Hoe worden jullie peuters wakker?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 14 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon begint nog steeds in bed te huilen als teken dat zijn middagslaap klaar is. 's Morgens gaat hij soms ook huilen, maar vaker maakt hij het onderste deel van zijn slaapzak open en schopt en trapt net zo lang en hard tegen zijn bed tot wij komen.

Hij praat al heel goed en veel, ik vraag me daarom af waarom hij zijn wakker zijn dan toch nog alleen door te huilen aankondigt. En nooit door mama of papa of ikke wakker roepen, terwijl hij deze worden heel goed kent. Hij is ruim 2.

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Mijn zoon wordt nu rustig wakker. Ik hoor hem eerst tegen zijn knuffels kletsen. Na 10 minuten ga ik naar boven, dan is zijn verhaaltje wel klaar. Dan voorzichtig lampje aan en even rommelen boven.
    Te snel naar beneden of uit bed halen werkt niet. hij moet eerst weer even acclimatiseren. Misschien gaat het daar mis bij jullie met rustig wakker worden? Dan schrikt hij wakker en voelt hij zich even verward van waar hij is of dat zn droom te snel afgelopen is?

Is het heel erg donker op de kamer? Dan kan hij het eng vinden als hij wakker wordt en hij ziet niks.

Je kan in zn bed gaan liggen en kijken wat hij ziet als hij wakker wordt. Een vreemd schilderijtje? Een tak van een boom die beweegt? Een knuffel naast zn gezicht waar hij van kan schrikken?

Soms is de terugkomst even te groot. Het was bij ons alsof zoon zo diep in dromenland zat dat de stap naar wakker worden te groot was. Te abrupt. Vandaar dat we het nu rustig aan doen.

Als hij op vaste tijden wakker wordt of tussen de middag steeds even lang slaapt, kan je rond de tijd van wakker worden al een beetje rommelen boven, zodat hij je stem al hoort bij wakker worden. Of de gordijnen op een kiertje zetten zodat hij licht heeft.

Ik denk maar even hardop mee hoor, misschien zit er een fijne tip tussen of herken je iets;)

3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Heel rustig. Liggen eerst even wakker te worden. Dan tegen d'r knuffels kletsen/liedje zingen en als ze er echt klaar mee zijn gaan ze roepen.

4. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

onze dochter roept dat ze wakker is, als ik ga gaat ze lachen en wil ze eruit gaat papa dan is ze heel chagrijnig gillen en gooit de deur dicht en gaat terug slapen, (dit doe ik stiekem wel eens als ze te vroeg wakker is naar onze zin lees 5 uur )

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.134
    113
    Heel rustig eigenlijk. Ze kan makkelijk na het wakker worden een halfuur met haar knuffels praten en spelen. Meestal halen we haar tijdens dat al uit bed. Mocht het voor haar te lang duren, dan roept ze netjes dat ze wakker is.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    Wisselend (onze bijna peuter). Meestal 's morgens luid kletsend. Niet dat hij al heel veel kan zeggen, maar wat hij in zn vocabulaire heeft wordt even uitgebreid geoefend :D

En soms huilend. Meestal als hij verkouden is ofzo, dan wordt je zelf ook niet lekker wakker. Vaak dorstig.
    Na zijn middagslaapje wordt hij nog wel eens zeurderig wakker, beetje jengelen doet hij dan maar dat is meestal over zodra je hem uit bed haalt.

Onze net-kleuter springt of heel vrolijk haar bed uit (dan is ze echt uitgeslapen) of ze begint direct te schreeuwen maaamaaaaa. Heel fijn.

Beide heel wisselend dus ;)

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tot een jaar of twee altijd huilend. Ook 's morgens na een goeie nacht.

8. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze meisjes (2,5 en 1,5) worden eigenlijk altijd vrolijk wakker, kletsen wat samen en dan gaat het volume steeds een tandje harder :D Meestal roept de oudste om papa, en als er niet gereageerd word gaat ze gewoon harder en harder roepen tot er iemand reageert. Maar dit is meestal nadat ze eerst een tijdje heeft liggen kletsen.

De jongste word mopperend wakker als haar zus niet in bed ligt en ze dus alleen wakker word, of als het te lang duurt naar haar zin.

De oudste word wel pas vrolijk wakker sinds ze zich goed duidelijk kan maken door te praten, daarvoor was het ook bijna altijd huilend en dan zorgde ik ervoor dat ik al boven was zodat ze kon horen dat ik in de buurt was. Dan zette ik de deur open maar liet de gordijnen dicht, het licht uit en zei haar dat als ze klaar was om uit bed te komen ze me mocht roepen. Dat werkte hier heel goed, meestal riep ze me dan na een paar minuten en was alles goed. Ik denk dat ze toen gewoon even tijd nodig had om wakker te worden, dat heb ik zelf ook als ik wakker word ;)

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Hier (zoontje van anderhalf) geldt dit.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Door te zeggen: hallo ik ben wakker. Maar dat kunnen we ook zien, hij ligt in een co sleeper.

11. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Mijn oudste zoontje werd ook altijd huilend wakker. Nu bij nummer 2 is het echt een verademing. Die wordt gewoon altijd vrolijk kletsend wakker. Het is eigenlijk pas nu dat ik bedacht dat dat altijd huilend wakker worden dus niet de standaard was.

Hier is hij bijna 3 en het is al wel een tijd over. Volgens mij vanaf het overgaan naar een groot bed, toen kon hij zelf erin of eruit. Misschien dat dat heeft geholpen?

12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn zoon slaapt smiddags niet meer. Sochtends gaat hij zelf uit bed en komt dan bij ons in de kamer.

13. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Hier bijna twee en wisselend. Soms huilen soms rustig kletsend. Maar als we dan niet komen gaat hij huilen.

Ook hij kan woordjes etc maar roept ook niet mama of papa.

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl (bijna 3) is wakker en begint direct luidkeels te zingen, gillen dat het licht is, mamma mamma mamma wakker worden-uit bed te gillen, klamboe heen en weer te rukken etcetera. Er was een tijd dat ze wel eens lief speelde in bed, rond 1 a 2 denk ik. Maar sinds ze er zelf in en uit kan is dat niet interessant meer.

15. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Hier wisselt het, soms wordt ze huilend wakker, dan is ze denk ik wakker geschrokken.
    s morgens is ze altijd wel een poos wakker aan t kletsen etc en als ze er uit wil roept ze mama, s middags begint ze eigenlijk gelijk als ze wakker is met mama roepen.

16. Eva3006

Eva3006 Niet meer actief

Zoontje wordt nog steeds altijd huilend wakker..
    Dochter roept ons als ze wakker is

17. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hier wisselt ze af. Soms huilt ze, soms roept ze en soms schreeuwt ze.
    Wat ik wel merk is als ik d'r uitleg dat mama er gewoon is als ze wakker word en dat ze gewoon even moet roepen doet ze dat. Maar goed ik vergeet dat nog wel eens te melden aan d'r;)

18. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Vanaf 2 jaar ligt hij in een gewoon bed en komt hij dus ook gewoon naar ons toe lopen als hij wakker is. Nou ja, eigenlijk komt hij niet naar ons, maar komt ie voor zijn broertje (die naast mij slaapt). Een heel enkele keer speelt ie even in zijn kamer. Op opvangdagen moeten we hem vaak wakker maken en dan is hij stront chagrijnig. Behalve als ik z'n broertje mee neem om hem wakker te maken, dan is het feest :)
    Hij slaapt sinds ie een groot bed heeft, niet meer tussen de middag.

19. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Meestal hoor ik mijn dochter een beetje beginnen te brabbelen als ze wakker wordt en vervolgens gaat ze dan mama of papa lopen roepen. Vanochtend was het toen ze wakker werd mama au, omdat ze een korstje op haar arm heeft wat dus veel indrukk maakt en au is ;)
    Ze werd vroeger wel altijd huilend wakker, maar het laatste jaar eigenlijk al niet meer.

20. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Onze zoon is eigenlijk nooit huilend wakker geworden. Is altijd druk aan het kletsen met zijn knuffels en als hij het op een gegeven moment te lang vindt duren begint hij te roepen: "papa/mama ik ben wakker". Maar dit kan zo maar een half uur tot een uur duren en 's ochtends valt hij ook nog weleens weer in slaap.

Deel Deze Pagina