Hoi, Vorige week heb ik een miskraam gehad (d.m.v. pillen). De ene gyneacoloog vertelde dat ik direct weer zwanger mocht worden en geen menstruatie hoef af te wachten. De zwangerschapsduur kan prima d.m.v. een echo bekeken worden. De gyneacoloog die ik 2 dagen later had vertelde dat ik 1 of 2 menstruaties af moet wachten omdat je anders meer kans op weer een miskraam hebt. Dit heb ik nergens terug kunnen vinden en nog nooit gehoord. Heb je inderdaad een verhoogd risico op een tweede miskraam als je direct na de miskraam weer zwanger bent? Alvast Bedankt voor jullie antwoord, Marijke
hoi Marijke, je hebt zeker niet meer kans op een miskraam als je nu direct weer zwanger wordt, dat is echt onzin. De enige reden om te wachten met een volgende zwangerschap is inderdaad de cycluslengte. Maar we hebben nu echo's waaarop je precies kunt zien hoever je zwanger bent. Dus er is geen enkele reden om te wachten met zwanger worden, tenzij jullie dat zelf prettiger vinden. Realiseer je wel dat je cyclus nu veel langer (of eventueel korter) kan zijn dan je gewend bent. Moment van eisprong is heel lastig aan te geven dus. Ik hoop dat je snel weer zwanger bent en dat het goed gaat! Mirjam