Verhoogd gamma-gt man

Discussie in 'De lounge' gestart door Juffie26, 14 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Mijn man heeft sinds begin dit jaar erg veel last van stress, gelukkig geen burn out gehad. Hij had daardoor ook vaker last van diarree Door de stress. Inmiddels is alles weer Helemaal ok. Hij is bij de acupunctuur geweest en op aanraden van mij ook bloed gaan laten prikken en ontlasting laten controleren. Ontlasting was allemaal prima en bijna alle bloedwaarden ook behalve het gamma gt dat was 98 ipv binnen de grens tot 55. De huisarts heeft gevoeld en voelt verder geen vergrote lever of iets anders aparts. Hij zei dat hij zich verder geen zorgen moest maken dat ze dit wel vaker zagen en dat dat kan fluctueren. Mijn man drinkt geen alcohol, en gebruikt geen medicijnen. Althans hij heeft tijdje probiotica, nog iets anders voor de spijsvertering en iets gebruikt tegen de stress en spanning allemaal homeopathische middelen. Zou dat mogelijk een oorzaak kunnen zijn? Of de stress opzich? Ook heeft de acupunctuur elke sessie van alles geprikt ook lever en galwegen. Mijn man heeft verder totaal geen klachten, geen buikpijn, niets en alle andere bloedwaarden wat geprikt is was allemaal ok behalve het gamma-gt dus. Over 4 weken moet hij nogmaals dat laten prikken. En hoewel de huisarts zei niet zorgen te maken doe ik dat toch......en probeer ik te bedenken hoe dat kan. Zouden die homeopathische middelen dat kunnen zijn? Of de stress?
    Iemand wellicht ervaring met verhoogd gamma-gt?

Bedankt voor lezen van mijn lange berichtje. Ik weet dat jullie geen dokters zijn maar wellicht iemand met wat ervaring of verstand hiervan?
    Bedankt

2. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

GGT is vaak verhoogd bij overgewicht. Is dat het geval?

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113

Nee mijn man heeft totaal geen overgewicht. Is lang en slank.
    Wel veel stress gehad, homeopathie gebruikt en acupunctuur gedaan.
    Drinkt niet, rookt niet, eet gezond verder.

4. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Vervelend dat je je zo'n zorgen maakt.

Maar zoals de huisarts zegt, dit komt wel vaker voor. Geen zorgen maken en over een aantal wkn opnieuw prikken.

Niemand hier zal je het antwoord geven waar je op hoopt.

Another vindt dit leuk.
  5. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Je hebt gelijk hoor ik weet het.
    Maar sinds mijn schoonbroer van 30 jaar plotseling overleed de dag na onze bruiloft bijna 3 jaar geleden, kan ik me heel snel zorgen maken om zoiets.....heel vervelend inderdaad

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Gamma gt kan al verhoogd zijn door enkele biertjes de avond ervoor, maar hij drinkt helemaal niet begrijp ik?

Wij hadden op het werk laatst iemand bij wie de gamma gt ook verhoogd was, bij navraag had hij de avond ervoor incidenteel 4 bier op om een voetbaloverwinning te vieren. Bij controle 2wk later was het weer normaal

7. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Dat wist ik inderdaad maar mijn man heeft niets gedronken ook niet kort van te voren. Laatste keer was een weekend in februari toen we weekend weg waren maar dat was niets spannends verder. Verder niets meer gedronken, drinkt ook nooit biertje in de avond of iets.
    Hij heeft 28 april laten prikken en op Koningsdag 27 april ook niets gedronken verder alleen frietje gegeten toen

8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.333
    113
    Amsterdam
    Stomme is als je uitgebreid lab laat prikken je altijd wel een afwijking vindt. De ggt is wel te hoog maar nog niet schokkend. Waren zijn verdere leverenzymen normaal?
    En idd zon waarde kan ook weer normaliseren, als je je echt zorgen maakt ga ook gewoon nog het gesprek aan met de huisarts en stel de vragen die je wil stellen.
    Succes in ieder geval voor je man.

9. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Was bilirubine wel goed? Zelf heb ik een milde vorm van syndroom van Gilbert, dit weet ik toevallig omdat het bij 2 zussen aan het licht kwam. Is een onschuldige leveraandoening, schijnt heel veel voor te komen maar veel mensen weten niet dat ze dat hebben. Daarbij is je bilirubine iets verhoogd maar het zou kunnen dat gamma gt dan ook verhoogd is, dat weet ik niet precies meer...
    enige klachten die ik heb is jeuk na het sporten en dat komt dan volgens mij omdat er dan veel afvalstoffen afgebroken moeten worden.

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Alle andere waarde ASAT ALAT waren beide prima kwa waarde

11. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Bilrubine was ook prima waarde, ijzer, suiker, ASAT, ALAT vanalles en nog wat allemaal normaal waarde. Behalve Gamma GT. Enige wat ik kan verzinnen zijn de homeopathiche pilletjes die hij genomen heeft een tijd

12. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik ken het alleen in relatie tot alcohol en medicijn gebruik (ik werk in de verslavingszorg), maar zoals je al aangaf drinkt jouw man niet en gebruikt hij geen medicatie.

Zijn leverwaarde zijn inderdaad verhoogd, maar niet schrikbarend (ik heb iemand in behandeling gehad met een GGT van 2700, maar dat was echt wel extreem). Het lijkt me voor nu alleen vervelend dat je niet waardoor het komt. Mijn advies zou zijn om elke drie maanden bloed te prikken en het goed te monitoren.

13. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.333
    113
    Amsterdam
    Dat valt ook nog wel mee hoor 2700;) ik heb ze al van boven de 8000 meegemaakt en zelfs na staken alcohol hersteld dat nog. Dat is ook zo mooi aan de lever die kan dat zelf allemaal mooi herstellen.

@ts als de rest van de enzymen goed zijn dan waarschijnlijk gewoon vervolgen en grote kans dat de waarde zich mooi hersteld.

14. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja dat is wat ik ook overal lees daarom snap ik het ook niet.
    Enige wat ik kan bedenken is dat het Door de homeopathsche kruiden komt die hij heeft gehad en/of Door de acupunctuur die hij aantal weken heeft gedaan. Zou iets anders niet kunnen bedenken. Hij heeft ook geen buikpijn of last in welke vorm dan ook. Lever is ook niet vergroot. Hij moet over maand weer prikken

Angel1980 vindt dit leuk.
  15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja de rest is inderdaad allemaal prima in orde. Ik snap er niks van. Wat ik eerder al aangaf is het enige wat ik bedenken kan Door de homeopathiche kruiden middelen en/of acupunctuur die hij gedaan heeft. Stress schijnt ook slecht te zijn voor de lever en hij (we) hebben veel stress gehad en mijn man heeft er ook echt last van gehad.

Maar 8000 pffff jeetje.
    Ik lees veel over mariadistel kruid dat dat zou helpen. Maar wil ook niet teveel gaan klooien met middelen. Andere homeopathie middelen neemt hij nu ook niet meer.

16. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Geen middeltjes gaan gebruiken nu. Vertrouw op wat de huisarts zegt. Die heeft er verstand van. Laat het los.

Another, Evanesco en Angel1980 vinden dit leuk.
  17. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik heb ook eens een verhoogd gamma GT gehad. Ik gebruikte toen geen medicijnen, drink geen alcohol en heb ook geen overgewicht. Ik heb toen een echo van de lever gehad en er is nog 3 keer bloed geprikt en toen was het opeens weer prima. Ik weet nog steeds niet waar het vandaan kwam maar hier was alles ok.

18. Angel1980

:eek: 8000! Meen je niet! Heb je dan niet acute leverfalen? Heel bizar... :rolleyes: maar idd mooi dat de lever zich weer kan herstellen, alleen is op een gegeven moment de rek er helaas wel uit...

19. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Nee beter van niet inderdaad je hebt gelijk.

20. Angel1980

Eens. Ook omdat het geen ernstige afwijkingen zijn. Sterkte!

Juffie26 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina