Ik heb behoefte aan ervaringsverhalen! Mijn dochtertje van 3,5 heeft de afgelopen maand de gewoonte ontwikkeld om tegen 2 uur wakker te worden, te huilen dat het licht aanmoet, en niet meer op te huilen met huilen. Alleen als we haar in bed nemen of bij haar gaan liggen, houdt ze op. maar dan slaapt ze dus niet want dat vindt ze veel te gezellig. Nachtlampje wil ze niet, nee het grote licht moet aan. En dan slaapt ze dus niet meer. Gevolg: mama en papa slapen ook niet. Ik ben zooo moe!! En zij ook. Ze is de hele dag aan het gapen en is oververmoeid, dat zie je aan alles, maar ze weigert gewoon om te slapen!! Help, herkent iemand dit en hoe moet ik hiermee omgaan?!
Lastig, heb je het idee dat ze ergens bang voor is? Onze dochter komt sinds een paar maanden 4 a 5 keer uit bed 's nachts, maar ze huilt dan niet. Meestal is wil ze een knuffeltje wat beneden ligt, een kusje, moet haar kussen anders enz. Wij hadden het gevoel dat ze dit 'expres' deed. (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) om aandacht te krijgen en dat het na verloop van tijd een gewoonte is geworden. Als ze bij de opa's en oma's slaapt komt ze niet 1 keer uit bed terwijl wij op ons tandvlees liepen.. Nu hebben we haar verteld dat ze een sticker krijgt voor iedere keer dat ze niet voor niets uit bed komt. Ze mag wel roepen als ze ergens van is geschrokken of als haar knuffel is gevallen en ze hem zelf niet kan pakken. Dit gaat nu al een week goed en ze is heel trots op zichzelf. Ze is nog maar 1 keer wakker geworden omdat haar knuffel was gevallen. Ik weet niet of je er iets aan hebt, dit werkt vanzelfsprekend alleen als je dochter expres uit bed komt en nergens bang voor is.