Ik ben student verpleegkunde en mocht vandaag een operatie bijwonen. Spijtig genoeg ben ik kort nadat de patient verdoofd was, nog voor de operatie echt begon, flauwgevallen door de warmte. Een operatiekamer is dan wel koel, maar de hitte kwam door het mondmasker. Op internet vind ik wel adviezen tegen hitteflauwte, maar die houden vooral in dat je de koelte moet opzoeken of iets eten/drinken. En dat is geen optie, ik wil heel graag een operatie bijwonen, dus wie heeft tips om niet meer zoveel last te hebben van de warmte? Ik had trouwens wel voldoende gegeten.
Kan het ook niet een beetje "spanning" geweest zijn? Wat zeiden je collega's hier over? Hebben zij geen tips? Ik heb geen adviezen voor je. Zelf ben ik bijna flauwgevallen nadat ik voor het eerst een drain eruit zag komen. Maar ik had amper gegeten, weinig geslapen, en het was warm. Nu eet ik netjes van te voren, ga ik op tijd naar bed en begin ik er aan te wennen.
Mijn collega's zeiden er iks over, het was nogal druk opeens op dienst dus ik denk dat ze blij waren dat ik vroeger terug was. Ik denk niet dat het van de spanning was, heb in het verleden al vaker last gehad van flauwvallen door de warmte. Maar toen had ik altijd de optie om te gaan zitten of de koelte op te zoeken.
Mocht niet, een verpleger had dat voorgesteld, maar de chirurg wou het niet riskeren dat ik alsnog zou flauwvallen en het steriel materiaal per ongeluk mee zou trekken of ertegen zou botsen.
Kan door het mondkapje komen. Ben zelf ook verpleegkundige en wilde vroeger ook operatie's bijwonen maar ik kon echt niet tegen een mondkapje, ik werd er ontzettend benauwd van dus helaas heb ik niet veel kunnen bijwonen
Misschien stom.. Maar oefenen met het mondkapje? Hoe je moet ademen en soort van gewend raakt? Dus dat je er een paar mee neemt en het wat kan oefenen, thuis
ik kan alleen maar zeggen 'herkenbaar' ! Maar ik had de mazzel dat ik wél mocht gaan zitten op een krukje. Ik had vanaf het begin last van de warmte/benauwdheid - maar toen ze de huid opensneedden, ging ik bijna om... Terwijl ik normaal totaal geen moeite had met bloed of wat dan. Door het benauwde ademen ging het (bijna) mis. Misschien werkt het inderdaad om te oefenen en goed te ontspannen met zo'n mondkapje op.