Ik vind inductie echt heerlijk! Scheelt ook in gasverbruik, gas is duurder dan elektriciteit. Maar de glasplaat wordt echt wel warm hoor! De pan wordt heet, dus waar de pan opstaat ook. Wat ik ook fijn vind aan inductie is toch ook stukje veiligheid. Een kind, of somsbij ons de kat, haha, kan wel zorgen dat de kookplaat aangaat, maar pas als er een pan opstaat gaat ie warmen. En heb weleens wat over laten koken, dan gaat ie piepen en gewoon uit.
Voor mij gaat er niets boven gas. Wokken op inductie kan wel maar op een grote wokpit gaat het net wat beter. Ik ben ook niet objectief. Ik heb een enorm vrijstaand fornuis met zes gaspitten (incl wokbrander) en twee ovens. Heerlijk! Dat het wat extra schoonmaaktijd kost is soms irritant maar dat neem ik op de koop toe. Het kookt zo fijn en hij is zo mooi! Misschien moet TS het beide gewoon uitproberen, in een keukenzaak of bij vrienden? Dan kan ze het zelf ervaren.
Inductie zo fijn! In ons vorige huis hadden we een inductie kookplaat. Nu in het nieuwe huis helaas gas. Zodra er een nieuwe keuken hier komt (duurt nog wel heel wat jaren) wordt het weer inductie. Vind het zo'n gebruiksvriendelijk systeem, en het is makkelijk schoon te houden.
inductie, makkelijk schoonmaken, geen open vuur bij kinderen, snel warm en snel afgekoeld de plaat is hier nog nooit stuk gegaan ofzo hoor, nog nooit ook gehoor dat een plaat zomaar stuk kan springen als je een pan er te hard opzet ofzo... en wat ik een voordeel vind is dat het een vlakke plaat is, je kan hem dus overdag ook gewoon gebruiken om iets anders op te zetten ofzo... zolang er geen pan opstaat kan hij toch niet warm worden
Inductie. In dit huis hebben we geen gas, maar in ons oude huis wel op gas gekookt. Toen we dit huis kochten vonden wij het idee van inductie, en inderdaad het wokken, niet heel aantrekkelijk. Maar na ruim 4 jaar zou ik niet anders meer willen. Een goede wok met een platte bodem voldoet perfect. Zoals andere ook al zeggen alleen voordelen: makkelijk schoon te maken, veilig voor kinderen en huisdieren, ruimte waar je wat op kunt zetten als het even nodig is. En over de prijs van de pannen: Je zal waarschijnlijk inderdaad wel nieuwe pannen nodig hebben als je op inductie overgaat maar de IKEA pannen (365 serie) zijn supergoed en niet duur. Ook de grote wok en de koekenpannen zijn een aanrader! Mocht je voor een nieuwe keuken moeten gaan en een gasaansluiting hebben, dan zou je altijd nog kunnen kiezen voor een inductieplaat met een losse wokbrander erbij (zoiets). EN ja er bestaan zelfs inductieplaten met een holle pit waar een wok in past zodat de zijkanten ook warm worden zie hier . Dus mogelijkheden genoeg!
Gas! Omdat ik dat kan horen en dus niet hoef te kijken hoe hoog die staat. Hou van het gevoel van gas en wij hebben ook gewoon een kindveilige gaskookplaat. Geen vuur dan geen gas, kan dus niet per ongeluk het gas aan doen. En ik gebruik mijn kookplaat ook als stalling hoor overdag, gaat prima. Daarbij laat ik m'n man hem lekker schoonmaken die vind dat namelijk helemaal niet zo erg.
Ik ben een keer vergeten het gas uit te zetten. Ben daar zo van geschrokken. Nu met inductie kan me dat niet weer gebeuren want de plaat werkt niet zonder pan.
Absoluut inductie. Heel makkelijk in onderhoud en het werkt hetzelfde als gas. Hoog is hoog en laag is laag. Wokken gaat ook prima.
Vorig jaar een nieuwe keuken aangeschaft en enorm zitten twijfelen. We wilden eigenlijk voor gas gaan, maar de keukenman wees ons op de voordelen van inductie. Aangezien ik het echt een rotwerkje vond om de gaskookplaat + toebehoren schoon te maken, zijn we overgestapt op inductie. We hebben wel nieuwe pannen aangeschaft (maar die set van de ikea is super). Ik wil nooit meer iets anders. Het is supersnel heet en goed in te stellen (we hebben 9 standen), zolang er geen pan op staat wordt de plaat ook niet heet. Daarnaast is het supergemakkelijk schoon te houden (het allerbelangrijkste).
Ik twijfel nog even verder. Zoveel mensen zoveel voorkeuren als we een inductieplaat kiezen krijgen we er een gratis pannenset bij (siemens) dus dat is verder geen probleem. Heb nog wel advies gevraagd bij een keukenboer en die meldde toch wel dat een wokbrander veel beter werkt dan inductie. Beide is geen optie want dan moet en de gasleiding verlegd worden en een nieuwe groep worden aangemaakt in de meterkast voor de inductie. Dat wordt me te duur... Wil trouwens sowieso gas op een glasplaat en dan met redelijk kleine pannenhouders.. Toch nog iets makkelijker schoon te houden dan gewone gasplaten. Zoiets als hieronder.
Wij hebben ook zo'n wokpit erbij met gas alleen dan hebben we hem in het midden zodat de kookplaat net wat kleiner is. Succes met wat je kiest...
Ik had altijd gas jaren lang maar nu inductie , wat een uitkomst haha , ideaaaal schoon te houden.. Vind het koken helemaal niet onprettig hoor, wokken lukt hier ook prima . Zou niet meer terug willen.
Toen we dit huis kochten zat er inductie in. Er zat een brast in de plaat, dus ik wilde zo snel mogelijk weer terug naar gas, wat ik gewend was. Maar hier ging wat rijd overheen. In de tussentijd kennis gemaakt met inductie-koken (je kon de plaat wel gewoon gebruiken) en binnen no-time was ik helemaal om. Nieuwe glasplaat gekocht en nu komen we alweer 6 jaar op inductie. Echt top! Ook voor wokken!
Ik heb deze, maar dan met de wokbrander in het midden. Ik gebruik de wokbrander bijna nooit. Als ik mijn wok daarop zet, passen op de andere pitjes geen pannen meer. Maar daar zal je bij deze minder last van hebben. Verder vind ik het een drama om schoon te maken. Vergelijk het met dagelijks een raam lappen, maar dan nog met alle onderdelen erbij die niet meer écht schoon worden. Ik wil de gaskookplaat dus eigenlijk vervangen voor inductie, maar dan zouden we idd een nieuwe groep aan moeten maken en ik heb een hele dure pannenset die wss vervangen zou moeten worden (volgens mij trekken ze een beetje krom door gas)
Wat vinden jullie er vervelend aan dan? Het werkt praktisch hetzelfde als gas Ik vind het heel erg prettig! Geen gedoe met lucifers enzo, makkelijk schoonmaken, alles wordt snel warm en een stuk veiliger dan gas. Wokken op inductie weet ik niet hoe dat gaat, doe ik eigenlijk nooit haha
Ik heb een keramische kookplaat, afgezien dat het ding niet zo reageert als inductie en gas vind ik het ook een rotplaat om schoon te maken. Als je iets smeert brand het erin en kun je hard poetsen om het schoon te krijgen. Daarnaast moet je de pannen precies op de 'pit' hebben staan. Ik wil heeeeeel graag een gaskookplaat terug. Je kunt dan makkelijker schuiven en het is veel makkelijker schoon te maken vind ik. Maar misschien ben ik gewoon een smeerpoets of ligt het eraan dat het keramisch is wat niet direct reageert op hoog/laag