Ingewikkeld

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mararn, 9 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mararn

Mararn Lid

9 jan 2018
    6
    0
    1
    Vrouw
    Goedemorgen, ik ben op dit moment 27 weken zwanger. 27 februari ga ik met verlof tot 22 juni. Op 16 mei loopt mijn contract af en er is aangegeven dat mijn contract niet wordt verlengd. Nu heb ik begrepen dat ik mijn gehele verlof wordt doorbetaal ondanks dat ik van 17 mei tm 22 juni geen werkgever heb. Klopt dat? Ik zal waarschijnlijk even in de ww terecht komen. Nu is mij aangeraden om minder te gaan werken. Dit houdt in dat ik in de ziektewet kom. Wat doet dit straks met mijn ww uitkering? Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan geven. Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Maram,

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je hebt een aantal vragen over de WAZO en de WW uitkering. Ik beantwoord ze hier graag.

Ik behandel je vragen volgens de tijdlijn van de komende maanden.
    Als je ziek bent door de zwangerschap meld je je bij de werkgever ziek. De werkgever geeft aan UWV door dat je ziek bent, ten gevolge van zwangerschap. UWV beoordeelt dan of je een Ziektewet uitkering krijgt. De hoogte van deze uitkering is 100% van je dagloon. Dit wordt aan de werkgever vergoed.
    De WAZO kan 4-6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum ingaan. Ben je nog ziek, dan vraagt de werkgever de WAZO wel voor je aan. Het verlof start dan 6 weken voor de vermoedelijk bevallingsdatum.
    De WAZO betaalt de gehele verlofperiode door. Bij de aanvraag kun je aangeven dat de betaling rechtstreeks op jouw rekening wordt overgemaakt.

Heb je na de verlofperiode nog geen werk gevonden, dan kan je mogelijk in aanmerking komen voor de WW uitkering. Hier vind je de voorwaarden. De hoogte van de WW wordt niet beïnvloed door een lagere Ziektewet-uitkering omdat de Ziektewet als gevolg van zwangerschap 100% is.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder!

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

3. Mararn

Mararn Lid

9 jan 2018
    6
    0
    1
    Vrouw
    Goedemorgen Petra,

Dus als ik het goed begrijp (begrijpend lezen is tijdens mijn zwangerschap geloof ik naar de achtergrond gedrukt) heeft het feit dat ik evt anderhalve maand in de ziektewet kom geen enkel effect op de hoogte van mijn eventuele WW uitkering na mijn verlof?
    Er is mij namelijk medegedeeld dat ze daardoor 2 maanden salaris niet meetellen. Ik hoor het graag.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemorgen Maram,

Je hebt het helemaal goed begrepen. Als je in de Ziektewet zit ten gevolge van je zwangerschap heeft dit geen invloed op de hoogte van een eventuele WW-uitkering na je verlof.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina