Verhuizen?!

Discussie in 'De lounge' gestart door SportySteenbok, 24 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Even benieuwd naar andere meningen.

Mijn man wil verhuizen. De woonplaats waar we nu wonen vind ie oké, maar de woonplaats waar we hiervoor woonden, daar woont ie veel liever. En er staat nu een huis te koop waar hij heel graag zou willen wonen.
    Dus nu ons huidige huis verkopen en dat andere huis kopen? Wat zouden jullie doen in deze tijd?

Even los van mijn mening over beide woonplaatsen en het nieuwe huis hoor. Want daar heb ik natuurlijk wel een mening over en die heb ik hem ook verteld. ;)

2. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Ten 1e als jij niet tevreden bent over die vorige woonplaats moet je het zeker niet doen! Als jullie t financieel kunnen dan zou je t kunnen doen maar als dit niet zo is zou ik t niet doen. Het is in deze tijden niet makkelijk om je huis te verkopen.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Als jij ook graag terug wilt naar jullie oude woonplaats en echt ook weg wilt waar je nu zit, kortom: als jullie er echt allebei achter staan, dan kan je het proberen, maar ik zou zeker ALTIJD eerst jullie huidige huis te koop zetten en verkopen en daarna pas oriënteren op het nieuwe huis en daar je zinnen op zetten.
    Het is verdomde lastig om in deze tijd je huis te verkopen, zeker zonder verlies. Dus of het financieel haalbaar en verstandig is om een ander huis te bewonen (wat duurder is?? neem aan dat jullie er ook vooruit op willen gaan?) moet even heel goed uitgezocht worden.

4. sjak

sjak Niet meer actief

Ik zou het risico niet durven nemen, ik zou eerst een kijken wat jullie huis doet?! Hier in de buurt staan er heeeeeel veel huizen te koop, heeeeeeel veel mensen met dubbele lasten. Sommigen hebben in twee jaar tijd mischien drie kijkers gehad.
    Hoewel wij ook gaan verhuizen en een mooi huis hebben gekocht... Maar wij hebben 'geluk' aan de crisis... Dit huis hadden wij drie jaar geleden niet kunnen kopen, nu wel.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou nooit meer een nieuw huis kopen voor mijn oude verkocht is.
    Hebben ex en ik wel gedaan en uiteindelijk dik 2 jaar met dubbele lasten gezeten, dat was echt niet leuk!!

6. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Voor wat betreft het financiele denken we dat we ons huis voor ongeveer dezelfde prijs kunnen verkopen als de prijs die we schatten te moeten betalen voor het nieuwe. Wat dus betekent dat de hypotheek zo ongeveer gelijk kan blijven en dat we de kosten koper en wat we eventueel aan het nieuwe huis willen doen van ons spaargeld moeten betalen.
    We gaan er dus niet echt op vooruit qua grootte of waarde van het huis. Het gaat voornamelijk om de woonplaats en het nieuwe huis is praktischer. We wonen nu in een enigszins exentriek nieuwbouw huis, niet altijd even praktisch wel heel leuk. Ook heeft het nieuwe huis een grote zolder waar ik graag een logeerkamer voor mijn ouders van wil maken. Onze dochter is in november geboren. Mijn ouders wonen op 200 km afstand. Voorheen vond ik dat nooit een probleem, maar sinds mijn zwangerschap heb ik daar moeite mee. En als we nu een mooie ruime logeerkamer met wat privacy kunnen creeeren, dan kunnen ze vaker bij hun kleindochter zijn. Dat is voor mij denk ik de voornaamste reden om te willen verhuizen.
    Ik had het ook naar m'n zin in onze oude woonplaats. Iets meer in de nieuwe, want wat groter en meer winkels enzo.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    In dat geval zou ik het wel proberen, maar dan eerst je oude huis verkopen en dan pas stappen zetten richting nieuw huis. Ik ken ook mensen die eerst een nieuw huis kochten en het oude niet verkocht konden krijgen. Nauwelijks kijkers, laat staan bieders of het verkopen met verlies... dubbele maandlasten... daar wordt je echt niet blij van!

8. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik zou eerst mijn oude huis verkopen voor ik een ander zou kopen.

9. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    271
    63
    Ik wil ook graag terug naar mijn vorige woonplaats. Wij hebben ons huis te koop gezet. Als het huis verkocht is zoeken we dan wel een ander huis. We hebben eerder met 2 huizen gezeten omdat we allebei al een eigen huis hadden toen we gingen samenwonen. Sinds we kinderen hebben werk ik parttime dus wil nu geen 2 hypotheken betalen.

10. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Volgens mij kan je tegenwoordig ook regelen dat je van de koop af kan als je je huidige woning niet kan verkopen.

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Waar baseren jullie dat op? Een gesprek met / taxatie door een makelaar? Vraagprijzen van gelijksoortige huizen in jullie buurt? Heb je er rekening mee gehouden dat verkoopprijzen en vraagprijzen in deze tijd nog meer uiteen lopen dan 5 jaar geleden? Je zou de eerste niet zijn die vindt dat z'n huis meer waard is, dan het in de huidige markt opbrengt.

Hoe lang wonen jullie eigenlijk in jullie huidige huis? Staan er in jullie buurt veel huizen te koop? Hoe verkopen huizen in jullie buurt?

Ik zou - zoals anderen zeggen - zeker niet het nieuwe huis kopen voor het oude verkocht is. Je huidige huis zou ik pas te koop zetten na advies van een makelaar en hypotheekadviseur. Dan kun je een reële schatting maken van hoeveel verlies jullie evt. gaan lijden en of jullie dat kunnen dragen m.b.v. spaargeld. Ik zou me er zeker niet voor in de schulden steken. Als je graag wilt verhuizen zou ik zeker zulk advies inwinnen en op die manier onderzoeken of het realistisch is. Als je dat niet doet, omdat je denkt dat het toch niet kan, dan krijg je daar misschien ook spijt van.

Bedenk wel, als je echt terug wilt naar je oude woonplaats, kan dat over drie jaar ook nog wel. Dan staat het huis dat jullie nu gezien hebben misschien niet meer te koop, maar dan zijn er wel weer andere huizen.

12. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Kan je je huis niet ruilen tegen het nwe huis? Dat doen makelaars tegenwoordig wel eens...

13. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Thanx!

Deel Deze Pagina