Ik neem jullie tips en ervaringen mee. Het blijft zo moeilijk. Ene dag denk ik, ja we gaan ervoor en snuffel ik op Google naar leuke dorpjes enzo. En andere dag twijfel ik vreselijk Mijn zoontje begon van de week erover dat hij heel graag bij oma en opa in de buurt wilde wonen, die dus in Zeeland wonen. Want hij mist ze zo. Dus ik zei dat het ooit in de toekomst misschien mogelijk is dat we dan kunnen verhuizen als we dat allemaal willen. Niks gezegd over dat wij al een tijdje met dat idee rond lopen natuurlijk. Heb het heel simpel en open gehouden. Heel enthousiast ging hij al dingen plannen dat hij dan elke dag opa en oma kan zien en lekker spelen. Maar dat gelukkige mooie plaatje veranderde voor hem al heel snel toen ie door kreeg dat hij dan zijn vriendjes hier niet meer zal zien en naar andere school moet... Nee, hij wilde dan misschien toch maar niet verhuizen bedacht hij. Gesprek was over en gingen verder met onze gewone dagbesteding Savonds naar bed gedaan en klein half uur later komt hij zwetend, helemaal in paniek, huilend naar beneden. 'mama ik wil niet verhuizen, ik wil geen andere school en geen andere vriendjes. Ik vind dit huis het allermooiste en mijn school de leukste en dan hebben opa en oma maar pech. En als we dan toch verhuizen ga ik niet mee!' Mijn man schrok net als ik van zijn reactie. We weten dat hij erg gevoelig is maar zijn reactie was zo heftig, terwijl het een onschuldig gesprekje van 4min was waar hij notabene zelf over begon smiddags. Behalve dat ik dus slecht tegen veranderingen kan, lijkt onze knul er nog veel meer moeite mee te hebben. Dat maakt de beslissing natuurlijk steeds moeilijker ookal weet ik dat hij daar vast ook wel zijn plekje zal vinden uiteindelijk Hij heeft de afgelopen 4jaar veel vriendjes zien vertrekken die naar andere stad zijn verhuisd. Sommige zelfs ander land. En ook daar heeft hij nu nog steeds moeite mee. Zijn aller beste vriendje is een jaar geleden verhuisd en ziet hij nog heel weinig en daar moet hij nog regelmatig om huilen. Dat zijn dan weer van die momenten dat ik me afvraag of ik hem dat wel wil aan doen allemaal. Alles wat hij kent, achterlaten en opnieuw beginnen. Gaan we daar gelukkig van worden, breek ik zijn lieve hartje om hem uit het bekende en vertrouwde leventje weg te halen en het onbekende in te stappen... Worden we daar gelukkiger dan hier? Wat betreft onze dochter heb ik geen idee hoe zij het zal beleven mocht het ooit zover komen. Zij is meer wat losser en vind alles wel prima en leuk Hoe gingen jullie kinderen om met het idee dat ze alles moesten achter laten?
Persoonlijk kijk ik het liefst naar woonplaatsen met een treinstation, ook handig voor als de kinderen groter zijn. Mooi op de treinroute naar Zeeland liggen bijvoorbeeld Bergen op Zoom, Roosendaal, Dordrecht, Breda en Tilburg. Ik ben in Noord-Brabant en Zuid-Holland vooral te spreken over het scholenaanbod in Oosterhout (N-B) (heeft helaas geen treinstation), Roosendaal (N-B), Dordrecht (Z-H), Tilburg (N-B), Breda (N-B) en wat grotere / dichtbevolktere steden in Zuid-Holland: Rotterdam, Gouda, Delft, Leiden en Den Haag. Maar ook in Noordwijk (Z-H)*, Bergen Op Zoom (N-B), Oud-Beijerland (Z-H)*, Hellevoetsluis (Z-H)*, Lisse (Z-H)*, Oss (N-B), Alphen a/d Rijn (Z-H), Den Bosch (N-B), Leiderdorp (Z-H)*, Spijkenisse (Z-H)*, Eindhoven (N-B) (misschien wat te ver weg van Zeeland) en Zoetermeer (Z-H) zijn mooie scholen te vinden. * = heeft helaas geen treinstation Mijn voorkeur zou uitgaan naar Dordrecht, Tilburg, Breda, Den Bosch, Roosendaal, Bergen op Zoom of Alphen aan den Rijn in verband met het scholenaanbod en de bereikbaarheid.
Ik denk dat kinderen beter nu nog kunnen verhuizen dan in de zomer vlak voor de brugklas of tijdens de middelbare pas. Dan kunnen ze in de nieuwe woonplaats met klasgenootjes van de laatste groep(en) van de basisschool naar de middelbare, dat is toch altijd wel fijn, om alvast wat vrienden te hebben of in elk geval mensen te kennen. Later zou ik het juist minder snel doen. Het besef vriendjes te moeten gaan missen is natuurlijk wel lastig, en zal ook tijdelijk heel hoog zitten, maar ik zou het toch niet van de reactie van het kind af laten hangen eerlijk gezegd. Laat het langzaam even bezinken. Dit was dag 1 voor hem dat verhuizen een optie leek, daar komen sowieso nog heel wat nachtjes overheen. Misschien kun je als het serieus wordt in de aanloop er naartoe eens naar leuke plekken in (of in de buurt van) de nieuwe stad / het nieuwe dorp gaan, zoals pretparken, speeltuinen, kinderboerderijen, dierentuinen, musea etc. Zodat de associatie met de nieuwe plek alvast goed is: "O ja, daar met die leuke speeltuin!" Of je daar gelukkiger wordt dan hier weet je natuurlijk nooit... Ik weet nog wel dat ik een jaar of 10 / 11 was toen we naar de andere kant van de provincie gingen verhuizen. Ik vond dat niet erg, en juist interessant en leuk zo'n nieuwe plek en nieuw huis, en keek juist uit naar de nieuwe school. Terwijl mijn broertje van 8 / 9 dit juist helemaal niet zag zitten, die was ook boos en verdrietig en kon niet goed tegen de verandering. Uiteindelijk bleek de nieuwe school juist voor hem perfect en heeft hij super goede vrienden gemaakt waar hij meer lol dan ooit tevoren mee heeft gehad, tot en met de middelbare school. Dus je weet het eigenlijk nooit, ook het kind dat het hardst schreeuwt niet te willen verhuizen kan in de nieuwe plaats juist gelukkiger worden. Voor mijn ouders was het ook de beste zet, dus uiteindelijk was verhuizen voor iedereen goed
Verhuizen kost veel geld. Is het een idee om van dat geld een auto te kopen. Zodat de reistijd korter is naar Zeeland? En het evt mogelijk is voor je man een andere leukere baan te vinden in de buurt van Zoetermeer ? Als ik vragen mag, waar woont je familie in Zeeland? In een klein dorpje of in een stad
Dankje maansneeuw! Heb hier heel veel aan. Ook goeie punten om over na te denken. Tip van treinstation is een goeie, voor ons het beste omdat we natuurlijk geen auto hebben Eenkadootje: Mijn schoonmoeder woont in klein dorpje, colijnsplaat. Mijn zwager in st. Philipsland maar die gaan dus verhuizen naar Brabant ergens. Geen idee waar, ze hebben nog geen ander huis gevonden. Die van hun staat nu wel sinds kort te koop. Auto kopen ipv verhuizen, geen idee. Alles is nog open kwa planning. Misschien dat we er voor kiezen om eerst een auto te kopen en dan pas gaan verhuizen. Dus dan duurt het nog wel even voor het allemaal zo ver is. We willen zoiezo goed nadenken over alle opties die er zijn. Vandaar dit topic tips over dingen waar we nog niet aan gedacht hebben enzo O en onze familie is niet op de hoogte van onze halve wereldreis ideeën dus hun vragen om tips kan niet. We willen niemand iets vertellen erover tot we er zelf uit zijn wat we gaan doen. Weet namelijk dat ze heel graag willen dat we die kant op gaan verhuizen en ze ons nog meer willen gaan overhalen en ik misschien alles teveel door een roze bril ga zien en overhaaste beslissingen ga maken
Grappig, want het scholenaanbod is misschien groot in Dordrecht maar het onderwijs echt kwalitatief een stuk minder helaas. Ik spreek uit ervaring. Wij zijn recent verhuisd vanuit Dordrecht naar een klein dorpje naast Oosterhout, en wat een verademing is dat. Uiteraard wil ik het niet heilig maken, maar er is wel een groot verschil. Onze oudste vond het ook moeilijker dan wij dachten. Hij moest enorm wennen aan de nieuwe kindjes, nieuwe manier van lesgeven. De woonplaats en het huis totaal weer niet. Nu wonen we er 3 maanden en heeft hij het enorm naar zijn zin. Onze dochter had een stuk minder moeite maar zij is pas hier gestart in groep 1.
Als je t doet zou ik niet nog jaren wachten, maar proberen eerder te gaan. Hoe eerder je gaat hoe eerder je daar in een nieuw netwerk kunt investeren. Aan de andere kantmoet je er echt 100% achterstaan. Ik ben zelf ooit met goede reden van noord holland naar brabant verhuisd. Ergens mis ik het soms nig steeds, hoewel ik brabant echt een fijne provincie vind en me hier ook helemaal thuis voel.