Hoe zijn jullie qua bezoek mee laten eten ? Maak je onderscheid in wie wel en wie niet? Ik heb altijd zoiets van wie er nog is om etenstijd mag aanschuiven, zet er zo een bordje bij Heb ik wat weinig dan maak ik verschillende dingen erbij Maar merk bij familie dat het vaak zo is dat er beperkt gekookt /ingekocht wordt Hoor vaak dat dat Hollander eigen is.. dus misschien handig erbij te zetten of je geboren en getogen Nederlander bent
Geboren Nederlander hier en koop vaak in alleen voor eigen gezin. Mocht er iemand plots mee-eten dan moeten ze genoegen nemen met potje extra groente of soepje uit zak of afhaal Maar ik zal altijd als iemand rond 5u nog bij ons is vragen of ze mee-eten!
Geboren en getogen Nederlander, hier eten gemiddeld 2 á 3x per week mensen mee. Anders rijd man of ik nog wel even heen en weer naar de winkel om wat bij te halen. Maar koken is ook mijn grootste hobby
Ik kook iets ruimer dan ons eigen gezin, dan hebben we nog iets voor de lunch de volgende dag of als er een vriendje/ vriendinnetje blijft eten! Vaak doe ik dat wat rauwkost extra erbij en het vlees verdelen we gewoon.
Hier wel een echte boeren Nederlander maar ik bereid bijna altijd net iets meer dan voor het gezin. Het komt hier namelijk nog wel eens vaak voor dat er '' onverwachts '' vriendjes mee blijven eten. Alles wat overblijft word ingevroren of bewaard voor de volgende dag, vaak eten we '' kliekjes '' op de avonden dat er gesport word. Op de momenten trouwens dat ik dan wel alleen voor het gezin kook en er blijf onverwachts iemand mee eten dan maak ik gewoon altijd wat extra's. De deur staat hier in ieder geval altijd voor iedereen open, zeker om mee te eten, geen probleem.
Bij ons (mix NL - buitenlands) kan iedereen altijd mee eten. Als er niet genoeg is dan bestellen we wat. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Bij mijn schoonfamilie (buitenlands) is dit ook altijd het geval. Bij mijn familie (Hollands) is dit niet het geval. Als er genoeg is mag je mee eten, maar anders moet je naar huis. Ik vind het inderdaad iets Hollands.
Hier eet er zelden iemand spontaan mee. Mocht dat gebeuren bestellen we meestal eten of halen iets bij de Chinees ofzo. Het is niet zo dat ik mensen naar huis stuur ofzo, we vragen visite ook altijd om mee te eten. Ook een Nederland btw.
Ik probeer veel dubbel te koken, dus 1 portie voor mij en zoon en 1 zo'n gelijke portie de vriezer in. Als ik het leuk vind dat iemand mee eet en ik zit niet net op een dag dat ik m'n laatste vriezer restje op eet (zonder verder iets in huis), dan is iedereen welkom. Is het echt een probleem qua hoeveelheid eten, dan is de frietkot hier om te hoek. Oftewel; ik kook redelijke gepast, maar als er iemand mee eet, dan kan het. Op welke manier dan ook. Ook Nederlandse.
Wij maken bijna altijd grote pan gerechten.. zodat we er 2 of 3 dagen mee kunnen doen, er liggen altijd verschillende maaltijden in de koelkast dus altijd genoeg voor mee-eters! Ik ben Nederlands en me man is turks, dat er altijd genoeg in de koelkast is komt wel meer bij hem vandaan, vroeger bij mij thuis was het niet zo. Daar kon je wel mee eten maar werd het verdeeld
Ik ben ook een echte hollander, maar hier zijn extra eters altijd wel mogelijk. 1 pansgerechten maak ik sowieso vaak in grotere hoeveelheden en als we losse groenten eten hebben we altijd meerdere dus daar blijft sowieso van over.
Wij hebben nooit onverwachtse eters. Mijn familie woont 100 km van ons vandaan en veel schoonfamilie wonen in het buitenland. Dus we hebben niet vaak bezoek. Ik kook dus altijd genoeg voor ons gezin omdat ik het anders weggooi. Mocht het gebeuren dat er spontaan mensen mee-eten dan is dat geen probleem. Dan verzinnen we wel wat extra of halen we wat. Ik zou nooit mensen wegsturen. Ik vind het altijd zo raar als mensen niet mogen mee-eten en weggestuurd worden.
Ik kook redelijk afgepast voor mijn gezin. Ik heb ook geen onuitputtelijke ruimte om extra groente en vlees te bewaren. Ligt ook een beetje aan het gerecht trouwens. Iets wat goed te bewaren/op te warmen is, maak ik wel vaak meer van. Wat daar minder geschikt voor is, zou ik dan weg moeten gooien. Dat vind ik zonde. Maar als iemand onverwacht zou blijven eten, kan dat altijd. Prima op te lossen door nog even naar de winkel te gaan, patat te halen o.i.d. Als ik van tevoren weet dat er mensen komen eten, heb ik juist altijd te veel. Ik moet er niet aan denken dat mijn gasten iets te kort komen. Meestal eten we daarna nog een paar dgn van de kliekjes
Geboren Nederlander maar inmiddels bekeerd tot de islam. Mijn ex-man is Marokkaans. Daar is het niet meer dat logisch dat iedereen mee eet. En die gewoonte heb ik wel overgenomen. Iedereen is welkom. Als ik niet genoeg in huis heb (Wat niet vaak voorkomt) ga ik even naar de winkel.
Als bezoek s middags komt ga ik er automatisch al wel van uit dat ze mee-eten eigenlijk, bij avond- en middageten. Dus zorg wel dat ik genoeg heb en als iemand spontaan komt dan is er vaak alsnog wel genoeg!
Beide Nederlands Je mag altijd blijven mee eten. Wilde ik iets gaan maken waarvan ik weet dat we niet genoeg gaan hebben als die persoon/personen mee eten dan bestellen we iets. Wij hebben sowieso 1x per week een mee eter en dan eten we of patat of stokbrood en soep. Diegene is wel een zeikert qua eten dus daar houden we dan rekening mee.
Het ligt er ook heel erg aan wie het is. Mijn zus en zwager of mijn ouders vind ik geen probleem. Maar die blijven eigenlijk nooit onverwachts eten, dat wordt altijd van te voren afgesproken. Schoonouders wil ik niet mee laten eten, stiefschoonmoeder vreet de halve pan leeg om de volgende keer commentaar te leveren dat het toch niet zo lekker was of ze er last van kreeg nadien. Zwager en schoonzusje hebben er een handje van om te blijven plakken zodat ze mee kunnen eten. Paar keer gedaan, maar als we een keer bij hun zijn krijgen we nog niet eens een glas water aangeboden. Die blijven dus ook niet meer eten hier. Vriendjes van de kids ook liever niet, want de meeste zijn behoorlijke piezels. En ik weiger dus om speciaal ander eten te koken omdat een ander kind bijna niks lust. Tja, ik eet liever gewoon lekker rustig met ons eigen gezin, en gelukkig gebeurt het dus echt vrijwel nooit dat mensen onverwachts mee eten. Ik zal mensen dus ook eerder uit huis schoppen dan vragen of ze blijven eten.
Ik kook redelijk afgepast omdat ik het zonde vindt om eten weg te moeten gooien en 1 klein portie wat ik evt teveel kook ga ik ook niet invriezen of bewaren met een gezin van 8 personen. Eet er iemand extra mee dan verzin ik gewoon iets anders. Voorraad genoeg om iets extra's op tafel te zetten. Ik ben overigens volledig NL opgevoed, ben biologisch gezien half Moluks, dus waarschijnlijk heb ik wat extra gastvrijheid in mn genen.. Grapje trouwens, gastvrijheid is in mijn ogen niet genetisch bepaald.
Ik ben min of meer Nederlandse (geboren in Nederland, deels opgegroeid in het buitenland, Ned vader en half Ned moeder) Mijn fam is een mengelmoes; wij hebben Christenen, Joden en zelfs een (aangetrouwde) moslim in de fam. Ik kom uit een redelijk groot gezin, moest regelmatig koken thuis, en of 1 of andere manier lukt het mij gewoonweg niet om, als ik kook, voor 6 te koken..... (man, oudste zoon en 2 kleine kinderen en mijn schoonvader) Ik kook altijd veel te veel, hou standaard over. Het is dus nooit een probleem om spontaan bij mij aan te schuiven, wat ook met regelmaat gebeurd. Belt mijn zwager, omdat hij voor zijn werk 's avonds in onze buurt is of hij mee mag eten, totaal geen probleem. Komt mijn vriendin om 5 uur aanzetten omdat ze even bij wil kletsen, kan altijd mee-eten. Ook de kinderen mogen van mij rustig een kindje meenemen bijv op woensdag. Krijgen uiteraard dan iets te eten. Op woensdagmiddag maak ik standaard iets lekkers klaar: een pizza of een tosti bijv. Mijn schoonvader eet sowieso elke dag bij ons, of wij bij hem, sinds hij weduwnaar is. En mocht ik niet genoeg hebben, ga ik gauw even naar de winkel om wat bij te halen, of ik maak even snel wat salade klaar, want heb standaard rauwkost in huis.