Onze dochter is vandaag precies 4 maanden. Hebben ze rond deze tijd een sprongetje? (Ze is 2 weken te laat geboren). Ze is nml sinds een paar weken steeds vaker 's nachts wakker. Nu weet ik niet goed of dat is, omdat ze honger heeft of, omdat t met een sprongetje te maken heeft. Ze sliep voorheen gewoon van 22.00 uur tot 7.30 uur, maar nu is t meestal dat ze eerst s rond 5 uur wakker wordt en dan vaak wat jengelt tot 7.30 uur. Ze slaapt tussendoor ook wel. Ze huilt ook niet echt heel hard ofzo. Nu twijfel ik dus of we wat rijstebloem in de laatste fles moeten doen en te starten met wat groente of fruit of gewoon even afwachten of t nog weer beter wordt aangezien ze voorheen wel langer sliep. Wat denken jullie wat t meest verstandig is??
er zit idd met 4,5 een sprongetje, precies de leeftijd van je dochter nu. (incl. de 2 weken te laat geboren) maar misschien kun je haar laatste fles wat ophogen, en kijken wat er gebeurt? het is altijd een kwestie van uitproberen..
Tja, ik vind het altijd een beetje vaag om uit te gaan dat ze een sprongetje heeft en het daar dan maar bij te laten! Gewoon de fles wat ophogen en kijken wat er gebeurd. Hier heeft ze ook af en toe van die tijden gehad dat ze wat slechter sliep, maar ik zou gewoon niet te lang twijfelen en afwachten, maar gewoon gaan proberen de fles wat te verhogen. Rijstepap heeft overigens ook niet altijd zin om je babay langer te laten slapen. Maar in jullie geval is het misschien wel handig om zo eens te kijken of ze dan wat beter verzadigd is en misschien dat ze dan wat beter slaapt
@ futeremama.... Alsof ik mijn verhaal lees!! Onze dochter is nu 20 weken, is 2 weken te vroeg geboren, dus dan komt een sprong later, en sinds een paar weken is ze weer steeds wakker 's nachts. En dat terwijl ze vanaf een week of 4 hele goede nachten maakte. Ze kwam weleens, maar niet alle nachten achter elkaar. Ze heeft zelfs nachten gemaakt van 19u-7u, of van 18u-6u. En nu? In het begin werd ze rond 5u wakker, daarna veel onrust. Toen rond 4u en ineens 2x per nacht! Nu is het steeds rond 1u en 4u. Vannacht 1.15u en 5.30u. Enig verschil is dat ons meisje na even jengelen flink begint te brullen, we geven haar dan ook eten, want ze is niet te troosten. Ondertussen begint de vermoeidheid wel toe te slaan, maar ik blijf de hoop houden dat dit een sprong is en dat we nu op het hoogtepunt zitten. We merken dat over een week of 2. En dan maar hopen dat ze niet gewend is geraakt aan het wakker worden en eten... Groetjes, Mexicang
Hier begonnen de slaapproblemen ook bij 4/4,5 mnd. Had hier met van alles en nog wat te maken achteraf, maar iig ook tandjes! Dus misschien ook ff het kaakje checken of er bobbels op komen/het allemaal wat strak aanvoelt. En anders de voeding wat ophogen. Weet niet hoe je zit met je hoeveelheid, maar qua calorieen enzo doet rijstebloem weinig, dus dan zou ik eerder de laatste fles wat groter maken, (zeker omdat ze doorslaapt tot 5 uur en dan begint. Zou verwachten dat een iets grotere fles net helpt om wat langer door te trekken... Half 8 is trouwens wel echt uitslapen zeg, met een kleintje!!
Haha ja we hadden t goed getroffen en nu valt t ook nog wel mee maar je nachten worden wel steeds onderbroken en ik kan niet echt goed tegen weinig slaap ze krijgt nu 4 voedingen. 7.30 uur 210/7 scheppen 11.30 uur 180/6 scheppen 15.30 uur 180/6 scheppen 21.30 uur 210/7 scheppen die van half 10 gaat straks naar half 8. We gaven nu steeds om half 10 omdat ze toch sliep en ik begreep dat je tot 4 mnd niet meer dan 10 uur tussen de laatste en 1e voeding mocht hebben. Maar goed 210 is toch best al veel op deze leeftijd? Of toch meer van maken? 240 en dan wat rijstebloem erbij?? Heb geen idee.
Fles ophogen kan toch alleen als ze inclusief die fles niet over de 1000ml gaan? tenslotte mogen ze, afhankelijk van leeftijd en gewicht, niet meer dan 1000ml. Onze dochter krijgt als wij die fles zouden ophogen teveel binnen en daarbij, ze drinkt ze ook niet altijd leeg. Wij hebben nu al regelmatig de laatste fles pap gegeven,maar doorslapen ho maar, ze meldt zich rustig weer om 1u. Aangezien ze vandaag een potje maakt van het eten en het slapen,alles weer omgooit, ben ik er bijna zeker van dat het een sprong is, ook omdat ik haar steeds meer zie doen.
@FutureMama: misschien dan ook de flessen overdag wat groter? Ik weet niet of ze al aan de max voor haar gewicht zit? Aantal uren slapen 's nachts kun je uitrekenen door gewicht in ponden te nemen: voor elk pond mogen ze 1 uur achter elkaar slapen... Dus de hele nacht doorpitten mag vanaf 6 kilo. Is een standaard, dus niet te rigide nemen: als je kindje niet suf wakker wordt na een nacht doorpitten, voldoende groeit en plast enzo, is er natuurlijk niets aan de hand. Wat overigens ook nog wel eens wil helpen, is dus 's avonds niet wakker maken, omdat je ze daarmee uit de diepe slaap haalt en het moeilijker wordt om daar dan opnieuw in te komen. Verder slapen kids door als ze het eraan toe hebben, dus als wat meer voeding, niet-wakker maken of andere dingen niet helpen, dan is het zoals het is. Ik kan je uit ervaring zeggen dat je slaaptekort heel lang volhoudt hoor! Je lijf gaat op een gegeven moment gewoon in de spaarstand. Daarbij is het uiteraard wel slim om zelf ook eens lekker om 8 uur in je bed te kruipen... niet uit willen zitten tot 22-23 omdat dat nou eenmaal grote-mensen-bedtijd is
Dank je maar ik moet haar wel wakker maken anders krijgt ze maar 3 flessen en met deze 4 flessen krijgt ze al aan de weinige kant. Lijkt me niet de bedoeling. Ze is nu 4 maanden en 6,5 kilo. Overdag flessen ophogen helpt niet echt. Bovendien krijgt ze dan meer last van haar (verborgen) reflux.
Hmm ja zou kunnen maar ik ben blij dat we alvast op 4 flessen zitten. Wil liever niet weer terug naar 5 flessen als dat niet nodig is. Probeer vanavond eerst wel een x met rijstebloem. Zien of dat wat helpt. Ti's nu ook wel erg warm. Miss dat t daar ook mee te maken heeft. Mag je met deze leeftijd en gewicht trouwens wel 240 ml geven? Of is dat wel heel erg veel.
Futeremama, mijn dochter is 4,5 maand en 6,7 kilo. Ze mag niet meer dan 1000ml. En, ook zij heeft verborgen reflux, ik ben de medicatie aan het afbouwen, dit zou hier een oorzaak kunnen zijn van de nachten, maar denk het niet. Ik begrijp dat je niet terug wilt naar meer flessen,maar 5 flessen is toch wel 'normaal', 5 van 200(180+6). Wij hebben hier nog steeds 7(!) flessen, omdat ze stopt tussen de 100 en 150, we zijn al blij als ze een fles leegdrinkt. Met die 7 flessen komt ze meestal nog niet aan de 1000 ml, maar ze groeit goed en is verder een vrolijke meid. Zelf denk ik, dat als ze 's nachts komen voor voeding en het zou daadwerkelijk liggen aan honger of voeding, dan zouden ze overdag ook meer moeten komen, dat is bij jou dochter niet het geval, toch? Ik weet in ieder geval dat ik vannacht weer moet voeden, gezien ze vandaag weinig zin heeft in eten en ze er een potje van maakt. Maar ja, wat wil je met die warmte, ze slaapt ook bijna niet. Hmm...misschien dat ze dan juist wel lekker pit vannacht
Nee overdag slaapt ze gewoon goed en vraagt ze niet om meer voeding. Ze is ook gewoon vrolijk en groeit ook goed. Ik weet dat meestal nog 5 flessen gegeven worden maar 4 was ook prima zeiden ze op t cb. Bedankt voor t meedenken allemaal. Ik probeer eerst 's rijstebloem en af te wachten hoe ze slaapt als t weer wat afkoelt.
Hier sliep ze ook wel de nachten door van 19u tot 6u maar sinds een week of 2 komt ze ook weer 1-2 keer per nacht. Hier is ze 5 dagen te vroeg geboren. Ik geef bv trouwens dus ze geeft het wel aan wanneer ze wat nodig heeft.
Maar dat vind ik nu zo dubbel. Borstvoeding mag op vraag, flesvoeding mag niet op vraag. Hier heb ik dat genegeerd, mede omdat ze zo klein was, erg mager. En ik vond de om de 4u niet prettig, ze vroeg eerder en kreeg dan ook. Belangrijkste vind ik dat ze niet teveel kreeg/krijgt. Toch, als je googled, kan je veel verhalen lezen over baby's rond de 4 maanden die ineens weer wakker worden 's nachts. Vannacht hier 1.15 en 4.55u Die van 1.15 meteen gegeven, die van 4.55 lag ze meer te jengelen en hebben we gewacht en uitgesteld. Om 5.15u was het klaar en de fles gegeven. Alleen sliep ze niet meteen verder, wel in bed gelegd en uiteindelijk gaan slapen tot 8.45u! En echt, dat is lekker, maar ik heb liever dat ze tussen 6-7u 's morgens wakker wordt en de nacht doorslaapt dan dat ze 2x in de nacht komt en pas om 8.45u wakker wordt. Ik begin over 7 weken weer met werken, en dat 'moet' er toch echt een ander en duidelijker schema in zitten.