Verhuizen naar Belgie, Belgen niet blij met hollanders?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamasan, 9 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamasan

mamasan Fanatiek lid

Ik ben even benieuwd naar de mening van de Belgische dames en de dames die naar belgie verhuisd zijn.

Momenteel wonen we in een noodwoning in een niet al te beste wijk.
    Ons huis wordt gesloopt, dus we moeten verhuizen.
    Alleen kregen we pas te horen dat de kans groot is dat we weer hier in de wijk een huis krijgen, omdat er door stilstand bijna geen huizen vrijkomen.
    Behalve hier dus, omdat mensen hier graag weg willen ivm de hoognodige problemen.

Om een lang verhaal kort te maken, we willen hier weg voor onze kids en de wachtijden in de regio zijn enorm lang.
    We hebben ons oog al eerder op Belgie laten vallen en eigenlijk hebben we de knoop al doorgehakt om naar onze zuiderburen te vertrekken.

Nu beginnen mensen uit onze omgeving ineens met verhalen te komen dat de kans groot is dat we nooit zullen wennen aan de mentaliteit en dat onze zuiderburen ons nooit zullen accepteren.
    Zelf zijn we van mening dat een hoop aan je eigen instelling ligt, kortom je hebt je gewoon aan te passen.

Wat is jullie ervaring/mening?

2. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Er loopt hier een topic over hier in de lounge. Niet helemaal hetzelfde maar wel over de ervaringen van wonen in Belgie en werken in Nederland.

3. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    2 van de 3 klanten die ik heb (poets bij mensen thuis) zijn Nederlanders, dus ik ben er wel blij mee hoor! :D

4. Yelice

Yelice Niet meer actief

qwa werk vinden is het heel moeilijk maar qwa wonen vind ik het hier heel fijn.
    Belgen zijn meer gesloten dan Nederlanders en contact maklen vind ik moeilijk maar goed dat is voor mij geen probleem ;) hoef niet per se mensen op de koffie.
    Ik heb ondertussen een aantal Belgische vriendinnen en we maken onderling wel eens grapjes over elkaars cultuur maar verder merk ik geen haat of nijd hoor naar Nederlands toe.
    Ik woon hier heel graag.

5. UmmKais

UmmKais Actief lid

11 nov 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een half jaar noodgedwongen in Belgie gewoond en ik vond het inderdaad erg moeilijk om te wennen.. mn buren en de mensen in de buurt waar ik woonde waren supervriendelijk tegen me, tot ik mn mond open deed en ze dus mijn 'ollandse accent hoorden. Dan werden ze stug en kortaf. Wat ik ook probeerde om contacten te leggen, het lukte niet en kostte veel energie. Bij m'n buren kon er zelfs geen groet vanaf.. ik gaf niet op en riep telkens weer ultra-vrolijk goedemorgen of goedemiddag.. hoogstens kreeg ik een grommig gemompel terug.

Nu denk ik wel dat het uitmaakt wáár in Belgie je gaat wonen, ik woonde in Antwerpen en daar geldt natuurlijk ook gewoon de grote-stad-mentaliteit die je in grote Nederlandse steden ook tegenkomt. In kleinere gemeenten zal het vast anders zijn. Daarbij heb ik er natuurlijk maar erg kort gewoond.

Men heeft toch een beetje het idee dat wij Nederlanders brutaal en onbeschoft zijn, en dat we alleen maar naar Belgie komen om te profiteren. Maar als je lang genoeg je goede intenties laat blijken zullen ze vast wel een beetje ontdooien!

6. Moedertjevj

Moedertjevj Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    Ik woon in België en heb totaal geen problemen met Nederlanders, ik vind het fijne mensen.

7. mamasan

mamasan Fanatiek lid

Dees, bedankt voor het linkie!

Lucia, haha dat noem ik nog eens positief :D

Yelice, tja ik hoef ook niet bij iedereen op de koffie, doen we hier ook alleen bij vrienden.

ummkais, hier in de stad (breda) is het niet anders,inderdaad stadsmentaliteit.

Wat ik nu gelezen heb, bevestigt eigenlijk al wel wat ik dacht.
    Gewoon aanpassen dus...
    We zijn aan het kijken in de kleinere gemeentes, want de stad willen we gedag zeggen.
    Het enige waar we tegenop zien is de grote hoeveelheid regelwerk,vergunningen,alles omzetten etc.
    Manlief heeft nog wat moeite met het vlaams en ik ben blij dat ik het abn mag vergeten :D mijn fam is van zeeuws vlaanderen.
    Eigenlijk staan we dus te popelen om NL vaarwel te zeggen ;)

8. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    ook ik ben al nederlandse naar Belgie verhuisd... in het begin vond ik het echt niet leuk, voelde me echt niet welkom. ze hebben hier toch het gevoel dat de hollanders hun huizen 'inpikken'.
    maar inderdaad, aanpassen doet ZOVEEL!
    heb trouwens wel een vlaamse vriend, heb hier mijn werk dus kan ook eigenlijk niet anders dan aanpassen ;)

klinkt misschien heeel stom maar zie dat je uit breda komt en waarschijnlijk heb je dus een zachte G, en dat scheelt denk ik ook wel een beetje hihi... heb ik ook en tegen mij zeiden ze altijd dat het bij mij niet zo opvallend 'hollands' was omdat ik niet zo'n harde G heb :)

hier was het dus even doorbijten maar ik zou nu dus echt nooooit meer terug naar NL willen :D

9. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

waarom zouden de belgen er problemen mee hebben ??

ik denk dat je gewoon geluk moet hebben met je buren.. net zoals hier in nederland..

wij zouden het toch ook niet erg vinden als belgische mensen bij ons in de buurt zouden komen wonen ???

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man werkt veel in Belgie (Lommel) en kan het erg slecht vinden met de meeste Belgen. Hij is erg open en houdt ervan om een praatje of een geintje te maken en dat word daar niet altijd op prijs gesteld.

11. 40plusmama

Ik heb geen zachte g, geen Brabants accent want ik ben in de Alblasserwaard opgegroeid. Een harde g dus en duidelijk niet Vlaams. Ik heb geen moeite met het weinig contact met buren e.d. Onze buren zeggen gedag, wij ook en met de tegenover buren hebben we wat meer contact. Ik heb er ook niet zoveel behoefte aan, scheelt ook denk ik. Mijn vriendinnen wonen allemaal in de buurt van Tilburg en daar ben ik zo. Ik maak verder makkelijk contact in de supermarkten e.d. en ook op het kdv. Ik heb er dus geen problemen mee.

Ons vorige huis huurden we van Belgen en die zeiden ook dat de Nederlanders hun huizen wegkochten. Het is, zeker hier in de dorpen, toch wel een beetje de gewoonte dat kinderen zelf hun huis bouwen en in de buurt waar ze opgroeiden. Dat kan haast niet meer omdat de Nederlanders de grond en huizen weg kopen. Daardoor gaan ook de prijzen flink omhoog. Zo legden ze het ons toen uit. Maar gelukkig vonden ze ons wel leuk :D en wij hun.

Ik heb dus geen problemen hier en wil hier ab-so-luut niet meer weg.

12. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik ben een Belg en ik woon sinds anderhalf jaar in Nederland.
    Wij zitten nu te twijfelen om naar België te verhuizen omdat het daar een stuk goedkoper is qua wonen. (mijn vriend is een Nederlander)
    Maar zelf zie ik het niet zitten.. Belgen zijn gewoon een stuk minder aardiger dan Nederlanders en dat zegt heel wat als een Belg dat zegt.:)
    Ik vind de meeste Nederlanders veel socialer en zullen sneller goedendag zeggen tegen iemand en daarom woon ik liever in Nederland.
    Maar qua wonen en zorgverzekering is het gewoon beter in België. Nouja, beter, het is een stuk goedkoper. :)

13. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik woon zelf ook in belgie en merk wel dat wij er niet echt bijhoren. in NL deden wij met heel de straat bbqen ed.. in belgie zeggen ze hoi en dat is het dan ook.... ze beschouwen ons (en mijn ouders) na 13 jaar nog als: Die hollanders.. maar wij storen ons er totaal niet aan :D

en dat ze zeggen dat de nederlanders hun dorp in pikken doen ze zelf: dan moeten ze maar niet verkopen aan nederlanders. maarja, als ze van een belg 2 ton krijgen en van een nederlander 2,2ton dan is de keuze snel gemaatk dus ze moeten nie zeuren... zij verkopen zelf hun huizen aan nederlanders daar worden ze niet in gedwongen.

ook hangt er veel vanaf waar je in belgie woont. wij hebben altijd in ravels gewoond (grensstreek) en nu wonen wij (ik en mijn vriend) in essen (ook een grensstreek) is is 50% nl en 50%be.

als je echt naar brussel ofzo gaat iets midden in belgie daar zullen ze het mss moeilijker hebben? maar in die grens gebieden zijn ze het al wel gewend.

wij hebben trouwens ook altijd in breda gewoond! en als jullie naar belgie verhuizen komen jullie waarschijnlijk ook in Ravels, poppel of weelde ofzo terrecht (dat zijn beetje de grens gebieden)

14. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    sluit ik me bij aan :) en mijn meeste vrienden zijn nl'ers

15. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

19 jul 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Ik ben Belg en ik hou heel veel van Hollanders, ik ben zelfs met eentje getrouwd, haha!
    Er is inderdaad wel een verschil in hoe Nederlanders en Belgen met mekaar omgaan. Een Nederlander is iets sneller "hoi hoi" en spontaan, maar zal niet snel een diepgaande relatie aangaan. Ze kunnen heel lang heel leuke maar oppervlakkige relaties aanhouden.
    Een Belg is een stukje terughoudener voor dat hij je wil leren kennen, maar als je eenmaal zijn (haar) hartje hebt gestolen dan kan je bij hem (haar) voor alles terecht.
    Ik moet zeggen, ik heb het soms een beetje moeilijk met Nederlanders, omdat ze een beetje lawaaierig zijn en dat zijn wij niet gewend, dus dan word ik een beetje stil en schuchter, niet dat ik jullie niet leuk vind, maar soms is het gewoon een beetje veel. Ik merk het vaak als we op bezoek gaan bij de familie van mijn man, dan vlucht ik na 2 uurtjes wel even naar een gesloten kamer om even rust te vinden en mijn batterijtjes op te laden.
    Zonder slechte bedoelingen, ik wil op niemand zijn teentjes trappen..

16. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    @yasmine: Hahaha! Dat lawaaierig herken ik maar al te goed!
    Ik dacht dat ik er alleen last van had. :) Het is inderdaad niet om iemand te kwetsen, maar wat kunnen Nederlanders luid praten!
    Soms lijkt het wel als we bij mijn schoonouders zijn dat ze een wedstrijd houden "om het luidst!" :)
    Ik krijg al snel hoofdpijn als ik bij mijn schoonouders ben..

17. 40plusmama

Daarom pikken wij hier altijd precies de echte Belgen eruit :D, die zijn rustiger. Ik moet zeggen dat dat overdreven mij ook stoort aan Nederlanders en dan ben ik zelf een Nederlander.

Ik woon in Ravels en hiervoor in Poppel en hier zitten ook veel Nederlanders. Bij ons in de straat trouwens niet, bijna alleen Belgen om ons heen en ik vind het prima zo.

De woningen en verzekeringen zijn hier inderdaad goedkoper maar de supermarkten vaak duurder. Internet en telefonie zijn hier ook duidelijk duurder en gsm abonnementen met telefoon mag hier niet verkocht worden, wel apart. Dan is het weer handig om in de grensstreek te wonen want wij wegen af waar dingen goedkoper zijn en halen ze daar.

18. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    yasmine en olifantje, ik zelf woon in belgië maar ben eigenlijk een limburgse(nl) geloof me maar dat voor mij hollanders ook lawaaierig zijn hihihi.
    Denk dat het er heel erg aan ligt van waar mensen idd vandaan komen.
    Het klopt wel dat belgen wat meer van kat uit de boom kijken zijn.
    Toen we van lanaken ,na een deelgemeente van lanaken gingen ( dorpachtig) merkte ik als ik op de bushalte goedemorgen zei dat niemand antwoord gaf.
    Nou na een paar keer had ik het ook gehad, en toen ze me vaker hadden gezien begonnen ze tegen mij te praten.
    Had zoiets huh.
    Merk op mijn werk ook heel vaak wel verschil met sommige dingen, maar ik woon hier heel graag:)

19. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik woon sinds bijna 2 jaar in België (in de buurt van Breda). Wij hebben net een huis gekocht (nieuwbouw) in Nederland want we willen erg graag terug. Ik weet niet of het echt aan de Belgen ligt, maar toch kunnen wij hier niet aarden. De mensen zijn toch wat stugger e.d.
    Verder zou ik mijn zoontje hier ook niet naar school willen doen. Kinderen krijgen al op zeer jonge leeftijd heel veel huiswerk. Ik zie hier nooit kinderen buiten spelen :(
    Zorgverzekeringen zijn hier wel een stuk goedkoper (72 euro per jaar!!!) maar je moet wel vaak 20% zelf bijdragen.
    Autoverzekeringen zijn geloof ik juist duurder (de mijne nu wel).
    Btw is hier hoger waardoor de meeste producten duurder zijn.

Tja...ik ben dus niet zo over dit dorp (ik weet natuurlijk niet hoe de rest van België is) te spreken.

Het dorp bestaat ook voor 50% uit Nederlanders, voornamelijk 'kakkers'. En daar heb ik dus ook niet zoveel mee.

Deel Deze Pagina