Hallo dames, Ik zit eraan te denken om met iemand te praten over wat er allemaal gebeurt is, maar hoe pak ik dat aan? Moet dit via de huisarts? En met wat voor iemand kan ik het beste praten? Wat wordt er vergoed? Ik hoor graag van jullie, bedankt!
Inderdaad naar de huisarts gaan, die verwijst je door. Jij vertelt waar je mee zit en dat je daar graag hulpt voor wilt, de huisarts bepaalt naar wie je het beste toe kunt. Wat betreft de vergoeding, daar moet je even voor in de polis kijken. Vanuit het basispakket worden sowieso een aantal sessies vergoed (wel een kleine eigen bijdrage geloof ik), verder hangt het af van je aanvullende pakket.
Afhankelijk van met wat voor soort professional je wilt praten moet je eerst langs de huisarts. Voor maatschappelijk werk of een psycholoog vaak wel, maar voor een coach/counsellor niet. Bepaalde therapieen worden ook vergoed onder de aanvullende verzekering en dan heb je vaak geen verwijzing nodig. Denk dat je een beetje moet bedenken waar je over wilt praten en wat je wilt bereiken met de gesprekken. Dan kun je ook gerichter zoeken naar iemand die je aanstaat.
Allereerst veel sterkte gewenst! Na de geboorte en het overlijden van mijn dochter (zij overleed tijdens de bevalling bij 31 weken zwangerschap) hebben we vanuit het ziekenhuis veel informatie gekregen over steungroepen voor ouders die een kindje zijn verloren. Ik heb daar nog geen gebruik van gemaakt, maar misschien ga ik dat nog doen. Ik loop zelf nu bij een haptonoom, daar heb ik een goed gevoel bij, maar de hulpvraag en bijpassende hulpverlener is natuurlijk voor iedereen anders. Inderdaad zou ik een afspraak met de huisarts maken en vragen of hij/zij je kan doorverwijzen. Misschien kunnen jullie samen kijken waar jij het meeste baat bij zou hebben. Als je wil kan ik je in een pb wat uitgebreider over mijn ervaringen met de haptonoom vertellen.