Mijn man en ik wonen nu 7 jaar in een hoekwoning. Eigenlijk willen we al 2 jaar weg maar we durven steeds de stap niet te wagen. Het is niet echt een groot huis en als Juliën straks gaat kruipen wil ik graag wat meer ruimte hebben. Ook willen we (als we zo gezegend zijn) graag nog een tweede kindje. De buurt waar we in wonen is echt een startersbuurt en we zijn toe aan iets nieuws. Nu is de tijd er niet echt naar maar het blijft kriebelen. Er staan nu 3 huizen te koop in deze buurt en allemaal al 1 jaar of langer. Ik verdien metto 1200 euro en mijn mijn man 1800. Verder heeft hij een eigen bedrijf maar dat inkomen mogen we pas over 2 jaar meetellen. We hebben een lening van 10.000 euro. We kunnen nu een hypotheek krijgen van ongeveer 260.000 euro maar vraag me eigenlijk af of we er dan heel erg op vooruit gaan t.o.v. onze huidige woning. Wat denken jullie? En zijn er meer die met deze twijfels lopen? Liefs Luna
Tja, dat zijn moeilijke keuzes! Wij hebben ook lang zitten dubben wat we zouden doen. Of verbouwen of verhuizen. Uiteindelijk is het verhuizen geworden en staat ons huis nu sinds een maand te koop. Of je er op vooruit gaat met de hypotheek die jullie (maximaal?) kunnen krijgen kunnen jullie zelf het beste inschatten. Ik weet natuulijk niet waar jullie wonen en graag willen gaan wonen, maar je kan natuurlijk op Funda alvast wat voorwerk doen en kijken wat er zoal te koop is in jullie prijsklasse. Hou er dan wel rekening mee dat je als 260.000 Euro jullie max. is, je daar wel nog 20.000 Euro vanaf haalt voor de kosten koper. Dus kan je gaan kijken naar een huis van ongeveer 240.000 Euro. Wat je ook alvast kan doen is wat makelaars laten komen voor jullie huis en de makelaar een waardebepaling laten doen (dat is vrijblijvend, dus kost geen geld). Dan weet je een beetje wat jullie huis waarschijnlijk gaat opbrengen. Deze twee punten bij elkaar opgeteld kom je al een heel eind denk ik om de beslissing te maken van het wel of niet verhuizen. Je kan ook besluiten om je huis te koop te zetten en wel zien waar het schip strand met de verkoop van jullie huis. Bij een heleboel makelaars hoef je maar een beperkt bedrag te betalen als je besluit je huis uit de verkoop te halen. Bij ons ligt dan geloof ik op ongeveer 300,- Euro. Krijg je het niet verkocht, kan je dat altijd nog doen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes!
Hoi Eline, heb er zeker wat aan. Goed idee van de waardebepaling, wist niet dat dat gratis was. Ben wat dat betreft wel een leek. Ja 240.000 daar kun je best een leuk huis voor kopen denk ik. Vorig jaar konden we nog 310.000 krijgen. Stomme crisis. Succes met de verkoop van jullie huis!
Ik zou alleen verhuizen als je echt je droomhuis tegenkomt, anders zou ik toch even wachten, misschien wel je huis al tekoop zetten. Maar als je een jaartje wacht oid dan heb je weer kans meer te kunnen lenen en ga je er zeker op vooruit. Ik vind dat je je gevoel moet volgen, als je een supermooi huis ziet doen, anders zou ik wachten.
Happygirl, precies zo denken wij erook wel over hoor. We hebben ons droomhuis eigenlijk al gezien maar die mensen willen dat we er na 1 maand al in gaan en er moet errug veel aan gebeuren. Met onze lening heb ik niet zo'n zin in een overbruggingshypotheek. Nu hebben we afgesproken om in april ons huis te koop te zetten.
Weet je zeker dat jullie lening geen bezwaar is voor een hypotheek? Veel hypothekverstrekkers doen daar momenteel erg moeilijk over. Daarbij vind ik dat jullie wel heel veel kunnen lenen met jullie inkomens. Die van ons zijn ongeveer gelijk, maar om veilig te blijven qua lasten zijn we een stuk lager gaan zitten. Dat werd ook geadviseerd door onze hypotheekadviseur. Of verwachten jullie veel overwaarde van jullie huis? Als dat meegerekend wordt kan 't natuurlijk.
@Minke, helaas geen overwaarde op ons huis hier. De lening zou wel een probleem zijn maar die kunnen we tijdelijk aflossen met de bedrijfsrekening van mijn man. Anders zouden we volgens mij ook niet zoveel kunnen lenen. Qua lasten is het verder geen probleem omdat we een extra inkomen hebben vanuit de zaak maar toch twijfel ik een beetje. Het is nu zo ń moeilijke tijd om te verkopen en als je verkoopt weet je dat je er niet veel voor terugkrijgt. Maar goed we moeten de stap toch een keer wagen want hier zijn we ook niet meer echt gelukkig. Verstandig dat jullie wat onder het hypotheekadvies zijn gebleven! Als wij de kans krijgen doen we dat ook.
260.000 hypotheek? Vind ik nog heel veel naast die lening van 10.000. Wij wonen ook niet groot en ben inmiddels al zwanger, maar we gaan wachten. De prijzen zijn hier in de wijk wel stevig, maar wij hebben een starterswoning en starters weten dat ze sterk staan in deze markt. Dus wachten op betere tijden....