Kleuter vertellen dat kerstman "niet bestaat"?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suzanne75, 24 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    We zitten erover te twijfelen om onze kleuter van net 4 jaar te vertellen dat we zelf de cadeautjes kopen met kerst. Hoe gaan we nu weer uitleggen hoe de cadeautjes opeens onder de boom zijn gekomen? Onze zoon stelt namelijk zeer directe vragen over zulke onderwerpen. Hij is jarig de dag voor Sinterklaas en het is allemaal best veel voor hem zo in de maand december. Om hem niet nog meer spanning te geven dachten we er dus aan om hem maar gewoon te vertellen dat we zelf de cadeautjes kopen omdat hij al verwend is door Sinterklaas.

Hoe gaan jullie om met kerst en het fenomeen kerstman?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

maar begrijpt hij dan niet ook dat sinterklaas ook onzin is? ik zou nml bang zijn dat dochter dat dan ook zal begrijpen. Wij doen niet aan kerstcadeau`s veel te veel anders. ook zij is jarig in december en ik ook nog.

3. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Tjah daar zeg je wat. Ik denk dat hij daar wel in blijft geloven als je hem daarvan overtuigt.

Ik zou op zich ook wel niet aan kerst willen doen maar ik heb een "shopverslaafde" schoonmoeder die het toch altijd nodig vindt om veel cadeau's te doen. En ze is daar heel stellig in...

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    We hadden het er toevallig van de week op het werk over. Een collega van me zei gewoon dat Sinterklaas voor de kindjes in Nederland is en de kerstman voor de kindjes in andere landen en papa en mama gewoon een cadeautje voor ze onder de boom leggen.

5. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Wij hebben gezegd dat de kerstman in amerika en duitsland komt en sinterklaas in nederland.
    De kerstcadeaus komen gewoon van ons.

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik leg het uit dat sinterklaas voor de nederlandse kindjes is en de kerstman voor de duitse kindjes. deze uitleg werkt perfect :) ik zou niet zeggen dat de kerstman niet bestaat. Maar gewoon dat de kerstman in andere landen komt en wij sinterklaas hebben. en met kerst hebben wij een kerstboom e.d. en geen kerstman.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    als ik uit het raam kijk zie ik ij de winkels 2 kerstmannen lopen, tja ik heb wel gezegd dat het verklede mensen zijn. kerstmis is voor ons het feest van lichtjes en je huis mooi versieren. Sinterklaas brengt cadeautjes en is nu weer in spanje.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Goh, wij doen gewoon niet aan de kerstman. Met kerst geven we kadootjes aan elkaar en dan vooral de volwassenen. Sinterklaas komt speciaal voor de kindjes.

9. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hier hebben we gezegd dat Sinterklaas cadeautjes komt brengen voor de kindjes en dat we met kerst voor elkaar cadeautjes kopen omdat we elkaar zo lief vinden en zo blij zijn dat we allemaal samen kunnen zijn. Hij weet ook dat de cadeautjes gewoon verstopt zijn ergens in huis...Gaat prima zo.

10. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Dit vind ik een goede oplossing!

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat vind ik wel een mooie uitleg en dat zou dochter ook meteen accepteren. Zonder het risico op ontdekking van het sintgeheim.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kinderen die WILLEN geloven in Sinterklaas vallen echt niet zo snel van hun geloof hoor...

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ook hier bestaat de kerstman echt niet :)
    Maar wij doen dan ook niet aan allerlei kadoos onder de boom dus dat scheelt :)

Toevallig laatst uitgelegd dat in andere landen Sinterklaas niet komt maar dat daar dus inderdaad de kerstman komt.

14. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Grappige topic terwijl naast sinterklaas óók kerst een traditie is geworden maar ineens word dat achterwege gelaten. Beetje hypocriet, niet?!
    fijne dagen mensen ;)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik begrijp je post niet maar jij ook fijne dagen

16. Saskia78

@moon: kerst bestaat al een stuk langer dan Sinterklaas als traditie hoor :)

Ik snap het ook niet helemaal...

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, maar de kerstman niet en ik denk dat ze die bedoelt.

Wij vieren kerst meer als Christelijk feest, dus bij ons geen cadeautjes of kerstmannen. Maar als onze zoon ernaar vraagt zou ik inderdaad ook zeggen dat Sint voor de NL kindjes is en dat de Kerstman bij kinderen in andere landen een cadeautjes brengt.

18. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hebben gezegt de kerstman is een verkleede meneer en die geeft alleen maar manderijnen , en dat wij de kadootjes kopen.
    ze helpt ook mee met de kadootjes onder de boom te leggen

19. Saskia78

@tupp: het was nog niet echt in me op gekomen dat kinderen überhaupt in de kerstman zouden geloven zoals ze dat in Sinterklaas doen.
    En mocht ze dat heel even denken voel ik me ook niet schuldig om dat meteen te ontkrachten. Wellicht dat ik het daarom niet helemaal snapte :)

Hier ook meer familiefeest met kerstboom en een zelf gekocht kadootje voor degenen waar we heen gaan. Maar niet voor onszelf dus :)

20. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    ik neem het van huis uit dat de kerstman wel bestaat

mijn dochtertje van 2,10 maanden geloof ook gewoon dat de kerstman bestaat
    ze zingt haast elke avond bij de boom een kerstliedje(doet ze zelf hoor)
    ik heb wel gezegt de kerstman maar 1x komt om kadootjes in de boom neer te zetten,niet zo als sinterklaas elke dag wat in je schoen daar heeft de kerstman geen tijd voor
    gisterenavond was ze boven aan het spellen en toen heb ik de kadotjes in en onder de boom gedaan

en ging toen bij haar zitten spelen boven en toen ben ik samen met haar naar beneden gegaan en gezegt kijk nou de kerstman is geweest
    en zo hebben wij kerstavond geviert

waarom wel met sinterklaas elke dag voor de schoentje laten zingen en misschien een kadootjes of wat lekkers erin
    en met 5 dec pakjesavond doen

dan vind ik dat je sinterklaas ook de waarheid moet vertellen
    maar dat is mijn meninig

Deel Deze Pagina