Verhuizen of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Yasmientje14, 9 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmientje14

    Yasmientje14 Fanatiek lid

    10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Wij kunnen wel wat input gebruiken, wat vinden jullie?

    Momenteel: Fijn apartement gelijkvloers, oma woont ook in hetzelfde complex en vangt vaak op, 2 kinderen 3 slaapkamers, woning is tegen de 90m2. Nadelen: Buren waar rekening mee te houden (rennende kinderen), geen tuin, 1 van de slaapkamers van de meiden is vrij klein. sociale huurwoning 1971 wel gerenoveerd, scheefwoners

    Mogelijkheid: Eengezinswoning, 5 minuten loopafstand van oma, woning 100 m2 waarbij evenveel slaapkamers maar wel ruimer, tuin. Nadelen: geen oma als buuf, duurder, en mogelijk geen traplift na vaste zolder (weten we nog niet). vrije sector 1981 van woningbouw, zij plaatsen nieuwe keuken, douche en toilet erin.

    Nb. ik heb (erge) last van mijn rug dus gelijkvloers zou prettiger zijn maar in het mogelijke huis zit wel een traplift.
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Vind je de voordelen opwegen tegen de nadelen? Moet je veel meer gaan betalen dan nu? Volgens mij is dit los van verstand ook een stukje gevoel. Wat wil je graag en heb je dan de nadelen die je noemt ervoor over?

    Oma woont nog steeds dichtbij, alleen stukje logistiek onhandig, maar dat moet op te lossen zijn toch?

    Ik zou zelf met kinderen een tuin al een grote pre vinden!
     
  3. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.162
    1.328
    113
    Voor extra 10m2 en een tuin zou ik niet duurder gaan wonen eerlijk gezegd.

    Ik weet niet wat precies met je rug is maar ik heb sinds een tijdje bepaalde periodes erg last van mn onderrug en vervloek ons huis in die periode vaak. Traplopen is pijnlijk. Kinderen dragen pijnlijker en nog wel meer dingen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Tuin is heel fijn met kinderen! Kunnen jullie het wel onderhouden ivm je gezondheid?
    En naar oma is nog steeds erg dichtbij. Zou vooral kijken naar je gevoel en naar he (toekomstige) gezondheid

    (Ik zou zelf dolgraag gelijksvloers willen wonen dus wat betreft ben ik een slechte raadgever)
     
  5. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben van een appartement naar een eengezinswoning gegaan ,ondanks de flinke ruimte extra en de tuin (ook onderhoud nodig!) zie ik mezelf echt wel weer terug gaan naar een appartement!Ik vond het ideaal met schoonmaken ,geen trappen in huis ,geen tuinonderhoud...Ik heb ook rugklachten ,er zijn dagen bij dat ik niet normaal kan lopen, gelukkig hoef ik mijn kind niet meer de trap op te dragen en de was neem ik in kleine beetjes mee naar boven..als ik me goed voel neem ik de was weer mee om op te ruimen,zoniet dan ligt het wat langer in de wasmand op zolder.
    Als het echt een grote vooruitgang is in wooncomfort is het een ander verhaal,is het verschil te klein zou ik nog even wachten op een betere kans ,zeker als het zoveel duurder is.
     
  6. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Yasmientje14
    Welke voor- en nadelen wegen voor jou zwaarder?
    Ik zou kijken naar de toekomst. Wat willen jullie en wat kan jij met je rug? Kan je in het nieuwe huis met een rolstoel bijvoorbeeld (of is daar geen sprake van?)
    Grotere slaapkamers lijkt nu niet zo belangrijk maar over een paar jaren willen de kinderen zich misschien wel terugtrekken en daar kunnen spelen met een vriendje.
    Tuin heeft onderhoud nodig maar kan heel handig zijn om ze even te laten spelen en uitrazen (zeker als je zelf even niet in staat bent met kinderen naar speeltuin/park te gaan).
    Oma zo dichtbij is natuurlijk ideaal, zou ze door meer afstand minder snel/makkelijk kunnen oppassen?
    Is de prijs je het waard voor het nieuwe wat je ervoor terug krijgt?

    Als het toch niet is wat je zoekt zou ik wachten en sparen. Wie weet komt er over een jaar dan iets vrij wat meer naar je zin is.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Het ligt aan zoveel dingen (hoeveel duurder en hoeveel invloed je rug op bepaalde dingen heeft vooral, denk ik), dat er weinig zinnigs over te zeggen is.

    Wij woonden met een kind jaren geleden in een appartement, dat beviel prima. Zeker qua schoonmaken ed. ;) Inmiddels wonen we al weer een flink aantal jaar in een eengezinswoning en ik moet zeggen dat ik dat met een gezin met meer dan een kind toch wel érg prettig vind. Als het nodig is, kun je je op een andere verdieping even terugtrekken. En de tuin vind ik fijn, zeker toen ze nog kleiner waren, daar konden ze vrijwel altijd buiten spelen, ook als ik geen zin had om mee naar buiten te gaan. Ik heb ook last van mij rug, probeer dus ook zo min mogelijk onnodig de trap op en af te lopen. In mijn geval is dat meestal voldoende, dus gaat een huis met trappen prima, maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn.
     
  8. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Mijn advies: navragen of er burenoverlast is.
    Oftewel even vragen in de straat hoe en wat.
    Ik heb een keer de verkeerde buren getroffen, wat een drama was dat.

    Verder, gelijkvloers is makkelijker en sneller schoon te maken en op te ruimen.
    Een eengezinswoning is wel wat duurder qua energie en een tuin kost ook best veel.
     
  9. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Ik heb zelf chronische rugklachten en ook aan mijn rechtervoet en vind het verschrikkelijk zwaar met eengezinshuis, het is inderdaad wel lekker met een tuin en ga pas in de avond naar boven. Dus boven blijft wel alles lekker schoon. Kun je geen hulp krijgen van mantelzorg? Die krijg ik wel en mijn man doet de was naar boven brengen en stofzuiger naar boven brengen of zelf stofzuigen. Ik krijg wel veel hulp ook van mijn moeder en anderen als het nodig is.

    Nu met een kind vind ik een appartementen woning veel beter, maar in de toekomst als ik meerdere kinderen wil dan is een groot huis wel weer ideaal.

    Het is en blijft een moeilijke situatie, wat ik je aanraad is, als je veel hulp krijgt van anderen of je naasten dan is dat ideaal en ga je zelf ook naar de fysio, neem je massage's voor je rug? Oefeningen helpen ook heel goed. Zodat je er weer tegenaan kan gaan.
     

Deel Deze Pagina