vraagje over erkennen, gezag, rechten als vader

Discussie in 'De lounge' gestart door Ennas86, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    #1 Ennas86, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
    Hallo dames.
    een vriend van mij is bij zijn vriendin weg. ze hebben een dochtertje van 7 mnd.
    nu is het zo dat zn ex hun dochter bij hem weg houdt. ze mag niet zonder toezicht naar hem toe, moet altijd iemand bij zijn.
    toen ze nog samen waren, en ze wilde weg, regelde ze een vriend om 'gezellig koffie te komen drinken' en zelf peerde ze m. zodat hij dus niet alleen was met het kind. er is hier geen geldige reden voor. hij is hardstikke goed voor dochterlief.

hij heeft haar wel erkend, maar gezag is helaas nog niet geregeld. wat nu dus ook niet meer gaat gebeuren ben ik bang.

Wat voor stappen kan hij gaan ondernemen?

en heeft iemand misschien een goeie, duidelijke site?

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    niemand?

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat je dan via de rechtbank dingen moet gaan aanvechten. En dan kun je het beste advies inwinnen bij een advocaat. Elke situatie is ook weer anders..

Het is wel lastiger als de kleine alleen erkend is.

4. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Advocaat inschakelen is de enige manier als zij niet wil meewerken aan een omgangsregeling. Ze zullen dan samen een ouderschapsplan op moeten stellen met daarin een omgangsregeling en alimentatie (al dan niet in opdracht van een rechter).

Iemand die ik ken heeft het ook op deze manier moeten regelen en dat heeft heel veel tijd, pijn en dingen slikken voor de goede vrede gekost.
    Veel sterkte voor je vriend.

5. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Hij heeft een advocaat nodig en in veel gevallen wijst hij alsnog een gezamelijk gezag toe (tenminste.. dat maak ik in mijn omgeving mee).

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik vind het altijd zo dom als mensen gezag niet goed regelen, ik bedoel wat voor moeite is het nu om een formulier op te sturen?

Maar goed ik zou idd contact zoeken met iemand die er verstand van heeft (advocaat) en kijken waar hij recht op heeft want erkenning geeft je alleen plichten en geen rechten.

7. Onje

Onje Niet meer actief

Direct een advocaat inschakelen.
    Het verhaal uitleggen.

En wanneer hij zijn dochter weinig/niet ziet, direct door de advocaat een kort geding laten aanvragen. Een kort geding is een versneld proces welke geldt tot aan de uitspraak van de bijbehorende bodemprocedure.
    Buiten het kort geding om direct een bodem procedure aan laten vragen deze is voor op langer termijn en hierin worden dan diverse afspraken opgenomen.

Wanneer in het kort geding is bepaald dat de vader recht heeft op omgang met zijn kind, en de moeder houdt zich hier niet aan?

Aangifte doen bij de politie (let op politie kan hier heel moeilijk over doen), dit recht heeft hij d.m.v. Artikel279. Echter blijven zij vaak volhouden dat het een civiele zaak betreft, vertel hun dan dat jij voor de civiele kant van de zaak een kort geding m.b.t. een dwangsom zal aanvragen, echter dat zij de strafrechterlijke kant van de zaak op zich MOETEN nemen!

Al met al heeft bovenstaande bij ons ongv. 2 jaar geduurt.
    Dus succes, geduld is in dit soort situaties echt een hele schone zaak !

Voor info www.dwazevaders.nl

Deel Deze Pagina