Scheuren...

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kari, 15 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kari

    Kari Fanatiek lid

    21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Ik heb een beetje een gekke vraag. Ik heb namelijk dit weekend een verhaal van iemand gehoord dat ze tijdens haar bevalling was uitgescheurd naar haar rectum/anus en dat het maar een haartje had gescheeld, of ze was incontinent geraakt....

    Dat heeft me toch wel even aan het denken gezet. Mijn huisarts vertelde me zo'n 2 jaar geleden, tijdens een onderzoek, dat mijn anus wel heel dicht bij mijn vagina zat. Ik heb eigenlijk nooit gevraagd of dat problemen zou kunnen geven bij een bevalling.

    Mijn vraag is dus; hoe groot is bij mij de kans dat ik naar mijn anus uitscheur en hoe groot is de kans dat je dan incontinent kan worden?
    Moet ik het melden aan mijn verloskundige over een paar weken?

    Bedankt alvast voor het antwoord.

    Gr. Kari
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Kari,

    het gebeurt niet heel vaak dat je t/m je anus uitscheurt, maar als het gebeurt kun je (en wij ook niet) er niets aan doen. Vaak scheurt het om de kringspier heen, ook als je perineum, zoals dat stukje heet, maar heel klein is. Tijdens de bevalling rekt het perineum op en houden wij in de gaten of dat normaal oprekt. Als het echt richting je anus dreigt te scheuren kunnen we een knipje zetten om proberen te voorkomen dat het te ver scheurt. Maar ook dat help soms niet.
    Dus het komt niet vaak voor, we proberen er altijd rekening mee te houden, maar we kunnen het ook niet altijd voorkomen. Een totaalruptuur, zoals dat heet, moet op de ok gehecht worden. Meestal zijn vrouwen nadien weer gewoon continent, maar het komt inderdad wel eens voor dat de ontlasting toch lastiger kan worden opgehouden. Je moet dan goed de bekkenbodemspieren trainen.
    Je kunt het tegen je vk zeggen, maar we houden er dus altijd rekening mee.

    Groetjes Brigitte
     

Deel Deze Pagina