Wij zijn van een flat in het centrum naar een woning in een nieuwbouwwijk gegaan. Ook de hypotheek dubbel zo hoog toen (was in 2014). Wij hebben er geen moment spijt van gehad. Ik zou dus wel verhuizen. Een tuin is zo fijn met kleine kinderen! Met de warmte lekker buiten in de tuin eten, zwemmen en spelen. Ook met vriendjes ideaal. Kunnen ze lekker voetballen enzo. Als je geen tuin hebt en ze zijn klein moet je anders toch verplicht mee naar buiten steeds. Dat de buurt wat saaier is betekend misschien ook veiliger voor ze, dat ze eerder alleen naar buiten kunnen?
Het hangt denk ik heel erg af wat je gewend bent en wat je belangrijk vindt. Ik heb bij mijn ouders altijd vrijaf en in een dorp gewoond en ik werd echt ongelukkig van mijn eerste eigen flatje met boven/onderburen die herrie maakten, trappen die je op moest, en een klein balkon ipv tuin. Ik zou dus veel liever een huis met tuin en minder buren hebben dan een bovenwoning met balkon, helemaal nu we kinderen hebben. Ik zou nooit meer uit dit dorp weg willen, maar welke wijk maakt me niet zoveel uit. De mensen die ik ken wonen ook overal en nergens dus wat maakt het dan uit hoe de buurt is? Wat vind jij belangrijk? Ben je altijd thuis? Wil je veel contact met de buren? Etc. Niet dat het een achterbuurt moet zijn, maar 2 goede buurten zou voor mij niet zoveel uitmaken.
Nog over je onderbuurvrouw. Onze vorige bovenwoning had dus ook aan alle kanten buren waar je rekening met elkaar probeerde te houden. Maar ons huidige rijtjeshuis, dáár hebben we pas problemen met de buren gekregen. We worden continue begluurd en afgeluisterd. De kinderen mogen geen boeh of bah zeggen of er wordt al demonstratief met de deuren gesmeten hiernaast. En zo is er nog veel meer aan de hand. Ga er dus niet zomaar van uit dat je bij dat ruimere huis geen problemen met buren kan hebben (tenzij het vrijstaand is natuurlijk).
Wat een fijne en duidelijke reacties allemaal! Natuurlijk is iedere situatie anders en ik zie ook hier dat alle ervaringen verschillen, maar er zit veel bruikbare informatie bij
Toen ik je aanvulling las dat het tijdelijk is, bedacht ik mij dat je het dan wel heel erg leuk moet vinden. Verhuizen kost veel tijd, geld en is voor de kinderen ook best ingrijpend.
Ik had een iets andere situatie. Woonde op een bovenwoning met 2 kleine kinderen en ben verhuisd naar een, in mijn ogen, saaie buurt. Er wonen hier veel ouderen. Iets verderop wonen wel kinderen. M'n oude huis werd te klein, onderburen hadden wel wat last van m'n kinderen ivm gehorige huizen en ik was al die trappen gewoon spuugzat. Elke keer met kinderen, boodschappen enz naar boven .kinderen die niet zelf naar buiten konden. En toen ze de leeftijd kregen om zelf naar buiten te gaan moest ik elke keer mee om fiets in de berging te zetten en eruit te halen. Verhuisd naar dit huis. Ruime eengezinswoning. Wel vlak bij de winkels/ de binnenstad. Maar wat een verademing. Meer ruimte, kinderen lekker in de tuin met trampoline en zomers met zwembad. Ze kunnen zelf hun fietsen enz pakken en de poort uit gaan. Klasgenootjes die komen spelen en lekker naar buiten. Ik vind het hier qua buurt nu ook heerlijk rustig en wil ik reuring dan kan ik dat natuurlijk altijd opzoeken. Heerlijk om de auto voor de deur te hebben, boodschapjes zo uit te kunnen laden, fiets zo de tuin in te kunnen zetten enz.
Als het een buurt is waar je je evengoed fijn voelt (geen 'slechte' buurt), dan zou ik zeker verhuizen. Meer ruimte en een buiten doet ons hele gezin goed. En 10 minuten fietsen naar alle kennissen in de huidige wijk is peanuts toch?
Kijk ook naar je kinderen wat zij willen en wat jouw behoeften zijn. Ik woon 6 hoog op een flat. De flat is ruim, al mis ik bergruimte. Balkon is klein. Er is veel overlast (geluid, afval, ratten, drugs, etc) wat niet bij draagt aan het wooncomfort. Mijn dochter is een echt buitenkind. Wat betekent dat ik elke keer mee naar buiten moet. Ik heb zelf een functiebeperking dus dat is erg belastend. Kortom we zijn hier allebei niet happy. Ik ben hard op zoek naar een huis met een tuin (niet op het noorden) en minimaal 2 ruime slaapkamers en bergruimte/zolder. Laatst bij een huis wezen kijken, maar dat is te ver van werk. Het ander was woningruil. Boven was het krap (voelde klein aan) en het lag midden in het centrum, maar wel een joekel van een tuin. Ik had het graag gewild maar de bewoner niet, erg jammer. Maar ik zou het in jouw geval nog een jaartje uit zingen, tot na je studie, dan kan je gerichter zoeken. Ik wil hier ook dolgraag weg, maar overweeg ook om het nog een jaar uit te zingen. Dochter gaat over een jaar naar de basisschool en ik weet dan ook of er wel/geen tweede kindje komt.
Vooral hier even op inhakend: ook dit vind ik heel erg fijn! Geen gedoe van een appel perse altijd in partjes moeten snijden met een bakje eronder en 10x roepen naar de kids dat ze boven hun bakje moeten eten, maar gewoon lekker naar buiten met een hele appel. Als er dan geknoeid wordt komt die plaktroep tenminste buiten. Maar sowieso: buiten, I love it. Juist met van die hele kleintjes die TO heeft is een tuin zO fijn! Ze zijn nog niet oud genoeg om alleen naar de speeltuin te mogen, maar ze kunnen wel vitamine D op doen zonder dat jij elke keer mee hoeft naar buiten. Kun je tussen alle bedrijven door zelf gewoon de was opvouwen of stofzuigen in de tussentijd, scheelt ook weer tijd. En idd.: wat te denken van een zwembadje of zandbak in de tuin. Heerlijk voor de kids! Maar TO, ik begrijp dat dit huis wat je op het oog hebt voor tijdelijk is, aldus de planning? En vooral voor niet zo heel lang? Dan is het, ondanks hoe fijn een tuin ook is, wellicht niet verstandig. Moet er 2x verhuisd worden in relatief korte tijd. Kost niet alleen een hele hoop geld, maar ook een hele hoop tijd, moeite en stress. Ik weet niet of het mij waard zou zijn, denk het niet. Dan liever nog een jaartje uitzingen..
Ik zou zelf over een jaar gaan kijken waar je naar toe wilt verhuizen. Dan weet je waar je gaat werken en verhuizen kost veel geld en moeite.