Mijn zoontje heeft binnenkort nieuwe zomerschoenen nodig. Ik heb vanmiddag zijn voeten op karton omgetrokken en zonet gemeten dat ze precies 15 cm zijn. Volgens verschillende tabellen hoort daar maat 24 bij. Maar hij had afgelopen winter al maat 25 en dat begint nu echt krap te worden. In zijn schoenen heeft heeft hij nog 3-4 mm over en in zijn laarsjes eigenlijk geen ruimte meer. Dan zou je toch zeggen dat hij minstens maat 26 nodig heeft? Doe ik iets verkeerd of houden die tabellen geen rekening met groeiruimte en moet je die er zelf nog bij optellen?
Het verschilt ook heel erg welk merk het is Hoe de maat is. Zelf ga ik altijd naar de schoenenwinkel en laat ik het aan de verkoopster over wat goed past en welke maat
Mijn dochter van 2 haar voeten zijn 17.5 cm en zij zit in maat 27. Verschilt ook per schoen hoe de cm zijn. De ene valt als een 27 en de andere als een 26 en sommige weer als een 28.
Ik laat hem de nieuwe schoen passen en als ik daar mijn vinger (wijsvinger)nog achter kan stoppen is het goed. Als je dan nog ruimte hebt moet je een maat kleiner. Zit je vinger echt klik dan maar groter. Aangezien uk verschil heeft in beide voetjes zit het bij de een wat ruimer dan bij de ander. Hier werkt het overtrekken niet altijd omdat de ene schoen smaller is dan de ander of platter.
Het verschilt erg per schoen hoe ze vallen. En sowieso moet je bij die 15 cm ongeveer 1 cm optellen om tot de schoenmaat te komen.
Kinderstappers Maattabel http://www.gigagaaf.nl/download/ggg_voetjesmeter.pdf Volgens deze tabellen is maat 24 is max 15 cm, met +0,5 cm kom je op maat 25, met +1 cm op 26. En als je twijfelt gewoon naar een (goede) schoenwinkel gaan.
Ik heb ze altijd meegenomen naar de winkel (of ik nam iets mee met het idee dat ik kon ruilen). Het verschilt soms per winkel/merk welke maat ze echt hebben. Ik heb weleens een maat 27 gehad, die net zo groot viel als een maat 29. Mijn kinderen hebben ook nog redelijk smalle voeten, dus dan is passen ook fijn om te kijken of je de schoenen goed dicht kunt doen.
Maat 27 Mijn zoon wordt 4 en heeft maat 28, en ik maar denken dat hij vrij grote voeten had. @TS: Ik zou naar de winkel gaan, elke schoen valt ook anders.
Je moet er zelf nog een cm bij optellen om tot de juiste maat te komen. Mijn dochters voeten zijn ook 15 cm, en ze draagt nu maat 27 van shoesme.