Goedemorgen allemaal! Ik wil gaan solliciteren op een andere functie bij een ander bedrijf. Het gaat om een vrij hoge advies/management/directie functie, direct geplaatst onder de RvB. Nu is mij altijd verteld dat het bij zulke functies goed is om even telefonisch contact te leggen met de contactpersoon. Maar, waar ga je het over hebben? Ik vind alleen bellen om je stem te laten horen niet zinnig op zo’n hoog niveau functie, ik moet wel echt iets zinnigs te vragen hebben, zonder stom over te komen. Dus: waar zou jij telefonisch contact over hebben voor je solliciteert op een hoge management/directie functie?
Lastig is dat altijd hè, je wil ook nog random gaan bellen met iets onzinnigs. Ik heb ooit gebeld om te vragen naar de sluitingsdatum. De vacature stond er er al een tijdje online dus dat was toen wel een terechte vraag. Zoiets misschien? Succes in ieder geval!
Bij de overheid is dit standaard. Daar lezen ze niet eens je brief als je niet belt vooraf. Dit heet je "oriënteren op de functie" en daar verwijs je ook naar in je brief. "Op <datum> heb ik met <naam> een oriënterend gesprek gevoerd." Dingen die ik meestal vraag zijn globale dingen die niet in de vacature staan. Dus voor mij als ICT managementlaag vraag ik dingen als: "hebben jullie bepaalde diensten uitbesteed? Zoja, aan welke partijen? Hoe is de hierarchie? Aan wie zou ik komen te rapporteren? Hoe ziet het team eruit? Welke expertises zitten er nog meer in het MT?" etc.
Aan de ene kant niet, maar als je dit niet doet op dit niveau kom je er niet tussen is mij verteld door de recruiter. Je móet je laten zien vooraf als het ware.
Thanks, goede tips. Ook slim om naar te verwijzen in de brief, dat ga ik zeker doen. Vragen over rapporteren, team samenstelling en expertises lijken me relevant om vragen over te stellen inderdaad!
Beetje afhankelijk hoe de vacature zelf omschreven is. Sommige zijn al heel compleet verwoord, anderen laten ruimte te over in interpretatie. Zo solliciteerde ik voor developer en ben ik ineens consultant...euh, ik had nooit op consultant gereageerd, niet in deze fase althans. Doorgroeien NAAR is wat anders.
Ik werk bij de overheid en heb heel wat vacatures open staan per jaar. Maar dit is echt niet standaard bij ons hoor. OT. Ik zou ook alleen bellen als je daadwerkelijk wat zinnigs te vragen hebt.
Ik zal het wat verduidelijken: er móet gebeld worden. Niet bellen is geen optie dus. De recruiter die mij benaderde liet weten dat dat in deze vacature zeer wenselijk wordt geacht. Dus ondanks dat de vacature tekst vrij duidelijk is over de inhoud van de functie, moet ik wel wat zinnige, inhoudelijke vragen te stellen die niet direct in een vacature tekst staan. Dus zoals aangegeven werd over het team en de samenstelling daarvan etc. Als iemand daar nog meer tips voor heeft dan hoor ik het graag!
Misschien iets aanvullends over de visie en missie van het bedrijf. Bijv wat er in de praktijk van terug te zien is/ hoe ze dat in praktijk vormgeven? Wat voor type leiderschap dat ze verwachten of dat ze nodig achten voor het bedrijf? De eerste zaken waar je je vanuit je functie op zou moeten gaan richten? Zoiets …
Bij de Politie en het Rijk is dit echt standaard voor management/hogere functies. Gemeentes, waterschappen etc heb ik geen ervaring mee.
Iets over de visie/ strategie voor de komende jaren? Uitdagingen waar de organisatie mee te maken heeft? Misschien eens Googlen, zijn ze in het nieuws geweest? Wat staat er op Social media waar je iets mee zou kunnen.
Misschien iets over hoe ze op dit moment omgaan met op kantoor werken/thuis werken. Hoe het contact met de collega's en de samenwerking nu is vormgegeven.
Ik heb ook wel eens gebeld om vragen te stellen over de teamsamenstelling. Vind het zelf belangrijk dat er een goede mix zit qua leeftijd. En welke mogelijkheden er zijn voor het behalen van permanente educatie punten (weet niet of dat voor jou van toepassing is) of aanvullende opleidingsmogelijkheden. Het zijn op zich dingen die je ook in het gesprek kunt vragen maar ja als je "moet" bellen kun je dat dan ook vragen.
Op zich goed. Ze liet wel doorschemeren echt een senior manager te zoeken, toen ik vroeg wat daar de kenmerken van waren zei ze ‘iemand die alles al gezien en gedaan heeft’. Ben benieuwd of ik daar met mijn 35 jaar aan voldoe. Verder vooral heel erg over het team gehad (is er niet, valt direct onder de RvB als enige, vanwege de verander-opdracht). En gewoon gehad over wie ik ben en wat zij zoeken. Een goed gesprek, maar toch bekruipt me het gevoel dat ik ‘te licht’ ben hiervoor.
Je zou kunnen vragen wat de grootste uitdagingen zijn voor deze functionaris. Wat ook belangrijk is, is wat het mandaat is. Als je bijvoorbeeld bepaalde zaken in gang moet zetten of veranderingen moet doorvoeren, wat is dan jouw eigen mandaat daarin? Of moet je altijd alles afstemmen met anderen? Naast wat al genoemd is, is het denk ik voor jezelf vooral belangrijk dat je, je bedankt wat voor jou echt belangrijk is en daar vragen over te stellen. Vind je vrijheid belangrijk of juist een goede relatie met directie (hoe ze zijn qua personen) of bepaalde inhoud, etc en daar dan vragen over stellen om een beter beeld te krijgen of het echt bij je past