Verhuizen naar een dorp

Discussie in 'De lounge' gestart door Mindy26, 20 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Zoals je het beschrijft, klinkt het heel erg vergelijkbaar met onze situatie. Wij zijn begin dit jaar verhuist van een stad (in de Randstad) naar een dorp. Mijn oudste fietst nu 12 kilometer i.p.v. 3 naar school. Het is eigenlijk ook één lange weg langs het water met een apart fietspad. Hij klaagt er nooit over, want hij vond het het waard dat hij nu een hele zolderverdieping voor zich alleen heeft ;) Ik vind de afstand lastiger, want woonde eerst op loopafstand van een station en nu is het óf eerst 20 minuten fietsen en dan nog eens half uur trein, óf met een bus en dan is het dik een uur naar mijn werk. Maar ook dat vind ik het waard, want als ik thuis kom, is het echt ons thuis, echt rustig. We zitten gewoon veel fijner nu en als ik het zo lees, zou dat ook wel eens voor jou kunnen gaan gelden, dus in dat geval zou ik zeggen: doen.

(Ik ben overigens nog steeds niet te spreken over het dorp. Ben gewoon te erg een stadsmens :D Al mijn vrienden wonen nog daar en ik werk er, dus ik ben nog steeds heel vaak in de stad. Het nieuwe huis is mijn thuis, maar het/een dorp zal nooit mijn thuis worden en voor mij persoonlijk is dat nu prima zo, maar dat heeft wel even geduurd en nog steeds voel ik wel eens een steekje stadheimwee.)

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zie mezelf juist wel verhuizen van dorp naar stad als dochter naar de middelbare gaat. Nu in een dorp met nog geen 3000 inwoners, basisschool op 400 meter. Maar verder is er niks te doen hier. Voor basisschoolkinderen is het heerlijk opgroeien hier. Maar als ze tiener is, zie ik mezelf wel 15km verderop verhuizen naar een flink groter dorp. Met middelbare school bij wijze van om de hoek, winkelen, uitgaan tegen die tijd. Ik weet dus niet of ik het andersom zou doen, van dat grote dorp naar ons kleine dorp. Ik denk het niet.

Vulpen vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    #23 NiekeKris, 20 okt 2022
    Laatst bewerkt: 20 okt 2022
    Wij zijn verhuisd van een stad naar een dorp, maar ik weet niet of het helemaal vergelijkbaar is…school is nu ook maar 5km. De jongste moet verder fietsen dan eerst en een veel stiller stuk, wij fietsen dus met haar mee, in ieder geval het gedeelte tussen dorp en stad, laatste stukje fietst ze zelf. De oudste woont juist dichterbij school dan eerst.:D OV is vrij slecht hier, voor school zijn ze dus afhankelijk van hun fiets (maar 5 km is prima te overzien natuurlijk ;)).

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Dit vind ik dan wel weer bijzonder. Mijn huis is mijn thuis, maar is het echt mijn droomhuis? Nee, mijn droomhuis is voor ons echt onbetaalbaar :roflmao:
    Het lijkt mij heerlijk om een groot huis te hebben, ruime woonkamer, genoeg grote slaapkamers voor onze kinderen, grote tuin etc. Maar nee, we wonen in een (op zich best ruim) hoekhuis.
    Maar ik voel me hier juist ook zo thuis omdat ik het in het dorp zo fijn vind.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.113
    1.180
    113
    Vrouw
    Wij wonen ook in een dorp. Heerlijk opgroeien voor de kids hier.

Maar mijn zoon is versneld op de basisschool en straks na groep 7 ook al klaar.

Die gaat dus met 4 jaar naar de stad verderop voor een tussenjaar alvorens die aan de middelbare begint. Dat is 13km fietsen.

Best wel slikken voor een 10 jarige. Ons voordeel is dat we zelf allebei zijn opgegroeid op een boerderij in Flevoland dus dat wij zelf ook altijd hebben moeten fietsen. Dat maakt het loslaten wel makkelijker.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik wil zelf wel richting stad nu met 2 pubers, maar zij willen dat juist helemaal niet. Nu heb je hier wel heel veel en wonen veel vriendjes hier.

7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik zeg doen!
    10km vind ik echt mee vallen.
    Wij fietste destijds 15km enkele reis. we hadden ook pas een busverbinding als je over de helft zat.

mijn broer moest destijds wel 21km enkele reis. Die krijg ook schakelbrommer zodra het mocht.
    Busverbinding kon wel maar dan was die echt mega lang onderweg :roflmao:

Mindy26 vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Hoeveel km zal het dan zijn?
    Zoon is nu 8 en zit ook in gr 6. 17 km alleen is mij teveel dus tegen die tijd maar kijken naar bus.

9. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Ja zo probeer ik ook te denken. Bijvoorbeeld 2 dagen brengen en de rest op de fiets. Ik fiets sowieso mee.. tot de jongste oud genoeg is. We vinden het huis wel super leuk!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Dat is ook een eindje! Gelukkig dat je zoon het er voor over heeft en fijn dat je huis als thuis voelt! Wel jammer dat je je nog niet thuis voelt in je dorp. Daar ben ik ook wat bang voor. Gelukkig kennen we al wel wat mensen uit het dorp.

11. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Dat is inderdaad even slikken. Weet niet of ik dat zou kunnen. Loslaten vind ik het lastigste :p

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja hier heb je dus niks, behalve een buurtsuper en een bakker. En voor nu is het allemaal ok. Alle vriendjes en vriendinnetjes wonen hier in het dorp. En wie weet blijven we hier gewoon nog eeuwen wonen. Maar de kans is er wel dat we in een grotere plaats gaan wonen. Wie weet krijgt ze dan juist daar allerlei vriendinnen, die op die school zitten en uit die plaats komen. En dan is het fijn dat ze dichtbij woont en alles dichtbij is qua winkelen en uitgaan. En wie weet ook niet, haha. Maar ik zou het dus niet andersom doen, van dat grote dorp naar ons kleine dorp, met een kind wat al bijna naar de middelbare gaat.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Nee dat zou ik ook niet doen. Het is ook juist heel fijn dat ze nu overal zelf heen kunnen.

Liekje81 vindt dit leuk.
  14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Is er geen basisschool in dat dorp?
    Het nadeel: spontane speelafspraken net na school kunnen niet meer worden gemaakt.Want ja, stuk fietsen.

En mochten ze nog geen mobiel hebben, (kan het me bijna niet voorstellen)
    dan is dat wel een absolute noodzaak.

E-Bike het is de vraag of ze die al hebben in die maat voor de jongste.

Wij hebben in een klein dorp gewoond. Ik bracht ze altijd met de auto naar school en mijn ouders haalde ze elke dag op met de auto. Later met de auto naar het busstation om zo verder te reizen naar voortgezet onderwijs. Zij ging naar een andere school dan haar klasgenoten, en haar bus vertrok om 7 uur. En pas om 18 uur thuis, daarom zijn we verhuisd. Dat was niet vol te houden voor haar.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    M’n man en ik zijn beiden in dorpen opgegroeid en wisten/weten dan ook niet beter dan dat je kilometers moet fietsen naar school. Oók langs lange fietspaden mét een sloot ernaast.
    Groep 7 zijn de meesten 10/11. Ik vind dat geen gekke leeftijd hoor om een aantal kilometers zelf te fietsen langs sloten die ons land nou eenmaal rijk is.
    Maar wellicht ligt het ook aan hoe goed je kinderen met verkeersregels om gaan, of je ze daarin makkelijk los kan laten of niet. Kan me best voorstellen dat je zeker in het begin het liefst even 1 of 2x meefietst.
    Is toch helemaal zo gek toch niet om als moeder van leen beetje spanning te hebben :)

Ben later wel verhuisd naar de stad en weer later weer terug naar een dorp.
    Niet dat ik winkels mis uit de stad, maar een béétje winkels is toch wel fijn.
    Zo zou ik dus niet in een dorp hiernaast kunnen wonen waar dus echt nul winkels zijn :|

Klinkt super tof zo’n verhuizing die ineens op jullie pad kwam!
    Ik hou wel van nieuwe avonturen :)

PS: hóeveel km fietsen naar school is het straks dan eigenlijk? Dat kon ik niet opmaken uit je post.

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Maar dat is het wel, ik vond het als kind prima. Meer heb je niet nodig dan wat er in een dorp is, lekker alles dichtbij en snel zelfstandig zijn. Maar daarna op de middelbare, wil je even afspreken na school dan moet je daarna op tijd weer weg want je moet nog een uur fietsen naar huis. Is er een feestje moet je vervoer regelen. Je gaat de wereld meer ontdekken maar in een dorp is dat allemaal vrij omslachtig.

Als lage schoolkind prima, daarna een no go voor mij.

Liekje81 vindt dit leuk.
  17. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Niet in het dorp zelf, wel dichterbij. Maar wil eigenlijk ze wel op dezelfde basisschool houden. Het is nog maar voor een paar jaar.

Ze hebben beide al een mobiel inderdaad!
    Dat vind ik ook erg belangrijk.

hoever was het voor jullie van huis naar school?

18. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Ik zal nog even wat dingen er bij verduidelijken;

tussen het nieuwe huis en ons huis zit maar 4km..
    Precies een straat met die lange weg langs het water.
    Wij moeten nu ook een dik kwartier fietsen naar school.

In het dorp zelf en de 2 omliggende dorpen wordt veel georganiseerd. Het dorpshuis zit dan om echt bij ons om de hoek + grote speeltuin.
    Mijn zwager en schoonzus en kinderen doen daar ook veel aan mee en wonen in de buurt.
    Ik hoop dat de kinderen zo ook aan nieuwe vriendjes etc komen.

Ook wil ik gaan vragen om op het voorgezet onderwijs hem bij kinderen in de klas te doen die ook uit die buurt komen.

Als ze de leeftijd krijgen om naar de stad naar school te gaan, de bushalte zit letterlijk voor het huis van de buren. Dan wordt het dus een heel ander verhaal.. alleen duurt dat nog even haha.

En de exacte afstand is 9 km wat we/ze dan moeten fietsen. (voortgezet onderwijs) Mijn man zei 10, maar het scheelt toch nog 1km:p

nog 1 nadeel.. mijn jongste is totaal geen held op de fiets. Slechte motoriek en wat klungelig, slechte ogen.
    We fietsen regelmatig en het wordt al wel wat beter.

19. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ong 9 km, maar het was of telkens oversteken over een weg waar ze 80 km mochten. Dat is met de auto al niet te doen.

Of via het platteland weggetje, incl koeien. Maar ja dan werden ze ingehaald door auto’s. En dan in deze tijden in het donker fietsen. Nou dat vond ik te riskant.

Als er nou een heel groepje samen zouden fietsen, en ze ligt goed in dat groepje.. dan was het anders geweest.

Als ze wel in het dorp naar school zouden gaan, dan hebben ze wel sneller aansluiting met dorpsgenoten.

Zijn er geen kinderen uit zijn klas die ook uit dat dorp komen? Dan kunnen ze carpoolen.

Later is in dat dorp de school opgegeven (te weinig leerlingen) De ouders onderling regelde een carpoolrooster voor het brengen en halen vd kinderen.

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wij zijn verhuisd van een vrij drukke stad naar een minidorp.
    Vanaf ongeveer 9jr fietsten de kinderen zelf naar de basisschool (5km door polder).
    Oudste mocht in de brugklas met de bus (eerst 5km fietsen naar de halte) en sinds de 2e elektrisch fietsen (15km enkele reis).
    Jongste is 11 en zit nu in brugklas, ook zij fietst naar de halte en reist met de bus, en mag volgend jaar gaan fietsen.

Het afspreken na school was hier geen probleem. Op de basisschool was het een kwestie van even halen en brengen en bv de fiets op school laten.
    Op middelbare scholen doen de de kids uit omringende dorpen bij elkaar, die zijn het allemaal gewend dat ze gehaald/gebracht moeten worden als ze wat afspreken. Of verder moeten fietsen.

Bedenk dat een lange polderweg veiliger is dan een stad met veel auto's en ander verkeer waar ze 10x moeten oversteken.

De rust en ruimte die we nu hebben weegt niet op tegen de nadelen, ook de kids willen er niet voor terug.
    Enige nadeel is dat het OV knetter duur is.

Deel Deze Pagina