iederendag zie ik weer op tegen het tanden poetsen bij ons ventje. het is echt een groot drama. het gaat als volgd tandenborstel helemaal goed tandenborsten met tandpasta geen probleem het moment dat mama wil poetsen drama overstrekken zich helemaal over de zijk heen helpen. laatst zelf tot over geven aan toe ik moet het echt in de houdgreep nemen en dan snel poetsen want hij is zo sterk dat hij binnen een minuut echt los is. hij heeft 8 tanden dus er moet echt gepoetst worden.
Oei, moeilijk! Heel belangrijk inderdaad, het poetsen. Ik begon met een vingertandenborsteltje van Difrax, werkte beter. Toen hij een beetje aan het gekriebel in zijn mond gewend was, zijn we overgegaan op een 'normaal' tandenborsteltje voor die leeftijd. En dan heel rustig door z'n hele mondje, dus ook op de kaakjes waar nog geen tandjes zitten, heel rustig, beetje kriebelen. En hij mocht zelf veel met de tandenborstel spelen, zodat hij snapte wat het was. Nu stopt hij het ding zelf in de mond en probeert na te doen wat wij doen met zijn tandjes poetsen. Ik hoop heel erg voor je dat het werkt! Misschien weten andere moeders nog iets, of anders je tandarts of cb?
hey, van jamie zijn eerste tand (8 maanden) zijn we begonnen met tandenpoetsen. jamie heeft iedere dag een vast ritueel voor het slapengaan. badje, eten en slapen. zijn tandenborstel ligt altijd op de badrand. deze mag hij zelf vasthouden en even mee poesten, ik pak dan mijn eigen tandenborstel en poets ook mijn tanden. dan doet hij me na (poetsbeweging maken) heel schoon is het dan niet maar zo heeft hij geleerd dat tandenpoetsen leuk is want mama en papa doen het ook! net voor hij uit bad ga doe ik het nog een x goed, maar heeeel ff... ik heb is ergens gelezen dat je niet super goed hoeft te poetsen want ze kauwen nog niet echt met hun tanden en het is dus niet zo dat er etensresten tussen de kiezen kruipt.. ik dacht zelfs dat als de tandpasta maar contact maakte met de tanden dat het al goed is... ik wil je de tip geven om het hem zelf even te laten doen en dat jij dan ook zelf je tandenpoets zodat hij merkt dat het helemaal niet erg is... maak er een spelletje van zodat hij zijn angst overwint! als jamie iets niet wilt doe ik eht niet, ik ga hem niet in een houdgreep nemen want dan word hij alleen maar bang... suc6.. en als je deze tip gebruikt, laat me dan even weten of het gewerkt heeft groetjes!
Wat ook misschien helpt is als je met hem op schoot voor een grote spiegel gaat zitten (beiden kijken dan in de spiegel). Dan kun je trouwens ook beter poetsen en hij ziet wat je doet. Of je poetst bij elkaar in bad of zo, probeer er een spelletje van te maken.
pfff wij zitten hier met hetzelfde probleem! van alles geprobeerd maar niets helpt.. we moeten het meestal met zijn 2tjes doen, de ene houdt hem in de houdgreep en de ander poetst snel zijn tandjes
spellettje ervan maken heb ik geprobeerd. we hebben ook al geprobeerd dan hij eerst zelf mag en dan even bij mij/paps en daarna ik bij hem. dat van die spiegel gaat denk ik niet werken hij geeft niets om spiegels.
Hoi, ik geloof dat het vooral gaat om de tandpasta in de mond te krijgen (contact emt de tanden...) en niet te veel (erwtgrootte). Wel goed om je kind te laten wennen aan het poetsen, maar t moet wel te doen blijven. Ik denk dat je t iedere dag moet blijven doen, en dat het dus vooral gaat om de pasta op de juiste plek, en t vertrouwd maken emt de borstel? Wat misschien helpt is een liedje erbij, in de spiegel kijken? En verder heb ik begrepen dat het ook kwestie van volhouden is.... Onze dochter is nu bijna 11 maanden en ze vond het eerst wel oke, daarna een paar weken een drama en nu sinds 3 dagen is t weer oke. Wat ik bij haar nog bedacht heb is dat het gevoeliger is wanneer er andere tandjes doorkomen. Succes!
Hoi hoi, 1 dag voordat onze dame 6 maanden werd was daar dan de eerste tand. Ben gelijk begonnen met poetsen. Wij staan voor de spiegel in de badkamer en zingen liedjes over tanden poetsen. Ik doe het bij mezelf voor en poets daarna ook haar tandjes, hierna krijgt ze zelf ook even haar tandenborsteltje en poetsen we allebei onze eigen tanden. Natuurlijk kan ze zelf nog niet echt poetsen (motorisch gezien onmogelijk natuurlijk), maar het gaat om het idee. Zo leert ze dat ze met dat gekke ding in haar mondje moet zijn. Tandpasta doe ik nog niet, dat doe ik pas later. Ik wil eerst dat ze het zonder pasta leuk vindt. Veel succes!
Hier is het ook een waar drama, dat tandenpoetsen. Als ik snel ben kan ik net 10 keer *poetspoets* doen, en dan gaat dat mondje stevig op slot. Ik ga nu zo'n vingertandenborstel kopen...kijken of dat helpt om die piranha-kaakjes wat langer van elkaar te houden... O ja, ik laat hem wel altijd nog een minuut of 5 zelf rommelen met dat tandenborsteltje, met een beetje tandpasta erop. Dan komt het alsnog in zijn mondje.
lastig he? Ik denk dat je het beste kan blijven volhouden en proberen het leuk te maken door een liedje zingen oid. Erg lastig hoor. Ons meisje vond het niks en ineens vind ze het leuk, hopelijk is dat bij jullie ook snle het geval. iig sterkte ermee