Hoogbegaafd of wat anders, testen of niet?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jo79, 27 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Met mijn zoontje hebben we op school al het hoognodige meegemaakt. Zijn kleuterjuf vermoedde dat hij een grote voorsprong had, we hebben voor school de vragenlijst van het digitaal protocol hoogegaafdheid ingevuld, daar kwam ook uit dat hij daar veel kenmerken van had (is geen diagnose), met de IB-er is er een apart leerprogramma voor hem opgesteld, hij kwam in de plusgroep, kreeg uitdagend werk en ze werkten aan problemen waar hij tegenaan liep (werkhouding, opletten bij instructies, dat soort dingen). Na al die aanpassingen kreeg hij eindelijk weer wat plezier in school. De juf werkte goed mee.

Nu in groep drie is zijn gedrag echt problematisch.
    Dit weet ik omdat wij met school een gesprek hebben gehad op ons verzoek. Ik hoorde namelijk verontrustende geluiden van zowel mijn zoon als anderen, behalve van school zelf.
    Ze bleken zijn dossier niet te hebben doorgelezen en nergens van op de hoogte. Na dat gesprek zouden ze hem in overkeg met de IB-er eerder dan de rest van de klas testen om zijn niveau te bepalen. Als de uitkomst goed was, dan zou hij uitdagender werk krijgen. Verder zouden ze ons op de hoogte houden als er zich weer vervelende dingen voordeden.
    Ondertussen zijn er weer vervelende dingen gebeurd die zorgelijk zijn, waar we niets van hebben gehoord van school, hij is getest, maar we hebben niets gehoord van de uitslag, ze hebben hem een andere plek in de klas gegeven, maar ons daar ook niets over verteld...heel vervelend.

Ik baal ondertussen flink dat we in anderhalve maand tijd met een berg problemen zitten en ik voel me door school niet erg serieus genomen.
    Ten eerste zei ze bij alles wat hij eerst aan aparte begeleiding of aanpassingen kreeg meteen dat daar geen geld meer voor is en verder kwam het op ons over dat hij maar 'normaal' mee moest doen met de rest van de klas. Je maakt afspraken en vervolgens hoor je er weer niets van.
    Allemaal in een notendop, ik wil alles ook niet al te uitgebreid op internet zetten.

Ik vraag me een paar dingen af, voor mezelf of ze op school hem nog wel de juiste hulp kunnen of willen bieden, of zijn gedrag komt doordat hij erg intelligent is en dat daar mee samen staat of dat er wat anders is wat zijn gedrag veroorzaakt.
    Nu zit ik steeds vaker er aan te denken om hem misschien te laten testen om te zien waar het aan kan liggen en we zo beter gericht aan oplossingen kunnen werken. Misschien dat school ons dan ook eerder serieus neemt.
    Voor wie is dit herkenbaar en hoe hebben jullie het aangepakt (met school)?
    Misschien moet hij erg wennen aan groep 3, maar als hij zo doorgaat als nu, denk ik dat hij niet snel vrienden maakt met zowel de juffen als zijn klasgenoten met dit gedrag. Het heeft vorige keer ook een half jaar gekost om hem uit zijn schooldip te krijgen en zijn gedrag was toen een stuk minder erg.
    Al met al toch nog een heel verhaal geworden ;).

2. Jaime

Jaime Niet meer actief

Dit klinkt helaas best bekend.
    De problemen kunnen goed samenhangen met zijn intelligentie natuurlijk. Het klinkt niet alsof ze de juiste hulp en aanpassingen willen bieden, ze lezen niet eens de overdracht en willen je niet voldoende informeren! Als ze ook al zeggen dat er geen geld en tijd is :(. Een test zal dan niet veel zin hebben omdat het er niet op lijkt dat ze er iets mee willen doen.
    Ik zou een afspraak met de ib- er of directeur maken om het te bespreken en als het echt zo triest gesteld is als het mij overkomt zou ik toch echt over een andere school gaan nadenken.

3. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is een akelig herkenbaar verhaal, op alle punten. Constant negatieve benadering. Er werd niks gedaan met aanbevelingen en comminicatie slecht. Zoon ging met buikpijn naar school, liep achter met alles en zat meer op de gang als in de klas. Uiteindelijk liep het in groep 6 compleet uit de hand. Is hij naar speciaal onderwijs gegaan en van daaruit weer terug naar regulier, omdat de speciale onderwijs school aangaf dat hij daar niet thuis hoorde. Wij hebben hem van school gehaald en in overleg met de leerplicht ambtenaar naar em andere basisschool.

Sindsdien is hij helemaal opgebloeid. Haalde zijn achterstanden in en cito scores vlogen omhoog. Hij zit nu op het vwo en lijkt zijn plek gevonden te hebben.

Ik zou een gesprek met de directeur aanvragen. En alle punten duidelijk uitleggen. Als er niks veranderd zou ik een andere school zoeken. Wij zijn veel te lang mee gegaan met zijn eerste school.

4. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bleek overigens behalve begaafd ook adhd te hebben. Maar een milde vorm waar hij met kleine dosering medicijnen weinig last van heeft.

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik zou hem dan breder laten testen, niet enkel op iq. Mijn oudste had ook problemen we lieten zijn iq testen. Die was hoog maar wel met een grote kloof (verbaal-performaal). Toen hij verder werd onderzocht bleek hij autisme te hebben. Zeg niet dat dat bij jouw zoon is maar breder kijken kan nooit kwaad.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Bedankt voor de antwoorden.
    Ja, dat hij niet op zijn achterhoofd is gevallen, dat is wel duidelijk, maar of dat het enige is en zijn gedrag daar een gevolg van is of dat er meer speelt, dat vraag ik me ook af. Misschien is hij inderdaad wel gewoon iets slimmer dan gemiddeld en heeft zijn gedrag ook een andere oorzaak.
    Het is een schat van een kind, maar niet de makkelijkste in de omgang. Hij is erg druk en aanwezig, impulsief, erg gevoelig, de kleinste details en veranderingen vallen hem meteen op, hij reageert gewoon anders dan de meeste kinderen. Daar zou ik inderdaad ook wel meer helderheid over willen.

De eerste twee jaar hebben we het erg getroffen met een oplettende juf die begreep waarom hij zich zo gedroeg en veel extra aandacht en hulp bood. Ze nam hem serieus en die aanpassingen hadden ook een positieve uitwerking op zijn gedrag.
    Een hoop dingen hadden m.i. voorkomen kunnen worden als ze zijn dossier doorgelezen hadden en vanaf dag een op die punten hadden gelet. Ik ben bang dat al zouden ze nu opeens de juiste hulp bieden, het gewoon nog een lange weg wordt door deze slechte start, bovendien vond ik de instelling van de juf niet veel vertrouwen wekken.

Mocht dit niet de school voor hem zijn, dan ga ik inderdaad op zoek naar een andere school, maar ook dan wil ik graag wel weten wat er is, zodat ik dat in mijn keuze mee kan nemen, vandaar dat een test mij ook een goed idee lijkt, al is het best een stap.

Als ik niet snel iets van school hoor, ga ik er zelf weer achteraan en wil ik zelf een gesprek met de IB-er.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou niet langer afwachten en sowieso een gesprek 'eisen' met de leerkracht én de ib'er. Hopelijk dezelfde ib'er als bij de kleuters, dan kan die misschien een gesprekje met de juf aanknopen en de voortgang monitoren. En ik vind dat je school ook best aan mag spreken op de slechte overdracht en doorgaande leerlijn ed.

Testen kun je natuurlijk altijd laten doen. Reken alleen op een hoge rekening, zeker als het alleen om een intelligentieonderzoek gaat. Als er meer bekeken wordt, dan willen mensen het nog wel eens voor elkaar krijgen dat het vergoed wordt. Maar laat je hier dus vooraf goed over informeren.

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Heb je een pb gestuurd ;)

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met alleen iq test kom je er niet. een totaal screening zou wel helpen. dat kost veel geld(veel meer dan 1000 euro). deze advies heeft de school wel geholpen in ons geval. zo een psychologe komt ook naar de school, observeert hem in de klas, en buiten de klas praat met de juf etc. kijkt naar allerlei zaken specifiek en geeft advies maakt een verslag.
    je hebt tegenwoordig AED Hb deskundigen(rugzakjes?) deze hoef je niet zelf te betalen.
    maar goed, de eerste weken van school zijn heel vervelend voor de kinderen die achterstand of voorsprong hebben. alle kinderen nog in een klas nivoo. het duurt soms veel te lang totdat de juf speciale plannen begint uit te voeren.

10. Cathelijne1986

Mijn zoons zijn getest via Ggz en dan kost het je niks, en dan kijken ze ook naar meer. Want wat je beschrijft is opvallend. Misschien is er niks, misschien hij hooggevoelig en misschien er nog meer. Bij Ggz kan hij uitgebreid bekeken worden en kunnen jullie als ouders en school ook begeleiding krijgen. Wij hebben er heel positieve ervaringen mee en ook voor school is dat fijn.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik ken AED alleen als Automatische Externe Defibrillator...google helpt me er ook niet bij mbt hb. Ben benieuwd wat het precies is en wat ze precies doen, misschien kun je dat wat verder toelichten? :)

Zou mooi zijn als je via de GGZ het onderzoek vergoed kunt krijgen, maar zou me daar dus wel goed over in laten lichten, omdat het vaak ook te maken heeft met hoe het 'weggeschreven' wordt. Ik heb ook wel eens verhalen gelezen van mensen die het toch zelf moesten betalen als er 'alleen maar' een hoog IQ uitkwam en/of er geen behandeling volgde. Is dan toch vervelend als je daar geen rekening mee hebt gehouden...

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ah, dat van de aed vroeg ik me ook al af ;).
    Inderdaad, ik lees vooral dat mensen maar een deel vergoed krijgen of niets. Volgens mij is ook het e.e.a. sinds dit jaar veranderd, omdat het nu via de gemeente gaat.
    Nou ja, als ik toch het grootste deel zelf moet betalen, dan zoek ik liever iemand met veel ervaring op dat gebied met testen, dan iemand waar de gemeente toevallig een contract mee heeft. Bovendien kan ik dan zelf bepalen of en met wie ik de uitkomst deel.
    Meestal zal het wel goed gaan hoor en zijn er genoeg die wel goed testen, maar ik ben wel voorzichtig met zulke dingen.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    #13 belize, 28 sep 2015
    Laatst bewerkt: 28 sep 2015
    aed is ambulante educatieve dienst. dat zijn de mensen die vroeger rugzak kindjes hielpen. nu zijn ze veranderd. ze helpen de scholen met de zorgkinderen maar ook met problemen zoals pesten, lastige ouders etc. en voor HB kinderen hebben ze ook deskundigen in dienst in deze stad. net als bij autisme etc maar dan voor hoogbegaafde of begaafde leerlingen.
    onze school krijgt deze ondersteuning voor mijn zoon. als je wilt wat voor dingen zij dan doet kan ik ook vertellen.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Maar dat is volgens mij een specifieke organisatie in een specifieke regio (ik heb ze inmiddels gevonden nav jouw reactie)? Dat is dus niet overal inzetbaar... Het is nu zo verschillend per regio hoe dat soort dingen geregeld zijn en of ze überhaupt geregeld zijn. Hier in de regio hebben ze zo iets helaas niet (meer). Schoolbegeleidingsdienst is er wel nog, maar die hebben hier heel andere taken.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de stad Leiden was in ministers brief als voorbeeld genoemd. in beide kwesties: passend onderwijs en excellent onderwijs. Misschien loopt deze stad voor qua organisatie? het is dus de bedoeling dat overal dat soort ondersteunende organisaties komen zodat alle kinderen passend onderwijs mogen krijgen.(ze doen dus hun best en als het toch niet gaat dan heb je wel speciale scholen. van school wisselen is hier ook helemaal niet makkelijk meer. advies van deze deskundige is niet bindend maar geldt ook voor alle scholen in de stad. we konden zoontje behalve Leonardo nergens in gr3 doen voor dit jaar)

16. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Even een reactie op je post: wie het onderzoek ook doet, jij, als gezaghebbende van je kind, bepaalt altijd naar wie de uitslag (of een deel daarvan) van het onderzoek wel of niet mag. Ik werk in de jeugdzorg en gezaghebbende (meestal de ouders) hebben hier altijd alle keuze in. Succes met alles!

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Dank je, goed om te weten!

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik ga de zorgverzekering eerst maar eens bellen om te vragen hoe en wat. Van aed heb ik in deze gemeente niets gehoord. Ga ik anders ook even uitzoeken.

19. Cathelijne1986

Je kunt ook via je huisarts

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je moet een verwijzing hebben. anders krijg je niets terug betaald. als de psychologe contract heeft met je verzekering dan 100% van de test krijg je terug. zo niet %80 met de basis verzekering. het is belangrijk dat je eerst de psychologe vindt en die kan je precies uitleggen wat zij kan testen en screenen en hoe het zit met de vergoedingen.

aed voor HB kinderen is hier ook nieuw.

Deel Deze Pagina