verhoogde uitslag combinatietest

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Toke, Sep 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

Wat je ook beslist wilde je even heel veel sterkte wensen de komende dagen want het is niet niks. Maar inderdaad alleen jullie kunnen die beslissing maken
    Knuffel

2. Toke

Toke Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    1,000
    2
    36
    Dankje Foxy! Lief van je

Bri, jouw visie: in wat voor wereld laat je een Downkind geboren worden, die is ook weer persoonlijk. Ik kan alle respect opbrengen voor je zienswijze (er is geen goed en geen fout, als het maar de beslissing van de ouders is). Voor mij voelt dat wel anders. Niet dat ik zo reliegieus ben, maar ik vind ook niet dat ik voor een ander mag of kan beoordelen of iets menswaardig is, ook al is het mijn eigen kind. Soms moet je, maar dan is er groot lijden en daarbij is bij Down niet perse sprake, denk ik. Als het kind het niet ziet zitten zou hij wellicht uit zichzelf stoppen met ontwikkelen. Beetje abracadabra misschien, het blijft een persoonlijke en ook ethische kwestie.

Morgen toch een gesprek met de gyn die ons ook meer kan vertellen over de punctie. Omdat het gesprek zo snel al kan plaatsvinden willen we het toch door laten gaan, nu kan het nog.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Een gesprek met de gyn kan nooit kwaad, lijkt me. Misschien kan hij/zij je nuttige informatie geven die je beslissing over wel of geen punctie nog beïnvloedt.

En ik heb het idee dat je niet op mijn post reageerde, maar op die van mausyi... Maar ik respecteer het in alle opzichten als je er anders over denkt dan ik. Ben ook blij dat je als ouder de ruimte hebt om je eigen afwegingen te maken.

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Toke, you've got mail!!!

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterkte meid, de onzekerheid is het moeilijkst.
    Ik had een uitslag van 1 op 5, ook erg onverwacht, bij mijn dochter was het 1 op 33000 en ik ben nu 27 jaar, de nekplooi was 2,1 mm.
    Na een lange tijd van onzekerheid kregen we goed nieuws, niks aan de hand :)

Als het niet goed was geweest hadden we de zwangerschap afgebroken, omdat ik denk dat ik het niet aan kan om een kind met down te hebben. Veel mensen denken dat down allemaal wel mee valt door de programma's op tv waar ze allemaal leuk en gezellig overkomen. Daarbij lijkt het mij vreselijk om een kind te hebben wat misschien naar een instelling moet als er iets met mij gebeurd.
    Dan is er ook nog het feit dat bijna alle mannen in de familie van mijn man rond hun 45e hun eerste hersenbloeding krijgen, mijn man is nu 33 en heeft alle onderzoeken gehad, hij heeft helaas ook zwakke vaten. De kans is dus groot dat ik er redelijk vroeg alleen voor kom te staan, dat is met 2 jonge kinderen zwaar maar met een kind met down nog zwaarder denk ik.

De oordelen van anderen hou je altijd, maar je moet voor jezelf een afweging maken. De mensen met 2 gezonde kinderen zeggen al snel dat ze een kind met down gewoon zouden krijgen, maar die hebben nooit voor de beslissing gestaan. Gewoon maar wat zeggen is heel wat anders dan het echt mee maken.

Veel sterkte en hopelijk is de uitslag gewoon goed!!

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Neusbotje zagen wij bij de 12 weken echo, de gyns hebben toen alles al goed bekeken.

7. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Misschien best zwaar om een kindje met Down op te voeden, maar het afbreken van een zwangerschap gaat je ook niet in de koude kleren zitten . Ik ben een moeder van een kindje met Down en ik kan alleen maar zeggen dat het mij reuze meevalt tot zover , ik ben helemaal verliefd . ik heb bewust niet gekozen voor de combinatie test.
    En Toke , ik zou zeggen neem eens contact op met de stichting Downsyndroom. Zij kunnen ook advies geven als je vragen hebt. Ook als je zwanger bent van een kindje met Down.

8. mausyi

mausyi Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,452
    0
    36
    Ooh maar ik dacht ook niet dat het afbreken kei gemakkelijk zou zijn. Maar ik ken down dus ook van dichtbij. ;)

9. Frenzy

Frenzy Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    2,112
    263
    83
    Hey Toke,

Vooralsnog is je uitslag niet bijster slecht, maar welke keuze je daarin gaat maken verdere onderzoeken of wachten opd e 20 wk echo moeten jullie zelf bepalen. Ik hoop dat je gewoon snel uitslag krijgt dat het een gezonde ukkpuk is!

Wat betreft het afbreken van een zw-schap, dit doe je uit liefde voor je kind, niet omdat je het zelf niet aan kan om voor zo een kindje te zorgen (want geloof mij afbreken is zwaar). En iedereen heeft hier een verschillende mning in, de een kiest voor het lot en de ander kiest voor een afbreking. Maar zowel een kindje houden met een ernstige afwijkingen als een zwangerchap beenindigen is zwaar. De keuze ligt bij jullie en laat je (en ik hoop dat het nooit zover komt) door niemand van de wijs brengen!

10. Toke

Toke Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    1,000
    2
    36
    We hebben de knoop doorgehakt, we gaan niet doortesten. Ieder gesprek tot nu toe levert ons op dat we heen en weer geslingert blijven worden. Jouw PBtjes, Merah, zijn daar uitzondering op. Woorden schieten tekort om mijn dankbaarheid uit te drukken dat je zoveel tijd voor me uittrekt en daarna ook zo zorgvuldig en grondig bent in je toelichting. Het is de duidelijkheid die we nu nodig hebben. Gisteren voelden we allebei dat we het willen loslaten. We verwachten dat een gesprek vanmiddag ons opnieuw op de wip gaat zetten, want het is nou eenmaal zo dat het een overweging blijft met verschillende voors en tegens. Uitleg over de punctie doet er in feite niet toe: we willen het weten of we nemen het gokje....dat is de beslissing. Een zware of meevallende punctie is alleen maar een middel tot dat antwoord. Ik heb die afspraak dan ook afgebeld.

Bedankt voor jullie steun en verhalen. Fijn om er over te lezen terwijl ik zelf zo vol ben van mijn eigen gedachten daarover.:)

11. anne85

anne85 Niet meer actief

Toke,

De knoop is dus doorgehakt, dat lijkt me prettig voor je eigen gevoel en gemoedstoestand. Wel spannend om nu naar de 20-weken echo toe te leven. Hopelijk zal dan zichtbaar zijn dat jullie kindje kerngezond is.

liefs Anne

12. Toke

Toke Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    1,000
    2
    36
    Ik hoop van nu af aan op alleen nog maar geruststelling, maar definitief uitsluitsel van Down komt nu pas bij de geboorte. Dat is het gevolg van onze keuze. Het zij zo....

13. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

je moet eens de goede info kijken over vruchtwaterpuncties de kans is tegenwoordig nog maar zo klein, ik zeg niet dat het makkelijk is, zeker niet mentaal maar de kansen dat het fout gaat als het kindje gezond is is echt minimaal (net zo groot of zelfs minder als onder een auto of bus morgen komen bij wijze van spreken en je stapt ook op de fiets of in de auto toch?

UMC St Radboud Nijmegen - Onderzoeken - Vruchtwaterpunctie

http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/805221009142715

Wij hadden ongeveer dezelfde diagnose, ook hormoonwaarde niet goed (en ik was "pas" 27) onze dochter bleek gezond en omdat deze zwangerschap als een tweelingzwangerschap begon denken ze dat het daarmee te maken kon hebben.

Ik heb wel een complicatie bij de vruchtwaterpunctie gehad namelijk; vruchtwaterverlies, het gaatje heelde niet goed genoeg, dus een extra week plat en alles wat weer goed, leverde wel wat stress op maar de baby deed het goed. Wel goede controles gehad in het ziekenhuis!

En je hebt ook recht op een uitgebreidere 20 weken echo dan andere mensen krijgen hier kijken ze extra naar bepaalde dingen (hart, hersens e.d.) als bij de normale 20 weken echo.. Ook hier heb je alsnog (punctie of niet) recht op...

14. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Trouwens wil ik het benadrukken dat je deze testen niet alleen doet voor het afbreken van een zwangerschap maar juist alle kansen aan je kindje geven mocht deze extra (prenatale) zorg nodig hebben en hiermee dus de kansen van een vet ongezond kindje zou vergroten.

Het gaat niet om weghalen alleen.... dat vind ik altijd zo zonde dat mensen dat denken, maak gebruik van de technologie om de wereld te verbeteren zou ik zeggen ipv ouderwets blijven denken dat het dan maar gaat om weghalen...

Veel kindjes met down hebben bv hartkwalen en een ingeleide bevalling in een academisch ziekenhuis vergroten dan de kans op een gezond begin ipv een dramatisch eind (lees bevallen zonder voorkennis wanneer die wel nodig was geweest)

15. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Toke, ik vind het een hele moedige en goede beslissing! Niet 'goed' omdat ik zelf ook zo zou kiezen, want zoals ik schreef kun je daar pas echt zelf iets zinnigs over zeggen als je zelf in die situatie hebt gezeten, maar 'goed' omdat het een weloverwogen beslissing is waar jullie beiden achter staan.
    Diep respect daarvoor!
    Ik mail je nog!

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Knap dat jullie dat aankunnen, ik zou gek worden van onzekerheid de rest van de zwangerschap.
    En ik ben het met Isademi eens, tis wel handig om van te voren te weten waarom de uitslag is wat hij is, zodat er van te voren rekening mee gehouden kan worden door een medisch team bijvoorbeeld.

Maar dat is mijn mening ;)

17. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Las al even mee in je topic. Wilde even zeggen dat ik diep respect heb voor je weloverwogen keuze.

Wij hebben überhaupt geen combinatietest laten doen, omdat we toch geen keuze konden maken in wel of geen vervolgtraject bij een eventuele slechte uitslag. Wellicht is de kans bij ons 1 op 10.000, maar misschien ook wel 1 op 5. Geef toe dat ik er nu tegen het einde best over nadenken "wat als". We gaan het allemaal wel zien.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Toke, ik snap je keuze heel goed. Iedereen heeft kans op een kind met het syndroom van down. Jij weet toevallig dat jouw kans 1 op 140 is.
    Laat het los, geniet van het nieuwe leven en verwonder je over alles wat er op je pad komt. welkom in het moederschap....

Share This Page