Verhuizen ex partner?

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door sportertje, 9 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sportertje

30 mei 2012
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 sportertje, 9 feb 2013
    Laatst bewerkt: 9 feb 2013
    Hallo,

Mijn man en ik zijn nu ongeveer drie jaar bij elkaar. Toen wij elkaar leerden kennen woonden zijn ex en wij ongeveer 40km van elkaar vandaan. Zijn ex woonde tot vorig jaar in hun huis. (stond te koop) als het huis verkocht zou worden zou zij een huis huren in dezelfde woonplaats.
    Wij hebben vanaf het begin altijd de kinderen (van 7 en 5) opgehaald en gebracht naar hun moeder/school/zwemles. (Minimaal 4x heen en weer per week). Nooit is gesproken van reiskosten delen en ex ontvangt €600 alimentatie.

Ze zijn bij ons op di/woe en weekends van vr t/m ma. Opa en oma(van mijn man) zorgen voor de kids op donderdag en vrijdag na school en leggen ze savonds op bed bij ex thuis. Op de zaterdagen dat ex werkt en kids niet bij ons zijn zorgen ook opa en oma voor hun. Dit omdat ex fulltime wilt (!) werken. Opa en oma wonen ook in dezelfde woonplaats en hebben een hele goede band met kids.

Doordat mijn man zijn kinderen teveel miste en wij van het heen en weer rijden af wilden zijn hebben wij besloten om mijn huis te proberen verkopen en te verhuizen naar de woonplaats van de kinderen. Dit is gelukt maar helaas met schuld. Man en ex partner hebben afgesproken dat ze de kinderen in elk geval de basisschooltijd in hun huidige woonplaats zouden volgen. Zodat het allemaal wat makkelijker zou worden.
    Zo gezegd, zo gedaan. Ex verhuist naar huurhuis, wij naar het huis van man en ex. (uit de verkoop gehaald en ex kosteloos gesteld). Wij hebben sinds januari een zoontje (4weken)(broertje dus) en alles gaat lekker, kids zijn heel veel bij ons en bij opa/oma.

Maar nu; mededeling van ex dat ze gaat wonen in de woonplaats waar wij vandaan komen!!!! Ze heeft de school al uitgezocht voor de kids, daar een kennismakingsgesprek gehad en mijn man medegedeeld dat ze per maart vertrekt.....
    Alle gaat via mededelingen van haar kant. Ze heeft het alleen de kids nog niet verteld....... maar; je moet dit toch allemaal 'samen' overleggen en laten aanpassen in het kinderplan via de rechtbank/mediation?

Kortom, mag dit zomaar? Is het slim een rechtszaak aan te spannen en zoja, hebben we 'kans' dat de kinderen bij ons mogen komen wonen?

Om heel eerlijk te zijn voelt dit voor ons echt als een rotstreek en zijn we zo ontzettend bang dat de kids 'doodongelukkig' worden.......
    Weg van pa/opa/oma/broertje/vriendinnetjes en school.....

Graag lees ik jullie ervaringen en of advies....

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Heeft je man gezamelijk gezag? Dan mag zij deze veslissing niet alleen maken. Je kunt dan inderdaad een rechtszaak aanspannen in de hoopndatbde rechter de kinder aan jullie toewijst zodat zij niet uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden. Echter is dit jiet binnen een maand geregeld dus denk ik dat het weinig uithaalt. Het is een rotstreek van ex maar ben bang dat je man weinig kan doen

3. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Wij hebben al een aantal keer hetzelfde meegemaakt, overal is er woningnood maar ex krijgt het altijd voor elkaar om heel snel te verhuizen naar best redelijke huurwoningen, stiefje in te schrijven op een nieuwe school zonder dat wij het weten terwijl mijn man ook gezag heeft.

In praktijk werkt het anders....

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hebben ze beiden gezag? Dan mag dit niet zomaar.

Heeft hij de afspraak over basisschooltijd op papier? Dan sta je wat sterker.

5. sportertje

30 mei 2012
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze hebben gezamenlijk gezag en daarom twijfelen wij ook zo of dit zomaar mag en het belangrijkste WAT we ertegen kunnen doen......

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    als er gezamelijk gezag is en omdat jullie de kinderen best heel regelmatig hebben mag dit niet zomaar! maar dan zou ik wel meteen aktie ondernemen anders kan het te laat zijn. ik zou ook de school opbellen dat je niet akkoord gaat. als je gezamelijk gezag hebt heeft ze een handtekening nodig van de vader. en daarbij is dit niet in het belang van de kinderen, onnodig uit hun vertrouwde omgeving getrokken worden kan nooit goed zijn! meteen werk van maken!

7. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    kort geding aanspannen! advocaat bellen en uitleggen... die weet precies hoe en wat

8. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Idd meteen advocaat bellen en desbetreffende school bellen dat je niet akkoord gaat met de plaatsing. Dan mogen ze de kinderen niet aannemen

9. sportertje

30 mei 2012
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Afspraak advocaat staat voor donderdag. :)
    Dankjewel voor jullie reacties

10. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Je geeft ook aan dat zijn ex nu fulltime werkt. Dikke kans dat ze dus ook meer verdient dan toen de alimentatie werd vastgesteld en dat bedrag aangepast kan worden.

11. Missy29

Missy29 Bekend lid

6 feb 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Hoe was het bij de advocaat??

12. claire1988

claire1988 Actief lid

9 apr 2010
    151
    0
    0
    NULL
    NULL
  13. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Waarom zou je dat doen?
    Het gaat er niet om hoeveel zij verdient..maar wat de kinderen gewend zijn. Er wordt uit gegaan van zijn salaris toch?

14. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Als moeder fulltime werkt, is haar draagkracht groter. Dat zou fijn al! En dik salaris + 600 alimentatie!!

Wij betalen meer dan 500 voor 2 kids en dan is echt ontzettend veel! Als ik dan alles optel waar ex allemaalrecht op heeft, kom ik uit op 1300 per maand!! En ze hoeft er helemaal niets voor te doen!

Ontopic: Theoretisch maken jullie een goede kans maar helaas is in dit land moeder heilig. Zelfs wanneer het de grootste B**** is. Zorg ervoor dat je alle afspraken op papier hebt bijv. mail. Dan sta je altijd sterker dan wanneer er een mondelinge afspraak word gemaakt

15. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Het is niet altijd mogelijk om alles wat de kinderen gewend waren hetzelfde te houden. Als ouder heb je allebei een andere woning en betaalt elke ouder zijn eigen vaste lasten, waardoor er dus minder vrij te besteden is. Met de alimentatie moet in ieder geval in levensonderhoud kunnen worden voorzien. Het lijkt mij niet de bedoeling dat er bijvoorbeeld een luxe levensstijl moet worden gehandhaafd, omdat de kinderen daaraan gewend zijn, en de alimentatieplichtige daardoor niet meer kan voorzien in eigen levensonderhoud.

Er wordt uitgegaan van de inkomens en de draagkracht van beide ouders. Als 1 van de ouders samenwoont met een nieuwe partner, dan is de draagkracht veranderd, want die ene ouder kan zijn vaste lasten immers delen. Als 1 van de ouders ineens redelijk wat meer gaat verdienen, dan is de draagkracht ook veranderd, want die ouder heeft nu meer te besteden. Als de draagkracht verandert, dan kan de alimentatie worden herzien, niet meer dan logisch eigenlijk. Beide ouders zijn financieel verantwoordelijk voor de kinderen, en moeten dus naar rato voor de kosten zorgen.

Deel Deze Pagina