jaloezie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 31 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dochter heeft last van (intense) jaloezie, het is echt een grote emotie bij haar. Wat haar ook echt in de weg zit en voor veel verdriet zorgt. Mijn andere kinderen hebben dat helemaal niet, dus het is wel nieuw terrein voor mij.

Hoe krijgt zij hier meer grip op? Hoe leert een kind hier beter mee omgaan? En wat kan ik doen om te helpen?
    (en heeft het misschien ook deels met leeftijd te maken, 9 jaar? Ik weet dat dit een lastige leeftijd kan zijn waarin in brein weer van alles gebeurd)

2. tuc

tuc Niet meer actief

Wat ik zou doen om te helpen zou afhangen van het soort jaloezie.
    Is het jaloers vanwege anderen die mooiere spullen hebben oid of jaloezie dat ze het gevoel heeft dat anderen het makkelijker hebben in het leven.

3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.184
    113
    Gaat het om je dochter met ass? (Dat was me niet helemaal duidelijk). Ik weet wel dat jaloezie-gevoelens bij mensen met ass heftig aanwezig kunnen zijn. Ik weet niet wat er bij jouw dochter speelt natuurlijk maar vaak ervaren ze dit omdat ze beseffen dat ze soms niet kunnen wat mensen zonder ass wel kunnen, zoals makkelijk sociale contacten aangaan, etc.

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Mss hangt het ook van de situatie af hoe je haar kunt begeleiden.. en hoe het zich uit.. hoe is dat bij haar?

5. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Het hangt inderdaad van de situatie af.
    Je kind positieve aandacht en complimenten (in proportie) geven kan helpen. Werken aan zelfvertrouwen. Hier is veel over te lezen. Hoe gaan jullie als gezin met elkaar om? Als ouders bijv erg kritisch zijn naar elkaar toe kan een kind hier ook onzeker van worden of het idee krijgen dat ze perfect moeten zijn.
    Ik zeg niet dat dit bij jullie zo is natuurlijk maar goed om te weten wellicht.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Het is inderdaad mijn dochter met ASS, ik had leeftijd al vermeld, dus ging uit dat dit duidelijk was.
    Ze is vooral erg jaloers op materiele zaken en op 'leuke uitjes/ervaringen'. In de zin van: iedereen doet allemaal leuke dingen en ik niet (dat is niet waar, maar ze lijkt de dingen die zij wel doet altijd vergeten te zijn op dat moment). Laatst was ik een dag op stap met vriendinnen en daar was ze jaloers op, dat ik met trein ging en lekker ging shoppen en eten en dat zij saai thuis moest blijven.

Op zich heeft ze altijd wel jaloerse inslag gehad (gevoel dat ze dingen misloopt, dat anderen meer krijgen ed), wij zeiden vroeger al dat "ik ook!" haar tweede naam was :oops:. Verjaardagen van broer en zus, dat die cadeaus krijgen en zij niet, zijn ook altijd moeizaam geweest (uitbarstingen/verdriet).

Emoties zijn nu ook wel versterkt omdat ze niet goed in vel zit, maar ik gun haar gewoon wat minder verdriet, dat het niet zo enorm aan haar knaagt cq overvalt.

7. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon (ass+ lvb)is niet jaloers ingesteld dus in die zin ken ik het niet maar hij is wel materialistisch op een aantal punten.Ook "vergeet" hij vaak dat hij een uitje al gehad heeft en blijft hij doordrammen op nog een uitje, het liefst staat hij ook iedere dag op het treinstation om treinen te kijken...Wat hier helpt is foto's laten zien/afdrukken van uitjes en/of toegangskaartjes op de koelkast plakken zodat hij ziet dat we er echt toch al geweest zijn en dat we niet iedere week naar het Spoorwegmuseum kunnen gaan (bv).Of dingen die veel geld kosten, ik reken het hem gewoon voor wat het kost en laat hem dan naar zijn eigen rekening kijken of hij nog zo rijk is en hoe lang hij er nog voor zou moeten sparen,prijsbewust maken helpt hier.
    Mijn zoon is enig kind en geeft niet echt om zijn verjaardag ,ook met Sinterklaas geen problemen.Vroeger was mijn zus altijd jaloers en bang dat wij een kado meer krijgen met verjaardagen enzo ,mijn ouders zijn toen gaan tellen hoeveel we kregen en een standaard aantal aangehouden.Per kind max 4 kado's en op de foto er mee.Het lijkt me heel lastig voor jullie ,sterkte!

Roanna en NiekeKris vinden dit leuk.
  8. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.825
    113
    Hier een dochter dat thuis zit.
    Zij heeft heel erg de drang om er bij te willen horen.
    Vraagt er een om mee te gaan staat ze zo buiten en trekt je nog net niet mee.
    Die drang is heel sterk en kan dus heel vervelend zijn wil je weg zonder haar.
    Gelukkig uit het niet naar boos zijn maar je merkt het heel goed.

Zou dit ook niet een beetje mee spelen.
    Had begrepen dat ook zij thuis zit?
    En omdat ze al wat jarloese inleg heeft kan het dus jaloezie zijn maar ok de drang naar meer.

Buiten gesloten worden door is echt niet leuk.
    Zou ze het wel begrijpen met goede uitleg.

Deel Deze Pagina