Omrollende baby, wat kan ik doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jenny44, 4 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenny44

Jenny44 Lid

4 jun 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik heb een zoontje van bijna 16 weken. Met 13,5 weken kon hij zich al omrollen van zijn rug naar zijn buik. Natuurlijk waren wij ontzettend trots maar wij vonden dit ook wel eng eerlijk gezegd, dit omdat hij nog best jong was.

Inmiddels kan hij nog steeds niet echt terug rollen van zijn buik naar zijn rug, al is het al wel een paar keer gelukt (maar dan houd hij er weer mee op). Elke keer als hij zich omrolt dan laten we hem eventjes zijn gang gaan en dan rollen wij hem weer terug. Wij hebben ook geprobeerd hem terug te laten rollen door hem te stimuleren met speelgoed maar dat helpt niet echt.
    Elke keer zodra wij hem hebben omgerold dan gaat hij weer meteen op zijn buik. Maar nu heeft hij dus ook iets nieuws waar hij de laatste tijd dus zijn hand in zijn mond houdt terwijl hij op zijn buik rolt, dus hij ligt dan met zijn gezicht naar beneden en met zijn hand in zijn mond.

's Nachts slaapt hij goed, maar 's morgens als hij wakker wordt dan wilt hij toch wel weer graag van zijn rug naar zijn buik rollen, dit in zijn slaapzak. Dit lukt dus ook en ik vind dit allemaal best eng want ik ben bang dat ik hem niet snel genoeg hoor of dat hij geen adem kan halen.

Hebben jullie misschien tips of ben ik misschien een beetje te overbezorgd?

Groetjes Jenny

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kan hij zn hoofd goed oprichten? Zo ja, dan zou ik me geen zorgen maken. Een gezond kindje zal niet zomaar zn hoofd in het matras drukken.

3. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.196
    177
    63
    NULL
    NULL
    @ Suusjeuh: Ook gezonde kinderen kunnen hun gezicht in het matras drukken/hun gezichtje niet op tijd draaien.

Dit wil ik absoluut niet zeggen om ouders bang te maken en het zal ook vast niet regelmatig gebeuren, maar het kan dus wel gebeuren. En als jij net degene bent waarbij het wel gebeurd en je bent er niet op tijd bij dan lijkt me dat zeer moeilijk. Hier in de opvang heb ik een kindje gehad van toen 14 weken wat ook was gedraaid in bed (hiervoor nog nooit van rug naar buik gedraaid) en dus het hoofdje niet opzij draaide. Toen ik bij het kindje ging kijken was het buiten bewustzijn, maar leefde gelukkig nog wel. Het kindje is in het ziekenhuis onderzocht en daar kon niks gevonden worden. Het kindje heeft er gelukkig niks aan over gehouden.

Dit is natuurlijk niet wat je verwacht, maar het kan dus wel. Ga er dus nooit zomaar vanuit dat het allemaal wel goed zal gaan. En ja, waarschijnlijk ben ik door deze ervaring gewoon bezorgder hierin dan normaal gesproken, maar dat is dan maar zo, veiligheid voor alles.

@Jenny; als je het echt niet vertrouwt kan je het cb om advies vragen. Niet zomaar zelf je kind gaan vastleggen in bed oid, maar ik nam aan dat je dat niet van plan was.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Njaa ik snap het antwoord over advies vragen...
    Maar tsjaa wat voor advies is er voor...
    Je kan moeilijk je kind vastbinden of er de hele navht naast zitten...

Over het algemeen gaan ze niet zomaar met hun gezicht in het matras liggen..
    Het voorbeeld hiervoor is een uitzondering....

Misschien kan je een zijlig kussen proberen... Dan kan je kindje als het goed is niet verder draaien.. Maar dat zou je even moeten uitproberen overdag en regelmatig kijken

5. Jenny44

Jenny44 Lid

4 jun 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie reacties.

Als hij op zijn buik ligt dan is hij goed zijn nekje aan het oefenen, maar hij kunt hem nog niet de hele tijd omhoog houden.

Ik was inderdaad niet van plan om hem vast te liggen in bed. Ik vroeg me gewoon af of jullie er zelf ervaring mee hebben gehad en wat jullie eventueel hebben gedaan.

Toen hij 13,5 week was had ik al de CB hierover gesproken en toen vertelde zij me dat je er niet zo veel tegen kunt doen. Hem veel stimuleren, geen dekentjes in bed en hem in een slaapzak doen. En dat doen we dus ook. Ik vraag me alleen af of er nog iets anders is dat we er tegen kunnen doen.

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik denk ook niet dat je het tegen kunt gaan.
    Is zo'n aerosleep hier niet speciaal voor bedoeld? Dat zou je misschien eens uit kunnen zoeken.

7. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Of eventueel zon nanny care ding

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het advies is om je kindje de eerste 6 maanden bij je in de buurt te laten slapen. Op die manier kun je het ook beter in de gaten houden.
    Natuurlijk moet je zelf weten waar je je kindje laat slapen maar dan heb je er wel beter zicht op.
    Hier kon ze gelukkig beide tegelijk en een hele tijd haar hoofd omhoog houden dus heeft hier nooit echt problemen opgeleverd.

9. Jenny44

Jenny44 Lid

4 jun 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij slaapt inderdaad bij ons op de slaapkamer, in zijn eigen bedje natuurlijk.
    Maar ik maak me zorgen om het eventueel niet horen van geluidjes die hij kan maken.

10. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Wij hebben hiervoor een aerosleep aangeschaft. Dit matrasdekje heeft een extra laagje met honingraatstructuur waardoor ze nog wel kunnen ademen als ze op hun buik liggen. Bijbehorend hoeslaken heeft gaatjes zodat het effect niet teniet wordt gedaan. Was voor mij een hele geruststelling. Gebruik liever geen zijligkussen, want als ze op hun buik kunnen draaien doen ze dit in het kussen ook maar liggen dan zo klem dat ze geen kant meer op kunnen! (zelf bij mn dochtertje gezien)

11. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben bij de oudste een Safe-T-sleep aangeschaft. lakenstof dat om de matras heen gaat met daarop een T-stuk waarvan je een lap tussen de benen door doet en samen met de andere twee op de buik sluit. Ze kunnen wel gewoon op de zij draaien maar niet door op de buik. Scheelt je tig keer je bed uit moeten als ze eenmaal het draaien door hebben maar daardoor om de haverklap wakker worden. De jongste ligt er nu ook in, die gaat aan het draaien met haar gipsbroek en dat past niet in bed...

Deel Deze Pagina