Verstandskiezen - volledige narcose

Discussie in 'De lounge' gestart door Roozjuh, 19 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Gister zei mn tandarts doodleuk dat mn verstandskiezen eruit moeten. naja 1 móet er echt uit. maar ik ben dus lichtelijk (lees: vreselijk!) bang voor de tandarts. naja bang niet t goeie woord misschien maar kan het niet goed beschrijven. ik wil niet weten, horen, zien, whatever, hoe hij met mesjes en dingen in mn mond bezig is. Moest aantal jaar geleden ook naar kaakchirurg, heb t tot de stoel gehaald en toen besloten mijn benen dat ze naar huis wilden en hop daar ging ik :p nooit doorgezet dus. maar nu moet het echt :(

om lang verhaal kort te maken. 1mei moet ik naar kaakchirurg en wil dan onder volledige narcose alle 4 mn kiezen laten verwijderen. Maar dit doen ze dus niet zomaar.

ik zoek dus naar ervaringen, wie heeft zijn verstandskiezen ook onder volledige narcose laten verwijderen, hoe gaat dat in zn werk, hoe ervaar je t zelf; werd het vergoed, wat was de reden dat je onder narcose wilde. had je erna veel last nog, kan je zelfstandig naar huis(fietsen) of ben je erna helemaal wappie. ehh veel vragen dus :p

2. Triskele

Triskele Niet meer actief

als je onder narcose bent geweest mag je die dag gewoon niet rijden dus je gaat echt niet fietsen naar huis.

laten trekken an sich stelt niet zoveel voor maar omdat je juist onder narcose e.d. gaat ben je er langer mee bezig anders was je met een uurtje allang klaar geweest..

Mijn moeder heeft al haar tanden onder narcose laten trekken maar dat ging een stuk lomper te werk dan normaal onder verdoving, ze was helemaal bont en blauw ervan terwijl ik heb al 7 kiezen laten trekken en nergens last van gehad.. dus persoonlijk zou ik liever normaal laten trekken zeker bij de kaakchirurg dat is voor hun peanuts..

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja voor hun wel :p maar voor mij niet. kwil juist echt niet weten wat ze aant doen zijn daar binne. en waarom bont en blauw? neem aan dat ze gewoon t zelfde met je gebit doen? voor hun geen verschil als je wakker bent of niet lijkt me?

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je wakker bent kun je aangeven dat het te ruw gaat, (want je voelt de pijn wel niet, maar wel de kracht). Dat gaat niet als je onder narcose bent...
    Misschien een optie om deze angst met je tandarts te bespreken en te kijken wat voor jou de meest handige oplossing is? Misschien is een angstremmend of kalmerend middel bijvoorbeeld mogelijk?

5. kippie88

kippie88 Niet meer actief

Toevallig zijn mijn verstandskiezen aan de rechterkant zo'n 3 weken geleden getrokken. Volgende week moet ik de linkerkant laten trekken, mij is verteld dat ik ze niet allemaal tegelijk mag laten trekken, omdat je anders een tijdje niks kan eten of drinken en zelfs je tong in kan slikken door de verdoving...
    De rechterkant van mijn gezicht was na een aantal uur alle kleuren van de regenboog en na 5 dagen kon ik nog niet normaal eten, alleen vloeibaar. Ik ben toen een week niet op het werk geweest, want praten ging ook slecht.
    Ik hoop voor jou dat het meevalt!

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.101
    3.879
    113
    Het leek mij ook vreselijk, ik heb het trekken van mijn verstandskiezen zo'n 7 jaar uitgesteld.
    Uiteindelijk gedaan in goed overleg met de tandarts (ik reageer vaak niet op verdovingen of roesjes etc.) toch gedaan. Hij heeft ook gezegd dat zodra het pijn doet of ik het niet meer wil, hij niet verder zou gaan en ik naar de kaakchirurg zou gaan. Het idee dat ik er zelf toch wat over had in te brengen en hij er rekening mee hield, gaf me al rust. Was sowieso al een heel rustig persoon, die tandarts.
    Maar anyway, het is me 100% meegevallen, in twee minuten waren allebei mijn verstandskiezen eruit, heb amper iets gevoeld, was zo verbaasd! Had ik me daar al die jaren druk om gemaakt?
    Misschien zou het het kunnen proberen, met een angsttandarts ofzo, succes!

7. kelly1609

kelly1609 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.206
    0
    0
    Bij mij zijn ze er om dezelfde reden als bij jou ook onder algehele narcose uitgehaald.

Ik zou zorgen dat iemand je komt ophalen want fietsen gaat hem niet worden. Ik viel zelfs flauw in de gang toen we even moesten wachten op papieren.

8. wazigsnuitje

wazigsnuitje Bekend lid

12 dec 2011
    855
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb mijne onder narcose laten trekken toen ik 18 was maar wel in België. Ik heb eigenlijk er niet veel last van gehad alleen de dag na dat ze dan eruit gehaald w

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Maar moeten ze echt gesneden worden? Hier zijn er 2 een aantal weekjes terug gewoon getrokken was 2 min werk. Kon er niet bij nadenken ik ging voor controle maar omdat ik dus ook 7 kleuren ...... had hij zoiets doe ik het gelijk.

10. knap

knap Niet meer actief

#10 knap, 19 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2013
    Jep ik.

Alle vier te gelijk. Wel was dat 16 jaar geleden zag het echt niet zitten om ze een voor een er uit te laten halen. En heb dat ook tegen de kaakchirurg gezegd. Nu moet ik nog steeds op zoek naar een angst tandarts ga wel elke keer maar elke behandeling gaat niet goed heb nu twee gaatjes en die moeten gevuld worden. Maar ik durf niet echt meer al jaren angst voor de tandarts het is omdat ik geen lelijk gebit wil hebben want anders....

maar hier dus in een klap er uit was zo gepiept nergens last van gehad en s avonds zat ik weer aan de klaverjas tafel. Mijn zwager heeft me wel op gehaald van uit het ziekenhuis haha. Hier volledig vergoed. Goed aan geven dat je echt angst heb. Ze doen het niet zo maar maar als het niet anders kan moet het te doen zijn. Hier werd het volledig vergoed maar we spreken wel over 16 jaar terug hoe het nu gaat weet ik niet maar denk als je echt angst heb dat er meer mogelijk is een kaakchirurg ziet echt wel of het zo is of niet.

11. wazigsnuitje

wazigsnuitje Bekend lid

12 dec 2011
    855
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb mijne onder narcose laten trekken toen ik 18 was maar wel in België. Ik heb eigenlijk er niet veel last van gehad alleen de dag na dat ze dan eruit gehaald waren maar een paar mensen wat ik ken hadden hierna dan weer een paar weken last ervan dus is voor iedereen denk ik toch anders

12. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ik wil je toch even meegeven dat je het misschien voor jezelf veel erger maakt dan het hoeft te zijn. Ik heb onlangs 3 verstandskiezen in 1 keer laten trekken en echt, het viel me zoo erg mee. Absoluut geen pijn gevoeld en ik zag trouwens ook niks omdat je een steriel doek over je heen krijgt, alleen je mond is niet bedekt.

Ik lag even in die stoel, Napijn viel ook reuze mee, en daarna voelde ik me gewoon prima. Als je daarentegen een narcose krijgt, ben je alleen van de narcose al een week niet lekker. Ook ik had een enorme angst voor de tandarts maar ik heb mezelf aangeleerd om mijn verstand even compleet op 0 te kunnen zetten en gewoon gaan. Het is weer voorbij voor je het weet. Sterkte!

13. kippie88

kippie88 Niet meer actief

Sorry, ik heb verkeerd gelezen (dacht dat je hele mond verdoofd zou worden)
    Met gehele narcose heb ik geen ervaring, maar ik denk dat het goed is dat je dit wilt aangezien je het niet fijn vind als iemand in je mond zit te porren.
    Succes!

14. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Bij mijn man zijn ze vorige jaar alle vier onder narcose verwijderd. Maar dit kwam omdat hij ook cystes had en is bij elkaar 3 uur op de operatie tafel geweest.
    Omdat hij 'toch'onder narcose moest vanwege de grote van de cyste hebben ze ze alle vier eruit gehaald maar normaal doen ze dat niet zeiden ze.

Verder zou ik er voor kiezen voor een plaatselijke verdoving, mp3 spelertje in je oren, ogen dicht en lekker liggen.

Verder was mijn man bond en blauw in zijn gezicht, en had wondjes van de pleisters door de slangen in zijn mond vanwege de narcose.

En na narcose mag je niet zelf iets besturen en je bent echt een beetje lam.. En dit duurt vaak wel een paar dagen/ weken voor je geen last meer hebt van de narcose.
    Ik zou zeggen, als het niet hoeft niet doen....

Succes en hopelijk valt het mee.

15. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier ook een angsthaas, ik krijg al de bibbers bij een normale controle! Dankzij mijn vorige tandarts, beter bekent als "de beul"....

Jaar geleden ook mn verstandskiezen laten trekken, en niks van gemerkt!!!! Nou ja, de verdoving prikte een beetje, maar verder piece of cake!

Misschien een beetje geruststelling voor je :)

16. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat het geen antwoord op je vraag is (sorry), maar heb je er al eens aan gedacht om hiervoor therapie in te schakelen ofzo?
    Er zijn ook speciale angst tandartsen en kaakchirurgen die je heel goed kunnen begeleiden.
    Hier een man die buitensporig bang voor de tandarts was (ging gewoon niet, zelfs niet voor controle) en nu na een paar jaar bijna fluitend heengaat;), en dat allemaal omdat de tandarts met heel veel geduld en begrip de angst te lijf is gegaan (en 't achterstallige gebit haha)

Het is voor je lichaam minder belastend dan onder algehele narcose gaan en daarnaast denk ik ook meer een lange termijn oplossing.
    Want als je die angst bij je blijft houden, en er moet in de toekomst (wat ik je echt niet gun hoor!) nog eens iets getrokken worden...

17. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    Ik heb een paar jaar geleden 3 verstandskiezen onder narcose eruit laten halen. Was heerlijk. Niets van meegekregen.
    Wel napijn maar dat kwam vooral door het vele snijwerk (ze lagen schots en scheef, het moest helemaal open).
    Ja het is belastend voor je lichaam een narcose, maar het is ook belastend als je er - zonder narcose - vreselijke stress van hebt en werkt voor de tandarts/kaakchirurg ook niet prettig.

18. glimworm

glimworm Niet meer actief

ja zo ervaar ik het ook. Ik heb jaren terug ook een verstandskies in het ziekenhuis moeten laten verwijderen.
    Ik ben echt doodsbang voor een tandarts, maar had hier toch een beter gevoel bij en dit kloptte achteraf ook.
    De artsen in het ziekenhuis waren veel geduldiger en begripvoller dan mijn toenmalige tandarts. Ik kreeg een gewone verdoving die in 1 keer goed gezet was en heb amper iets gevoeld van wat ze aan het doen waren. Ik kon een paar uur na de ingreep gewoon weer eten, had amper napijn of bloedverlies ervan.

Als mijn toenmalige tandarts dit klusje had moeten klaren dan weet ik niet hoe het was afgelopen. :$

van de algehele narcose die ik kreeg na mijn bevalling liep ik een week als een zombie en stoned door het huis.

19. ano

ano Fanatiek lid

12 jul 2009
    2.296
    351
    83
    Hier ook n bange voor de tandarts.heb n paar jaar geleden 4 kiezen en 2 verstandskiezen laten trekken onder narcose maar ik vond t verschrikkelijk.
    Net als wat ik al eerder hier las het was te ruw gegaan omdat je niks kan zeggen.
    Mijn kaak was onwricht.
    En nu vorig jaar alles boven laten trekken vanwege allemaal ontstekingen en dat bij de tandarts was heel bang maar t was echt veel sneller over qua pijn als toen met die kiezen.
    Ik zal nooit meer voor algehele narcose kiezen.

20. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    jeetje wat een reacties, geweldig! dank dank
    veel positieve verhalen, en veel ik-praat-je-angst-aan-verhalen(die ik liever niet lees maar wel realistisch zijn) normale tandarts heb ik opzich geen problemen mee. maar zodra ze gaan zitten snijden en doen <<brr>> Ik ga voor controle ook nooit. echt alleen als ik moet. met pijn of een gaatje waar ik last van heb ofzo.

aan beide kanten (wel of geen narcose) zitten dus plus en min punten. mijn verstandskiezen zitten wat scheef, 1 is zoiezo door wat ik weet (en die eruit móet) dus daar kan hij zo bij denk ik. maarja dat hoor ik 1mei natuurlijk was. maar ben bang dat ik er als een bikkel heen ga, ik kan het wel kom maar op. maar dat ik (weer!) op t laatste moment alles af kap en dan weer 6jaar rond loop met pijn in mn waffel (die komt en gaat). dan schiet ik er ook niks mee op. nee is nee bij mij. en als ik die woensdag op de stoel het niet zie zitten, dan voor geen goud dat die gast aan mijn waffel komt hoor :p denk als ik niet onder narcose ga dat ik dus elke keer eronderuit wil komen en ik over 40jaar nog met dit probleem zit. angst tandarts was niks voor mij, heb ik al vraag naar gedaan want ik was niet bang genoeg... ik ga namelijk wel gewoon naar de tandarts en zit daar niet jankend en gillend dat ik niet wil. ik kan mijzelf dwingen om naar de tandarts te gaan als ik gaatje ofzo heb. maar dat duurt dan wel weken hoor :p maar kaakcirurg pff nee dat zie ik écht niet zitten

Deel Deze Pagina