kraamverzorgster dan niet mag doen het verschonen van het bed is? Goede tip trouwens, matras op matras is denk ik VEEL makkelijker voor elkaar te krijgen.
Hoi Willem, Gaat je vriendin borstvoeding geven of kunstvoeding? Dat is niet onbelangrijk in deze. Want als ze borstvoeding wil geven, dan zal de kraamverzorgende dat begeleiden en helpen met aanleggen de eerste dagen, terwijl je vriendin in bed op haar zij ligt. Dat is enorm zwaar voor de kraamverzorgende als het bed niet omhoog staat. Zeker als het niet meteen helemaal goed gaat met aanleggen, wat helaas nogal eens het geval is. Het klopt inderdaad dat ze het bed dan niet hoeven te verschonen. Ikzelf zou minder moeite hebben met het bed verschonen, dan met borstvoeding ondersteunen. Het kan zomaar zijn dat de bevalling zo snel gaat dat je het ziekenhuis niet meer haalt. Je zou dit met de verloskundigepraktijk moeten overleggen die jullie begeleidt. Succes weer maar met jullie overdenkingen! Adrienne