Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MommyOwl, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    We willen wat gaan werken aan het ritme van onze baby. We hebben namelijk het idee dat de slaapjes niet helemaal uitkomen op de dag:

Mijn dochtertje van 3 maanden komt nu nog even bij van een oorontsteking en verborgen reflux klachten die terugkwamen. Maar daarna willen we graag werken om de avonden terug te krijgen. Mijn man en ik hebben namelijk helemaal geen tijd voor elkaar zo, en na 3 maanden gaat het onze relatie in de weg zitten (bovendien breekt het behoorlijk op, om steeds elke avond met een huilend kind te zitten). Tijd voor actie dus, denken wij zo.

Kunnen jullie misschien even meekijken naar het ritme van onze dochter nu? Waarom kan zij niet slapen 's avonds? Hoe kunnen we hier straks wel voor zorgen? Hoe kunnen we dat het beste gaan aanpakken?

Dit is het ritme van onze dochter (ongeveer, het kan best een uur minder of meer zijn per dag. Ze krijgt trouwens borstvoeding op verzoek):

23.00-05.00 slapen
    05.00 voeding (soms meteen weer slapen, soms ook 1 uur wakker)
    06.00-10.00 slapen
    10.00 voeding
    10.30-11.30 spelen
    11.30-15.30 slapen (soms tussendoor ook wakker, dan verschuift de voeding vaak richting 16.30)
    15.30 voeding
    16.00-17.00 spelen
    17.00-17.45 slapen
    17.45-18.30 erbij willen zijn, wel moe
    18.30 voeding
    19.00 moe, maar wilt niet slapen (óf misschien een dutje van 45min)
    Tot 23.00 huilen

Het zit hem dus in het huilen en niet willen(kunnen) slapen 's avonds. Zelf vinden we het opvallen dat zij pas laat op de ochtend klaar is om de dag te beginnen (vaak hoor je toch dat baby's al om 07.00 klaarwakker zijn) en ze best veel slaapt overdag. Is/zijn dit soms het probleem? :(

2. Delina04

Delina04 Actief lid

14 apr 2014
    192
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou het slaapje van 17:00 proberen te vermijden en kijken hoe dat gaat..

Ik vind dat ze best veel en lang slaapt.
    6:00 tot 10 en 12:30 tot 15:30.. ik zou het dutje van 12:30 ook wat inkorten..

ik vind het niet gek dat ze 's avonds geen slaap meer heeft.

3. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Inderdaad veel lange slaap overdag. Mijn zoontje is nu 4 maanden en slaapt iets van 3-4 slaapjes op een dag, variërend van 3 kwartier tot 2,5 uur max ongeveer. Zeker nooit 4 uur aan één stuk overdag, dat doet ie met een beetje mazzel 's nachts.

Leg je je kindje overdag in een lichte of verduisterde kamer? Weet niet of dat bij jullie zo is hoor, maar in de eerste maanden hebben wij onze kinderen overdag bewust in het licht laten slapen en tussen 19.00 en 7.00 uur juist in het donker om een goed dag- en nachtritme te krijgen. Pas als dat goed gelukt was, ook overdag even de gordijnen dicht om een goede dut te doen.

Ik vind het verder ook weinig voedingen voor een kindje van die leeftijd, zeker met bv. Ik geef ook bv en mijn zoontje komt overdag echt veel vaker voor een voeding, en als hij er niet om vraagt dan biedt ik het wel aan, want ik moet van die melk af :D! In de avond is alles dan lekker "op" en gaat hij rond 19-20 uur de nacht in. De laatste weken rommelt hij een beetje vanwege verkoudheid enzo, maar in principe doet hij vanaf dat moment een lange slaap tot uurtje of 2 en dat zie ik hem weer in de vroege ochtend. Nouja, zo mooi ziet het er al een paar weken dus helaas niet uit, gaaaaap.... maar onze avond (en de optie om lekker vroeg naar bed te gaan!) hebben we wel terug!
    Dat doet jouw kindje dan wel weer goed: slapen tussen 23 en 5 uur!
    Oh en als ze dan veel huilt in de avond, wil ze dan aan de borst? Is het misschien clusteren?

4. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Slaapje van 17.00 vermijden/overslaan hebben we al wel eens geprobeerd, maar daardoor bleef ze uiteindelijk veeeeels te lang wakker, met nóg meer huilen als gevolg :( We probeerde haar dan wel al in bed te krijgen, eind van de middag, om zo de nacht alvast in te gaan. Maar dat snapte ze gewoon niet. Ze sliep dan gewoon een dutje van 45min, en werd dus 's avonds gewoon weer wakker, helemaal verward dat het al avond was.

Dutjes overdag inkorten proberen we ook al heel lang, want wij vonden ook al dat ze zo lang slaapt. Maar wat een drama! Dat kind is met geen kanon wakker te krijgen dan! Eerst tegen haar praten, aai over de bol, kamer flink licht maken... geen effect. Dekens eraf zodat ze het wat kouder krijgt, luier verschonen... geen effect. Dan maar (voorzichtig) oppakken en overeind houden... geen effect. Zo rondlopen, lekker veel lawaai maken, haar veel aanraken... geen effect! En als ze al eventjes haar ogen open doet, doet ze ze snel weer dicht en slaapt gewoon vrolijk verder. Pffff... Maar dit was al bij haar geboorte zo. In het ziekenhuis was het ook drama met haar wakker krijgen voor voedingen. Die nam ze dus ook niet. Pas toen we volledig alles op verzoek deden, dus óók de slaapjes, begon ze goed te eten. Die neiging heeft ze nu nog steeds.

5. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    De eerste 2 maanden heeft ze overdag in het licht geslapen met geluiden om zich heen. Toen is ze in haar kamertje gaan slapen met de gordijnen open. Tegenwoordig slaapt ze met de gordijnen dicht, omdat anders de zon recht op haar gezicht staat en ze hiervan óf niet kan slapen óf na 15min ofzo al wakker wordt. Maar uiteindelijk maakte het haar allemaal niks uit. Alleen de geluiden, daar werd ze wel steeds gevoeliger voor bij het inslapen. Maar licht of donker, dat maakt haar helemaal niks uit, ze slaapt er net zo lang mee.

De voedingen gaan helemaal op haar verzoek, anders drinkt ze gewoon niet. Maar ze drinkt wel enorme hoeveelheden per keer. Dat was in het ziekenhuis al zo, maar nu nog steeds. Ze groeit flink, heeft zo'n 4 volle poepluiers per dag en kijkt helder en vrolijk uit haar ogen en ontwikkelt zich uitzonderlijk goed voor een prematuurtje.

's Avonds clusteren heeft ze wel veel gedaan, maar sinds een maand niet meer. Als ze 's avonds zo huilt, dan probeer ik haar wel altijd eerst de borst te geven, voor het geval dat ze toch wil drinken/clusteren. Maar ze wordt er alleen maar pissig van. Pas zo'n 3-4 uur na de laatste voeding pakt ze weer de borst en zuigt zichzelf flink vol. Vaak slaapt ze dan een uurtje ofzo later wel in voor de nacht.

6. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hoi!
    Ze slaapt als ik zo reken, krap 15 uur per dag. Dat is zeker niet teveel, en daar zou ik dan ook echt niet mee gaan rommelen.
    Eigenlijk vind ik dat ze het heel goed doet! Dat 's avonds huilen is vervelend, maar volgens mij typisch huiluurtjes. Je kunt proberen haar minder prikkels op een dag te geven of als het begint haar afgeschermd in een draagdoek te stoppen. Doe je dat allemaal al, dan is het een kwestie van afwachten tot het minder wordt. Dat kan nog even duren, maar ik denk dat je wereld er over een maand alweer anders uitziet;)

7. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Hmm, nou je het zo zegt, ze slaapt inderdaad krap 15 uur per dag. Dat is toch echt wel nodig op haar leeftijd. En als die huiluurtjes inderdaad typisch zijn voor haar leeftijd, dan snap ik ook wel waarom ze haar ritme zo maakt, want ze moet toch ergens die gemiste avonduurtjes slaap inhalen. Fijn, ik ben eigenlijk heel blij om te horen dat je denkt dat ze het best goed doet :D Toch weer wat gerustgesteld. En als die huiluurtjes straks vanzelf weggaan omdat ze ouder wordt, zal ze vast ook beter (en eerder) in de avond in slaap kunnen vallen. Waarschijnlijk zal ze dan overdag ook wat meer wakker kunnen zijn. Tja, misschien dan het allemaal maar even laten voor wat het is. Even tanden op elkaar die avonduurtjes doorkomen, en in gedachten houden dat het een fase is, die vast over een paar weken er al weer heel anders uitziet. :)

8. JustMe1986

2 sep 2014
    90
    0
    6
    Die huiluurtjes in de avond. Is ze dan beneden in de woonkamer of leggen jullie haar dan al in haar eigen kamertje?

Ons dochtertje (nu 2 maanden) begon daar paar weken geleden ook mee... bij haar bleek het haar manier om te zeggen dat ze enorm moe was en wilde gaan slapen.
    En dan niet beneden (wat we normaal deden tot haar laatste voeding) maar boven in haar wieg. Zodra we haar daar neerleggen is ze na een zeur-huiltje direct in slaap! We hebben nu dus echte vrije avonden, heerlijk!

9. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier deden wij savonds en rondje buiten lopen. In de wagen bak. Hij sliep dan snel en bleef in de gang staan tot de laatste voeding

tja.... en soms werkte het en soms totaal niet

10. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier ook een avondwandeling, maar dan in de draagdoek. Doe ik nu (hij is 20mnd) nog wel eens als hij de slaap niet kan vatten. Gelukkig wordt het nu weer wat eerder donker, heeft hij minder te kijken ;)

11. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik las pas nog ....ergens... Dat onderzoekers 'denken' dat alle indrukken die een baby over de dag krijgt in de avond verwerkt dmv huilen. Mij klinkt het wel logisch in de oren. Onze man heeft zijn huiluurtjes nu meer veranderd in een jengeluurtje ( van 17:00 tot 20:00) eerst was het echt huilen en duurde het vaak ook tot 23:00uur. Maar hij is in de namiddag/vroege avond gewoon erg onrustig.

12. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Fijn dat ik je wat gerust heb kunnen stellen;)
    Nog een geruststelling; onze tweede zoon heeft ook heel lang "uitgeslapen"; zeker wel tot een maand of 8 voordat hij niet meer binnen 1-2 uur na de ochtendvoeding meteen weer terug naar bed wilde om nog een lange ruk te maken (en toen lag hij er al echt een stuk eerder in dan 23.00u:p)

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Dat 's avonds huilen zal waarschijnlijk binnenkort sowieso wel overgaan. Meestal is dat na een maand of 3 wel een stuk minder. Dat was bij ons in elk geval 3x wel zo en je leest het ook wel vaak in boekjes. Dus misschien nog even een paar weken doorbijten en dan gaat het vanzelf beter. Op deze leeftijd kun je het nog maar slecht sturen is mijn ervaring.
    En doorslapen van 11 tot 5, daar zou ik op die leeftijd bijna mijn linkerbeen voor gegeven hebben, haha.

14. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik vind ook niets verontrustend aan je verhaal. Hier gaat het eigenlijk net zo, misschien slaapt mijn dochtertje zelfs nog wel meer. De eerste 3 maanden was ze 's avonds ook onrustiger, nu af en toe nog. Ach ja ik ben er vrij makkelijk in, het is hun enige manier van communiceren. Ik denk dat je er weinig aan moet gaan sleutelen hoor!

15. Jolina

Jolina Niet meer actief

Op die leeftijd is het vooral je kindje volgen en rustig blijven...

Het zijn fases waar je doorheen moet en ook kwa relatie ;)
    Gaat helemaal goedkomen hoor....jullie moeten maar wat creatiever zijn in tijd vinden voor elkaar :D

16. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Bedankt voor alle reacties :D Fijn dat iedereen even meedenkt :)

Het huilen 's avonds komt zeker weten omdat ons meisje echt moe is, ik zie het duidelijk aan haar. Ze slaapt het liefst in haar eigen bedje, lekker rustig daar. We laten haar dus eigenlijk nooit in de box slapen bij ons, dat hadden we al heel snel door en brachten haar naar bed zodra ze moe werd. Daar ligt het dus niet aan.

Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Het enige "probleem" dat ik heb met haar ritme is dat ik het zo zielig vind voor haar dat ze elke avond zo overstuur is. Dus heb ik het eens anders bekeken: in plaats van haar ritme proberen aan te passen, ben ik naar andere manieren gaan zoeken die haar uit haar huilbui kunnen halen. Het viel me dus op hoe moe ze was 's avonds, en ik kan me voorstellen dat dan álles te veel wordt. Elk mini-geluidje, elk piepie-lichtje, alles. Daar is ze sowieso best gevoel voor, zeker geluid. Als ze bijvoorbeeld in mijn armen in slaap is gesukkeld tijdens een voeding, en mijn man verschuift even in zijn stoel naast mij, dan schrikt ze gelijk wakker.

Dus heb ik mijzelf en haar deze week 's avonds opgesloten in onze slaapkamer zodra ze onrustig werd. Pyjama al aan, helemaal klaar voor bed, lekker samen onder de dekens knuffelen en voeden. Eerst met een schemerlampje (anders kan ik niet zien waar ik die tepel richt :p) en als ze helemaal vol gepropt was, dan meteen licht uit en mijn armen om haar heen. Ze moest er eerst helemaal niks van hebben. Voeden was leuk, maar daarna waren mama's armen stom, het donker was stom, het bed was stom, alles was stom. Ik heb haar toen veel gesust, soms even opgepakt en geknuffeld en weer neergelegd als ze weer rustig was, om daarna weer naast haar te gaan liggen en een beetje lichaamscontact te houden. Ik wilde haar het gevoel geven dat ik er voor haar was in deze moeilijke uurtjes en dat ik haar niet alleen zou laten. Soms moest ik een beetje zachte muziek draaien voor haar, als ze echt over d'r toeren begon te raken. Dan was ze even afgeleid en luisterde ze rustig naar de muziek. Ze ging dan zelfs soms een beetje spelen met mij: mijn gezicht en handen aanraken en onderzoeken (dat heeft ze nog nooit gedaan, mooie ervaring!). Na een tijdje werd ze uiteindelijk rustig genoeg om even een tijdje stil te liggen en te duimen (of mij als fopspeen te gebruiken). Daar werd ze dan nog rustiger van, en uiteindelijk... viel ze in slaap. Ik wachtte dan totdat ze in een diepe slaap was (duurde best een tijd, toch wel bijna een uur, want ze schrok vaak wakker), en legde haar daarna in haar eigen bedje. De eerste avond heb ik van 19.30 tot 22.30 zo doorgebracht, en sliep ze tot 05.00 door. De tweede avond duurde al wat korter, en kon ik haar om 22.00 al in bed leggen (05.00 wakker). Derde avond: 21.15 (03.00 en 06.30 wakker), en werd ze warempel uit zichzelf al om 09.00 klaarwakker. Vierde avond: dit keer in haar eigen kamertje gevoed en in mijn armen in een diepe slaap laten vallen; 21.15 (22.00 wakker voor een voeding, 03.00 en 06.30 wakker), 09.00 klaar voor de dag. Vijfde avond: badje en in haar kamer in slaap voeden; 20.15(!) in lichte slaap weggelegd, 22.00 en 03.30 wakker, 08.00 klaar voor de dag!

Ze begint nu dus al zelf haar ritme om te gooien, haha. 's Middags wilt ze nu ineens elke 2 uur voeden, dus slaapt maar steeds 45min. Volgens mij is dat wel te kort voor haar, want ze ziet er best moe uit als ze dan uit bed komt. Kan ook niet langer dan 45min wakker zijn dan. Ik probeer haar wel langer te laten slapen, door haar gewoon in bed te laten liggen en haar er alleen uit te halen als ze begint te huilen. Soms, na een half uur, sukkelt ze dan weer uit zichzelf in slaap ('s ochtends). Maar andere keren heeft ze er tegen die tijd genoeg van en wilt echt opstaan (maar dan wel nog moe). Ik denk dat zij nu ook even zoekende is, dus ik laat het maar even. :) Ik denk dat als ze echt te moe opstaat, dat ik dan maar even met haar ga wandelen ofzo en hopen dat de omgeving saai genoeg is om weer in slaap te vallen :D

Deel Deze Pagina