Vanmorgen heb ik een eerste afspraak met mijn huisarts gehad. Ik ben 6 weken zwanger van de eerste. Omdat ik te zwaar ben én omdat mijn bloeddruk aan de hoge kant was (138/80) heb ik een doorverwijzing naar de Gyn in het Ziekenhuis. Voor de zwangerschap was mijn bloeddruk 140/85 dus volgens mij valt het wel mee. Ik werk echter fulltime, sta voor de klas (groep8) en dat levert dus wel de nodige stress op! Nu lees ik hier en daar dat er mensen zijn die al super vroeg moeten stoppen met werken vanwege een hoge bloeddruk. Voor woensdag moet ik een oproep van de Gyn hebben gekregen, hopelijk mag ik snel komen want ik hoop zo enorm dat het hartje klopt!!!! En aangezien mijn ouders ver weg wonen, en nog niet eens weten dat ik zwanger ben, hoop ik het ze met Pasen te kunnen vertellen. Maar dan is het wel fijn als ik al een echo heb gehad! Zijn er meer vrouwen die een hogere bloeddruk hebben al zo vroeg in de zwangerschap?
Hoi, Ik had redelijk snel een hoge bloeddruk denk wel in een zwangerschap is het pas echt gevaarlijk als je een hoge ondedruk heb als hij hoger is dan 95 zal je naar het ziekenhuis moeten....(spreek met ervaring helaas) daar word je dan aan het ctg gelegd en je word wat vaker gecontrolleerd je kan namelijk een zw verg. krijgen als hij te hoog is.
bedankt voor je reactie! Kun je een hoge bloeddruk ook tegengaan door bepaalde dingen te doen of voeding te laten staan? Mijn moeder heeft haar leven lang een dodelijk hoge bloeddruk gehad en nooit ergens last van gehad. Toen ze zwanger was van mijn broer moest ze met 4 maanden acuut stoppen met werken en mocht ze alleen nog maar op de bank liggen. Dat is 34 jaar geleden en volgens mij zijn ze nu nog veel strenger als het gaat om bloeddruk enz. Ik probeer dat echt tegen te gaan, goed te bewegen en rust te nemen. Maar vraag me dus af of je er zelf iets tegen kunt doen!
Hoi hoi, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!! Hier ook iemand die vrij vroeg in de zwangerschap te horen kreeg dat me bloeddruk te hoog was. (was op dat moment 14 weken) Ik moest een week later weer komen, (was sowieso al onderbehandelig van Gyn) was bloeddruk weer hoog, zou ik aan de medicijnen moeten. Dus weer gecheckt, weer te hoog (140/100, normaal heb ik 125/85) dus te hoog, dus aan de medicijnen, toen weer een week later gekomen, en was me bloeddruk 125/85. Werd ook op eiwitten in de urine getest maar was niks aan de hand. Ik slik 3 keer daags een pilletje tijdens het eten. Soms lukt het niet helemaal, bijv op de zondag, dan begint de dag later en ontbijt ik ook later en kom ik beetje in de knoop, ikzelf heb een regel dat ik elk 5 uur eet ivm pilletje, maar ja lukt niet dus op zondag niet altijd.. Ook rust ik veel en ben ik gelijk met zware activiteiten gestopt en heb leren luisteren naar me lichaam. Kwa eten, ben ik niet echt anders gaan eten, af en toe een keer patatje moet kunnen, maar let ik verder wel beetje op het zout gebruik. En natuurlijk goed en gezond eten. Bij laatste controle was me bloeddruk 116/78 dus het gaat goed. Ik voel me ook goed. Ook wat ik doe is wanneer ik een controle heb, ruim op tijd van huis gaan. Ik heb altijd in de ochtend een controle en dan zijn er vaak files... als je wat verlaat bent en daar in komt (wat toch je eigen schuld is) ga je stressen en dan schiet je druk ook omhoog. Dus ik zorg dat ik ongeveer half uur voor de afgesproken tijd aanwezig te zijn. Kan ik rustig bijkomen en even ontspannen. (moet van parkeergarage naar de gyn best een stukje lopen)
Hoi Spikkeltje bedankt voor je reactie! Mag je dan na je zwangerschap wel stoppen met die medicijnen of is dit dan levenslang? Ik ben niet zo van de pillen. Maar van de andere kant als het zou helpen, waarom niet! Ik hoop volgende week mijn eerste echo te krijgen, ben heel erg benieuwd en kijk er ontzettend naar uit!
Hoi Heppie, Ik ben ook niet van de medicijnen. En zoals het nu gaat, mag en kan ik stoppen na de zwangerschap. Het word wel de eerste weken in de gaten gehouden, hoe ik het zonder medicatie doe. Veel plezier met de echo volgende week! Liefs
Mijn bloeddruk was ook altijd rond de 145/85 en werd om de 3 maanden gecheckt bij de huisarts. Toen ik zwanger raakte werd mijn bloeddruk uiteraard gecheckt bij de verloskundige, maar tussendoor ook bij de huisarts. In het begin daalde mijn bloeddruk iets, daarna ging ie weer iets omhoog en vanwege zwangerschapsjeuk (en daardoor veel stress en geen slaap) ging mijn bloeddruk erger omhoog, tot onderdruk 95. Maar telkens geen eiwitten in mijn urine en het was duidelijk waardoor het kwam, dus niets aan de hand. Ik denk dat je vooral door je gewicht naar de gyn moet, met je bloeddruk is volgens mij niet zoveel aan de hand, aangezien die altijd al aan de hoge kant is geweest.
Bij mij is 2 weken geleden mijn bloeddruk omhoog geschoten.. Net zoals Spikkeltje slik ik 3x op een dag tijdens het eten een tabletje om mijn bloeddruk te verlagen. Mijn onderdruk is nu 90 en ik moet onderbehandeling blijven van de gyn en ook in het ziekenhuis bevallen, als de bloeddruk niet zakt, wordt ik waarschijnlijk ingeleid... Zoutloos eten hoeft niet, maar ik hou er echt wel rekening mee! Probeer zo min mogelijk zout binnen te krijgen. Ook probeer ik op een dag zoveel mogelijk rust te pakken en voor een controle toch ruim optijd aanwezig te zijn bij de gyn, zodat ik niet gehaast en gestrest ben als ze mn bloeddruk meten! Veel succes meid en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik ben niet zwanger maar ik had een te hoge bloeddruk toen ze mij de vleesboom er uit hebben gehaald . Hoe het nu is weet ik niet . Mis geen zout of minder zout eten ! jou bloeddruk is idd niet schrikbarend. En mis heb je hier iets aan :hoge bloeddruk - Kinderwens Ik vond het heel interessant om te lezen,
Mijn bloeddruk is vanaf begin af aan 150/85, ook hoog dus. Ik word goed in de gaten gehouden door se vlos, maar niet door de gyn. Omdat dit mijn tweede kindje van dezelfde man is, schijnt de kans op vergiftiging erg klein te zijn. Geen zout eten is achterhaald, dat hoef je dus niet te laten. Probeer stress te vermijden en laat je bloeddruk vaak nakijken, dat is het belangrijkste.
Heb vorige week week bloeddruk check gehad en was nu 115/70. Dus het gaat goed. Nog 6 weekjes te gaan en hoop dat het zo blijft. Vanaf nu kom ik elke 2 weken onder controle bij de gyn. Ik merk wel dat dingen zwaar worden, dus neem nog meer rust en doe nog meer dingen in stappen. Maar goed we zitten op het eind van de zwangerschap en dat is wel logisch.