Verhoogde FSH Waarde

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Astarte, 6 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astarte

Astarte Fanatiek lid

12 nov 2006
    2.574
    0
    0
    in Nederland
    Hai dames,

Wij hebben bij de arts van de week vernomen dat mijn FSH waarde 16 was. Volgens haar was 12 normaal (bij mijn leeftijd? Ben ik vergeten te vragen..) en was het dus iets verhoogd.

Ik krijg nog aanvullend hormoononderzoek om dieper op alles in te gaan en ook een echo nog. Tevens foto baarmoeder met die contrast vloeistof....

Mijn vraag, zijn er ook andere dames die dit mee hebben gemaakt, of nu mee maken en jullie verhalen daarbij?

Ik weet dus nu alleen die FSH waarde nog maar, dus volgende maand weet ik meer na alle uitslagen. Ik was gewoon benieuwd hoe andere dames dit mee hebben gemaakt of maken en wat hun verhalen zijn........

Ik hoop dat er reactie komt!

Groetjes!

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Heeft je arts je ook uitgelegd wat een hoge FSH waarde betekend?

Misschien kun je eens kijken in het topic over de vervroegde overgang/lage eicelreserve...

Veel succes meid!!

3. Astarte

Astarte Fanatiek lid

12 nov 2006
    2.574
    0
    0
    in Nederland
    Dank je! Ja ik weet wat hoge fsh kan inhouden maar mijn vraag was waarde 16 specifiek. Heb uiteraard al gekeken in andere topics maar zal nog 's kijken. Waren ook Posts van 2008 en ik wil graag met een actueel persoon/personen in de soortgelijke situatie uitwisselen! Wil gewoon wat meer info vanuit ervaring : als je dit googled is het lastig iets betrouwbaars te vinden sowieso...

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ikzelf zit ook vervroegd in de overgang, echter mijn FSH is niet boven de tien, althans, niet bij de laatste meting. Wel in mijn AMH erg laag. Dat is ook een slecht teken. Een FSH hoort een stuk onder de tien de zitten. Boven de tien is een heel slecht teken. Sorry, mooier kan ik het niet voor je maken. Alleen soms zegt het ook weer niets. Er zijn meiden die ondanks een hoge FSH nog redelijk goed op de hormoonspuite reageren. Andere helaas niet. De kans dat je er slecht op reageert is groter naar mate je FSH hoog is. Hormoonspuiten bevatten namelijk FSH en als je waarde van jezelf al hoog is zal je lichaam de kunstmatige hormonen niet goed oppakken.
    In het topic dat ik zojuist noemde schrijven meer meiden met een hoge FSH dan wel een lage AMH. Ik denk dat het wel fijn voor je kan zijn om je daar bij aan te gaan sluiten. Ik zal de link ff voor je opzoeken .

Wat ik me nog wel afvroeg: op welke cyclusdag was je bloed geprikt?
    Dit dient namelijk wel in de eerste paar cyclusdagen te gebeuren. Als dit later is gedaan dan is de uitslag niet betrouwbaar. (Sommige huisartsen zijn namelijk soms zo dom om het op een verkeerd tijdstip te gaan prikken.)

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
  6. Astarte

Astarte Fanatiek lid

12 nov 2006
    2.574
    0
    0
    in Nederland
    Hi! Mijn bloed is geprikt op dag 1 of 2 van mijn menstruatiecyclus. Tegen mij zei de arts dat 12 normaal is. Hangt er misschien iets ook van leeftijd af?...Lijkt me wel. Dus het is wel betrouwbaar, het bloedprikken en ik heb het laten doen in het ZH want ik loop daar al op de voortplantingsafdeling vandaar!....

Het is voor mij heel raar. Ik heb een normale cyclus en eisprong (heb ovu testen gedaan half jaar lang) en nergens last van, geen gekke dingen totaal niet! Ik heb al een gezond kind gekregen en nu we dus voor de tweede gaan is het allemaal toeters en bellen!:( Ik snap dat het kan maar de eerste was niet eens gepland en ik was pats boem zwanger! En nu dit....je snapt, heel lastig voor mij te begrijpen maar het is nu eenmaal zo. Die foto van mijn baarmoeder zal misschien wel verklevingen ofzo laten zien, van na de bevalling? Dat kan natuurlijk. Weet alleen niet of de FSH daaraan gekoppeld kan worden?....Ik vind het heel naar om te lezen wat je schrijft van boven de 10 erg slecht...:( Dat zag ik ook al wel op internet hoor. Maar ook in mijn familie is niemand vervroegd in de overgang gegaan, is iedereen normaal vruchtbaar, ook niets raars. Ik weet het gewoon niet.....maar dank voor je aanvullingen....!

7. Astarte

Astarte Fanatiek lid

12 nov 2006
    2.574
    0
    0
    in Nederland
    Ik ben even op jouw forum gegaan en heb daar ook een post gezet!....Hopelijk daar wat meer reacties...het is ook zo lastig zoeken in de duizenden posts hier op zwangerschapspagina! En dan al die details!...:$ Daarom heb ik ook een nieuw topic geopend....

Nee ik weet dat mijn kansen niet verkeken zijn maar ik schrok er toch van. Ik weet ook dat de FSH kan fluctueren per keer dus ik wacht dat wel even af natuurlijk. Maar je hebt gelijk het is lastiger. IUI is ons al min of meer aangeboden en met pech IVF als mijn bloed niet goed blijkt qua hormonen. Afijn, dat wachten we eerst even af!.....

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Jammer dat je bloed gewoon netjes in het begin van je cyclus geprikt is. Dat betekend namelijk dat je bloedwaarde niet vals hoog is, maar gewoon dus echt zo hoog is. Balen!! :(

Hmm, je arts zei dat 12 normaal was??
    Ik zelf ben 26 jaar en ik weet dat het 'normaal zou zijn' als jouw waarde hoger zou uitvallen dan die van mij, maar wat ik over dit onderwerp heb gelezen is dat een FSH waarde gewoon echt onder de 10 moet zijn, zeker gezien jouw leeftijd nog. Pas vanaf ruim 40 zou het misschien een normale waarde zijn.
    Ik heb ff snel voor je gegoogled en op de site van VOEK kwam ik dit lijstje tegen:

FSH Waarden (normaal)

2,5 - 10,0 U/L ná de menstruatie
    3,5 - 33,5 U/L tijdens de eisprong
    1,5 - 9,0 U/L vóór de menstruatie
    23,0 - 116 U/L Laatste fase menopauze.

Dat je trouwens je bloed in een ZH hebt laten prikken zegt niet altijd alles.. Blijf goed betrokken bij alles wat er in het ZH zal gaan gebeuren want ook in ZH'en worden foutjes gemaakt. Helaas heb ik dat aan de lijve ondervonden bij mijn onderzoeken en behandelingen in Nederland (ik ben later overgestapt naar Dusseldorf en daar is oa. bij mij vervroegde overgang gediagnosticeerd. In Nederland kwam men met compleet tegenovergestelde diagnoses!!! Wat ik wil zeggen, wees kritisch!)

Dat je cyclus normaal lijkt zegt ook niet altijd alles. Genoeg vrouwen hebben geen idee dat ze met deze problematiek kampen omdat zij een normale cyclus hebben. Naar mijn bescheiden mening is de kans wel kleiner dat je al heel ver in de ellende zit als je een normale cyclus hebt en positieve ovu testen hebt. Als je al lang en ver in deze ellende zit zul je naw steeds raardere cyclussen krijgen. Zo heb ik cyclussen van tussen de 19 en 24 dagen. Weer andere dames krijgen ellenlange cyclussen.
    Nataly in dat andere topic heeft net als jij al een kindje, volgens mij kwamen ze pas toen ze voor kindje 2 ging (ze is nu pril zwanger, yeah!! :)) er achter dat ze in de vervroegde overgang zat. Wat wel handig om te weten is: er zijn ZHen die moeilijk doen over behandelingen bij dames zoals wij. Nataly haar ZH wilde haar niet eens meer behandelen. Daarom is zij overgestapt naar Dusseldorf... Daar mocht ze hogere hormoondoseringen spuiten en zoals ik al zei: ze is zwanger!! :) :) :)
    (Ik ben overigs ook in Dusseldorf 'bezwangerd' ;))
    Mocht het dus zijn dat jouw Nederlandse ZH ook behandeling gaat weigeren of dat je slechts lage doseringen mag spuiten (in Nederland houden ZHen nogal vaak aan hun protocol...) dan kun je altijd een ander ZH of kliniek overwegen. Één nee is nog géén definitieve nee!!

Ik snap zeker dat het lastig voor je te begrijpen is. Dat was het voor mij ook toen ik te horen kreeg dat ik vervroegd in de overgang zit. Bij mij werd die diagnose gesteld toen ik 25 was... Of je verklevingen van een bevalling kunt krijgen weet ik niet. Ik ben de afgelopen jaren heel actief geweest op internet maar heb hier nog nooit iets van gehoord.
    Verklevingen horen in ieder geval niet standaard bij vervroegde overgang, dus je hoeft niet bang te zijn dat je perse verklevingen hebt.
    Met een baarmoederfoto (ik denk dat je een HSG bedoeld) kijken ze of je eileiders gewoon doorgankelijk zijn of dat je daar verklevingen in hebt zitten. De kans op verklevingen is groter als je ooit grote darmafwijkingen hebt gehad of dat je Chlandimia (of hoe je die soa ook schrijft) hebt gehad. Maar ook bij dames die dit nooit gehad hebben gebeurt het wel dat er verklevingen worden gezien. Hoe lastig ook, dat is gewoon een kwestie van afwachten op het onderzoek.

Dat er niemand in je familie vervroegd in de overgang zit zegt helaas ook niets. Bij mij in de familie zit ook niemand in de vervroegde overgang. Sterker nog, heb allemaal van die irritante familieleden die zoooo snel zwanger worden.

Ik zag dat je al een berichtje in het vervroegde overgang topic hebt geschreven. Daar zul je vast meer reacties krijgen!! Voel je (helaas) daar welkom!!

9. Astarte

Astarte Fanatiek lid

12 nov 2006
    2.574
    0
    0
    in Nederland
    Trouwens nog dank voor je verhaal Maartje!! Ik heb wel gepost bij jouw forum maar ik merkte dat daar dames zitten (jij ook ;)) die echt elkaar al goed kennen, elkaar volgens mij ook zien buiten het forum om enz. en dan voelt het niet zo prettig om daar ineens tussen te gaan zitten, snap je me? En ik wacht even eerst de diagnose af van het ZH, als dan blijkt dat ik ook vroegtijdig verouderde eierstokken heb, kan ik me altijd nog bij jullie kippenhok voegen :D!....Het is zo lastig omdat ik nog niets weet behalve die verhoogde FSH waarde. En op internet zoeken daar word ik ook niet echt vrolijk van....ik wil gewoon van mijn eigen arts horen hoe het met MIJ persoonlijk ervoor staat en ik vind het een super goede tip van jou om kritisch te blijven, dat zal ik zeker doen!!!!
    Want je hebt gelijk dat het niet zaligmakend is, ergens vind ik dat ook zo teleurstellend...ik hoop eigenlijk dat het niet nodig is naar het buitenland uit te wijken indien het zo ver bij ons komt hoor, want je wil dat allemaal liever niet en je hoopt dat het gewoon oke is, maar dat is het niet altijd natuurlijk.

Nou ja, ik let in elk geval op!! Dank dus!

x

Deel Deze Pagina