Wat is jou mening over tienermoeders?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Timiris, 16 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Timiris

Timiris Bekend lid

6 jul 2006
    739
    0
    0
    van alles met paarden
    Doetinchem
    Hoi dames

Ik ben zelf 18 jaar [oké wordt volgende maand 19].
    Mijn vriend is 22,en wij zijn zwanger.
    Ik was braaf aan de pil,maar het heeft niet gebaat.

Zo.Het kleine verhaaltje dat hier boven staat,is het enige wat mensen onthouden!
    Ze zien vooral drie hele belangrijke dingen:
    -18 jaar
    -22 jaar
    -zwanger
    Meer zien ze niet.

Nu wil ik toch mijzelf,en andere tienermoeders verdedigen voor de maatschappij.Ik wordt er af en toe helemaal tureluurs van dat 'men'
    zo'n mening voor ons klaar heeft.
    'Men' kent onze situatie helemaal niet.

Bij ons werkt het zo;

Vanaf mijn 15e zijn mijn vriend en ik samen.
    Liefde op 't eerste gezicht zullen we maar zeggen.
    Op mijn 17e verjaardag kregen we de sleutel van ons eerste huurhuis.
    Mijn vriend werkt fulltime bij een vaste aanstelling.
    Samen hadden wij geplant om volgend jaar,wanneer wij goed en wel in ons eerste koophuis wonen,proberen om een kindje te krijgen.
    Zo wilden wij dus eigenlijk al graag 'jong' kinderen krijgen.
    Het lot had wat meer haast,en in juni dit jaar raakte ik zwanger door de pil heen.Na de eerste schok -je rekent er niet echt op - waren we meteen hartstikke blij!
    30 dec krijgen we de sleutel van ons eigen huis,en kunnen we fijntjes aan ons gezinnetje beginnen.

Nu krijgen wij toch zoveel commentaar dat ik haast denk; wat heb ik verkeerd gedaan?
    Ik bedoel,we hebben een eigen huis,en goede relatie,we zijn gezond en houden van kids.We kunnen ons kind een zekere en liefdevolle toekomst bieden.Wat is het probleem?
    Ja,we zijn jong...dat is het.

Wat is voor jullie de grens,waarom?
    Hoe oud was je zelf,bewust of onbewust zwanger?
    Hoe reageerde jou omgeving -voor de jongeren onder ons- ?

Ik wil nou wel eens graag weten wát men nou jong vindt.
    Echt jong vindt ik 14/15 jaar.Je weet neit wie de vader is,woont thuis en zit op school.Dát is jong.
    Maar meiden van 17-18 jaar die sex kunnen hebben,moeten ook de verantwoording kunnen nemen voor een kind.
    'vroeger' was het normaal dat je op je 18e trouwde en meteen kinderen kreeg.Wat is er verandert?

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik wil eigenlijk alleen reageren op het laatste..

wat is er veranderd?
    Vrouwen gaan naar school, verder dan alleen de huishoudschool.. studeren en willen ook een baan. Dat is anders.. daarom trouwen vrouwen niet meer zo vroeg en zitten ook niet direct aan de kinderen.

3. ik vindt het ook belachlijk dat sommige mensen altijd met een vooroordeel klaarstaan wat jonge moeders betreft,nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er geen last van had,ik vindt gewoon als je er aan toe bent waarom dan niet,tegenwoordig is de 'jonge 'generatie veel zelfstandiger als vroeger,voor al de vrouwen.ik vindt het persoonlijker ook mooier als je jonger bent,wij hebben er ook bewust voor gekozen,nu is mijn vriend dan al 27,maar op zich vindt ik het niet schandelijk,lekker doen waar je zelf zin aa hebt en laat anderen maar lekker kletsen als ze daar vrolijker van worden

groetjes miranda

4. sim

sim Niet meer actief

ligt inderdaad geheel aan de situatie, de één is heel verantwoordelijk de ander totaal niet. zo te zien hebben jullie alles aardig op een rijtje en ik vind 18 dan ook wat anders dan 13 jaar ofzo.

heel veel succes en geniet van je zwangerschap!

5. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    hee meid,

hier nog een tienermoeder,
    ik ben 20, was 19 toen ik zwanger raakte,
    en net als jou door de pil heen !

ik vind 14/15 TE jong, vooral als je nog op school zit, maar dan nog moet je eerst iemand situatie kennen wil je er een oordeel over klaar hebben !
    ik en me vriend zijn 20, me vriend werkt fulltime, ik werkte ook, alleen
    ben helaas ontslagen in mijn proeftijd vanwege mijn zwangerschap.
    maar dan nog redden we het prima van zijn loon, en kan ik nog lekker een aantal maanden thuis blijven na de bevalling.
    een huisje hebben we nog niet, wel druk aan het zoeken, maar dat valt in deze regio niet mee.
    we wonen tijdelijk bij mijn ouders in, en dat gaat prima !
    ik vind de vooroordelen van mensen vaak te erg, ze zien alleen maar dat je zwanger bent, maar ze zien niet je echte leeftijd (ik word jonger geschat dan ik ben) en ze zien ook niet dat de vader van het kind er nog is, en dat je bijv een huisje hebt of getrouwd bent enz..

6. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Meid, trek je van al die commentaar niks aan, als jullie twee er blij mee zijn en jullie kunnen voor het kindje zorgen, dan is er toch geen probleem? Het is niet dat je maar 15 bent hé. Mensen vergeten dikwijls dat niet iedereen hetzelfde in elkaar zit, de een wil kinderen als hij/zij 18 is, de andere als hij/zij 35 is... de een is er klaar voor als hij/zij 18 is, de andere zelfs nog niet als hij/zij 35 is...

De tijden zijn idd wel veranderd en veel vrouwen studeren nu verder in tegenstelling tot vroeger... maar nog eens, niet iedereen moet hetzelfde levensparcours afleggen toch?

Jullie zijn al een hele tijd samen, blijkbaar erg gelukkig en jullie zijn blij met de baby... dit is het enige dat telt... Geniet nog maar van je zwangerschap en maak je niet teveel zorgen... vele mensen zijn gewoon kortzichtig!

Liefs
    Kirby

7. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik was trouwens net 22 en m'n mannetje 24 toen ik voor de eerste keer zwanger was... en het was volledig gepland.

8. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Als ik het zo zie heb je je leven toch heel goed op orde? Geen reden om je te veroordelen dus. En ik ben 5 jaar ouder dan jij en krijg nog naar mijn hoofd geslingerd dat ik wel erg jong ben. Zelfs van mensen die zelf op dezelfde leeftijd als ik kinderen hebben gekregen (maar dan 20 jaar terug). Ik vind het goed dat je het kindje toch een kans geeft, ook al was het dan niet gepland.

9. Amle

Amle Niet meer actief

@Timiris: ik vindt je helemaal niet te jong. Als het aan mij had gelegen was ik ook op die leeftijd moeder geworden, maar mijn vriend was er toen nog niet aan toe.
    Zolang je goed voor je kindje kunt zorgen dan mag je zelf de keuze maken...

Geniet maar lekker van je zwangerschap ;) !

Liefs Elma

10. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Oei dit zijn altijd 'tricky' topics :)

Maar ik wil best mijn mening geven hoor.
    Leeftijd vind ik niet 'the issue' het gaat mij er om hoe je in het leven staat.
    (vanuit mijn werk) zie ik vaak mensen die zo onbezonnen aan kinderen beginnen.
    Ik zie vaak meiden (vrouwen) die het zo graag willen dat ze niet meer nadenken over de verplichtingen/ verantwoording die het krijgen van een kind met zich mee brengt.
    Ik ben van mening dat een kind in een stabiel gezin terecht moet komen. (een bam-moeder kan dit ook prima zijn hoor!)
    Met stabiel bedoel ik vooral; financieel en emotioneel moet alles op een rijtje zijn.
    Op het moment dat je de verantwoordelijkheid over een beebje krijgt, staat deze dus voor de komende jaren op de eerste plaats!

Als iemand dit kan bieden aan een kind zie ik leeftijd niet als een obstakel.

x debby

11. Niet meer actief

Meid.. je hebt je leventje aardig op de rails als ik het zo lees hoor.

Tuurlijk trek ik ook altijd even een wenkbrauw op als ik lees dat iemand van 18 zwanger is. Ja.. dat is jong. In jouw geval kun je er niets aan doen en dan nog.. je hebt al enige tijd een relatie, woont samen en een baan.

Ik zou het wat anders vinden als iemand zou roepen, hoi hoi, ik ben 18 laat ik eens aan kinderen gaan beginnen. Ik woon nog thuis, heb geen baan en mijn vriendje ook niet. Dan nog moeten ze het zelf weten, maar denk ik..pff.. 18 jaar, nog thuiswonend.. ga eerst even van het leven genieten!

12. manon

manon Bekend lid

27 dec 2005
    837
    0
    0
    Rotterdam
    Ik vind het ook belachelijk dat mensen zich bemoeien met andere ;)
    Kijk 14 jaar of zo ja dat vind ik nog te vroeg want je bent zelf nog een kind ;) en je moet ook kunnen genieten van je jeugt :)

Maar 18 jaar kom nou je bent al volwassen en je maak toch zelf je beslissingen ;) ik vind 18 jaar wel kunnen hoor.

En het ligt inderdaad aan de persoon zelf en de situatie ;)

Maar mensen kijken niet alleen raar als je 18 ben hoor.
    Ik was 22 jaar en toen zeiden ze al ""ohh was het een ongelukje :x ""

Gewoon niet naar die mensen luistere jho

Lekker genieten samen ;)

Liefs Manon.

13. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    :rolleyes: tja, mensen hebben nu eenmaal snel vooroordelen!

zo heb ik een collega die over de 40 was (geloof 41) toen ze hun eerste kind kregen. Iedereen vond dat eigenlijk belachelijk... Waarom? Ten eerste vind ik de leeftijd er niet toe doen (tot op zekere hoogte) en ten tweede wisten al die mensen niet dat ze er al 8 jaar mee bezig waren!

Mensen luisteren vaak idd niet eens naar je. Ik zou zeggen, blijf lekker samen gelukkig zijn, en straks lekker met zijn drietjes! :D

Oh ja, en veel plezier met jullie nieuwe huis! ;)

14. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik ben ook een jonge moeder, was net 20 toen ik mn dochter kreeg en ben 21 als ik straks de tweede krijg. Allemaal heel bewust. We hebben destijds voor mn dochter zelfs in de medische molen gezeten. Er was 1 gyn die wou mij niet helpen op basis van mn leeftijd (18 toen we eraan begonnen), een ander vond dat geen bezwaar.

Ik vind het wel meevallen met de vooroordelen hoor, ik heb nog nooit een vervelende reactie gehad. Ik ben idd van vrienden en bekende de eerste met een kind maar huis hun vinden mn dochter alleen maar lief en leuk. Tis ook niet dat er heel groot op mn hoofd 21 ofzo staat he... andere moeders behandellen me ook gewoon vind ik. Ik klets ook inmiddels heel wat jaren mee op een ander forum en als je daarop komt is het vrij normaal, daar zijn allemaal jonge moeders waarvan een groot gedeelte daar bewust voor heeft gekozen.

Idd vinden veel vrouwen het tegenwoordig belangrijk eerst carriere te maken maar ik heb dat niet zo... ik geniet er enorm van om moeder te zijn en vind het alleen maar een verrijking van m´n leven. Ik weet van mezelf dat ik hier meer voldoening uit haal dan uit een goede carriere. Ook hebben sommige vrouwen het idee dat je een heleboel moet opgeven maar ik vind het reuze meevallen. Ik zou moest ik het overdoen dezelfde keuzes hebben gemaakt.

15. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    @djezelf

daar ben ik het mee eens.
    laatst had een meisje mij toegevoegd op msn, en die was 14 jaar,
    en wilde dolgraag een kindje..
    nou ik haar even uitgelegd wat daar allemaal bij kwam kijken..
    en uiteindelijk besloot ze toch maar even te wachten,
    vooral financieel vind ik erg belangrijk, alleen de hele babyuitzet kost al een hoop geld, en dan nog niet te spreken van de luiers en voeding.

wij hebben alles nieuw kunnen kopen, en we moeten ook hypo allergene voeding gaan geven wat alweer 5 euro duurder kost dan normale,
    maar daar hebben we zeker wel bij stilgestaan toen we nog konden besluiten of we het zouden houden of niet.

16. Ik heb zelf niet zoveel last ervan..wel mensen die zeggen oo je bent zelf nog maar zown dropje..of leeftijdgenootjes..maar ik ben ook zoooo blij..het ligt ook aan hoe je jezelf opstelt..mensen proberen wat negatiefs uit je te trekken.. heel vaak gaat het zo..oo ben je zwanger? :( En dan zeg ik JAAAA :D en dan reageren zij vaak..oo leuk man :D Je moet er niet zo mee bezig zijn..er zijn zat oudere moeders die het verprutsen..gewoon genieten dus!

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja tis eigenlijk heel simpel alle oordelen die er gegeven worden komen meestal voort omdat mensen ervaringen opgedaan hebben met jonge moeders die eigenlijk totaal geen moeder hadden moeten worden....

de ene 17 jarige is de andere 17 jarige niet...

ik vindt het gewoon niet kunnen als je als 17 jarige thuiswonend "kind" die een vriendje heeft het leuk vindt om een kindje te "hebben"
    terwijl noch de aanstaande moeder nog de aanstaande vader in spé genoeg finaciële draagkracht hebben om de kleine datgene te geven wat het nodig heeft, dat ze de kleine niet eens fatsoenlijk een dak boven het hoofd kunnen bieden en zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel...

mijn mening is dat de ene 17 jarige volwassener is dan de andere 17 jarige, en dat de ene 17 jarige alles voor elkaar heeft....

stabiele relatie..de middelen om een kindje groot te brengen, eigen woonruimte kortom iemand die gewoon zelfstandig op eigen benen kan staan...en dan vindt ik het niet echt belangrijk hoe oud of jong diegene is..dat zijn misschien ouderwetse ideën van een jonge 34 jarige maar dat waren destijds voor mij toch minimaal de dingen die ik wilde voor ik dacht aan een gezin...

eerst een stabiele relatie - samenwonen en gaat dat goed tja dan is dat natuurlijk een logische volgende stap...

maar begrijp wel de reactie's van sommige mensen als ze iemand te jong vinden (17) om moeder te worden omdat die vaak de negatieve kanten hebben gezien van een 17jarige en niet de andere 17 jarige die alles goed op een rij hebben, soms nog beter dan menig oudere moeder...

hoe dan ook meid heel heel veel succes...

xxx smoekie

18. jane1984

jane1984 Actief lid

27 jul 2006
    115
    0
    0
    ook ik wil graag even reageren

er is dus een verschil tussen jong moeder worden en jong moeder worden!

mijn broertje en schoonzusje allebei net 20 geen cent te maken hebben nu een kindje van 3 maanden.
    Zij raakte dus ook zwanger door de pil heen
    wonen in bij mijn ouders kunnen geen huis kopen dus er word geen urgentie meer verleent dus staan ze op een wacht lijst van 6 jaar om te kunnen huren.

mijn broertje werkt fulltime maar verdient ook geen bakken met geld

en voor wie komt de zorg van het kindje?

precies mijn moeder (oma)

het heeft gewoon zo,n enorme impact op ieders leven als je zo jong bent en nog niks zelf hebt opgebouwd.

begrijp me niet verkeerd mijn kleine nichtje niemand zou haar meer willen missen maar ik ben toch van mening

het is altijd bekent geweest dat de pil maar 99% betrouwbaar is en als je weet dat je je leven nog niet op orde hebt gebruik een condoom.

ben zelf altijd zo geweest

en nu ik mn eigenhuis heb goede baan alles voor mekaar ja nu was het tijd om er voor te gaan en ik ben heel gelukkig zwanger.

liefs jane

ps dit is geen aanval maar gewoon een ervaring die ik met jullie wil delen.

een kindje is echt hartstikkel leuk en lief zodra je er zelf voor kan zorgen.

19. Niet meer actief

waar ik vandaan kom is het HEEL NORMAAL dat je als tiener al getrouwd en moeder of zwanger bent.......mijn oma's en moeder en tante's en vele nichtjes waren ook allemaal op hun 18e al moeder van de 1e, ik moet zeggen ik vindt het persoonlijk ook mijn voorkeur hebben om jong moeder te zijn!

dus meiden wees lekker trots en blij met je zwangerschap en de negatieve reacties van anderen LEKKER BOEIEND!

20. yofoda

yofoda Actief lid

ik vind je zo jong niet hoor
    geniet lekker van je zwangerschap

groetjes jolanda

Deel Deze Pagina