Ha dames, Ik ben dol op sushi en heb een beetje op internet gekeken wat je wel en niet mag. Nu lees ik overal dat je de california roll mag. Echter heeft Sumo een sushikaart waarbij per gerecht staat aangegeven of een zwangere vrouw het mag..en bij de california roll staat niet aangegeven dat je dit mag eten! Enig idee wat ik nu moet geloven?
Wat zit er precies in? Als er geen rauwe dingen inzitten zou het geen probleem moeten zijn, california is met surimi toch? Misschien dat zij surimi gebruiken die vacuum verpakt zat en dan zou het kunnen dat daar ook weer meer kans op Listeria is. ik heb geen sushi gegeten in de zwangerschap
In principe mag je het niet als er rauwe vis in verwerkt zit. Weet even niet uit mijn hooft of dat ook bij de California roll is. Ik denk dat sumo dit wel goed zal weten en het daarom op zijn kaart heeft staan. Zelf moet ik wel zeggen dat ik ook een paar keer sushi heb gegeten tijdens de zwangerschap. Zolang je verse sushi hebt van een toko is het echt niet heel erg om een paar stukjes rauwe vis te eten. De sushi van de AH met een 35% korting sticker zou ik daar in tegen beter laten staan.
In de california roll zit avocado en surimi. Dus ik dacht dat je dat gewoon mocht, omdat je de surimimaki ook mag volgens Sumo. Misschien mag je de oranje eitjes om de california roll heen dan niet?
Je mag gewoon rauwe vis hoor. Mits het maar echt vers is. ik dacht ook van niet maar de gynaecoloog en verloskundige gaven aan dat je gewoon rauwe zalm mag eten mits het vers is. Tonijn wel even mee uitkijken, ivm roofvis en dus kwik.
Het zal komen door het kuit, dat wordt hier in ieder geval in de california roll gebruikt. dat zijn vis eitjes en die zijn rauw.
Ik ging ook op safe. Een echte sushi-liefhebber dus 9 mnd geen sushi zag ik niet ook niet zitten. Ik at de maki sushi met komkommer of avocado. Nigiri met omelet.. Eigenlijk alles wat vegetarisch is.
Volgens mij mag je de vieitjes gewoon eten hoor. Ik heb nu een par keer sushi gegeten sinds mn zwangerschap. De rauwe vis heb ik inderdaad laten staan (al zou dat wel moeten kunnen bij een goeie sushi-tent), maar de rest lekker gegeten. Helaas heb ik nu totaal geen zin meer in sushi. Net als chocolade, hoef ik ook niet meer.... gekke baby in mn buik!
Ik at het liever niet, ze snijden de sushi toch met hetzelfde mes op dezelfde plank. Als er dus listeria in de vis zit komt die ook op je vega rol. Overigens heb ik afgelopen week al 2x sushi op, gisteren rosé lamskoteletjes op, in het weekend licht gebakken steak en filet op. Dat zou genoeg moeten zijn om de komende 36 weken door te komen
De vk heeft mij verteld dat in rauwe vis geen listeria zit. Dit is alleen bij gerookte zalm etc. Het risico van rauwe vis zit m meer in dat je er zelf erg ziek van kan worden, maar heeft geen direct gevaar voor de vrucht. Evengoed eet ik het niet hoor, dat raadde zij ook aan. Is net als rauw ei, salmonella is vooral voor jezelf gevaarlijk, niet direct voor de baby. Listeria en toxoplasmose daarentegen is een ander verhaal. Nadat ze dit zei durf ik ook wel weer naar de sushi tent voor Vega sushi. Ik dacht indd ook eerst: wordt allemaal met t zelfde mes gesneden...
Wel raar dat dit dan wel nog overal wordt aangeven, waaronder het voedingscentrum. Volgens hun kan in alle rauwe dierlijke producten listeria zitten, ook vis. Ik zou het risico nog steeds niet willen nemen op het oordeel van 1 verloskundige tegenover alle andere en instanties zoals het voedingscentrum.
Als vis echt vers is is het in principe geen robleem idd, ik heb alleen geen vertrouwen in de versheid van de meeste grote sushi restaurants. Listeria kan overal in voorkomen, zelfs in salades en rauwkost. Hoe langer gesneden producten bewaard worden hoe groter de kans dat de hoeveelheid bacteriën zo groot is dat je er ziek van kan worden. Als je er zeker van bent dat de spullen vers zijn en goed gekoeld bewaard zijn is er geen probleem. Ik vermijd alles wat rauw is buiten de deur, behalve in echt goede restaurants waarvan ik zeker ben dat ze met erg verse producten werken.