"ziek" tijdens vakantie

Discussie in 'De lounge' gestart door Snoopy1983, 29 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Om te beginnen ik werk in een heel klein bedrijf. Heb goed contact met mn bazin maar daardoor vind ik het ook weer moeilijker om sommige dingen te vragen;)

Vorige week vrijdag zou mn laatste werkdag zijn voor een vakantie van 3 weken. Nu heb ik me die vrijdag ziek gemeld omdat ik een miskraam had. Mn werkgever wist ervan en zei tegen me neem de tijd die je nodig hebt ik hoor wel hoe het allemaal afloopt.
    Nu hebben we onze vakantie helaas moeten annuleren hierdoor en ik heb de afgelopen week nou niet echt een vakantiegevoel gehad omdat ik ziekenhuis in en ziekenhuis uit moest en emotioneel gezien was het gewoon een klap zeg maar. We hebben kunnen regelen dat we komend weekend alsnog weg kunnen. Maar is het nou zo dat de afgelopen week niet meetelt met mn vakantie omdat ik eigenlijk "ziek" was? Ik moet haar sowieso nog bellen maar vind het heel moeilijk om te vragen of ik de afgelopen week mag doorschuiven zeg maar zodat ik alsnog echt 3 weken vakantie heb.

Heel verhaal geworden zo maar heb ik daar recht op of niet?

2. 078mama

078mama Niet meer actief

Gewoon eerlijk zeggen dat je niet zo goed weet wat je met de situatie aan moet en dat je graag wilt weten wat zij ervan vindt. Als je het overlegt kom je toch tot de beste oplossing.

Heel veel sterkte met het verwerkingsproces!

3. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    in princiepe heb je gewoon recht op 3 weken echte vakantie, dus als jij ziekgemeld staat tijdens je vakantie heb je recht op die dagen die je ziek bent geweest in te halen.
    ik zou dit toch even in overleg doen, grote kans dat ze het zelf wel zegt?

sterkte met jullie verlies en probeer te genieten van je vakantie!

4. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Maak het bespreekbaar, en leg de situatie uit.
    Hopelijk begrijpt ze het, en krijg je toch die 3 weken nog.

Sterkte meid, het is niet niks een miskraam.
    Dus hou je rustig he!

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Deze week was gewoon een ziek week..

Bron; arbeidsrechter

Een medewerker die ziek is tijdens de vakantie heeft over die periode geen vakantie (art 7:637-2 BW). Dat wil zeggen dat een medewerker die ziek wordt voordat hij met vakantie gaat, geen uren opneemt over de dagen dat hij ziek is. Wordt de medewerker ziek tijdens zijn vakantie, dan kan hij zich direct ziekmelden. Zo mogelijk volgt hij de procedures die bij de ziekmelding horen (2.2.2.1.). Doet de ziekte zich voor in het buitenland, dan is controle hierop moeilijk, waarbij de regeling over ziekmelding kan voorschrijven dat de medewerker een verklaring overlegt van een buitenlandse arts. Vindt de ziekmelding niet plaats tijdens de “vakantie”, dan kan hij mogelijk daarna aantonen dat hij gedurende een bepaald aantal dagen ziek is geweest. Over de ziektedagen die geen vakantiedagen zijn, betaalt de werkgever het loon door (2.2.2.3.). De aanspraak op vakantie wordt niet met de ziektedagen verminderd.

Gewoon even bellen en aangeven dat je je beter meld vanaf vandaag ofzo omdat je het weekend wel op vakantie gaat.
    Denk aan jezelf, maarten en Lieke. Neem jullie tijd meis en evengoed heeel veel plezier.

6. tulip

tulip Niet meer actief

sterkte, maar je hebt idd die vakantie tegoed. Als jij je ziekgemeldt hebt telt die niet mee als vakantie, maar als ziek.

7. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Wauw ik word eigenlijk standaart ziek in mn vakantie. Alsof mn lijf tot rust komt haha. Maar het is nog nooit in me opgekomen om dan mn vakantie te verlengen...

In jou geval is het natuurlijk compleet anders en ik zal inderdaad gewoon je vraag voorleggen. Als je zulk goed contact hebt hoef je het natuurlijk niet te eissen maar kun je het in goed overleg afspreken. Ze zal jou het echt niet ontnemen maar wellicht dat het haar niet goed uitkomt en ze jou deze vakantie later nog geeft als het wat rustiger is op de zaak.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Jouw ziektedagen kunnen niet van je vakantie-uren afgehaald worden, maar je bazin hoeft volgens mij niet akkoord te gaan met verlenging van je vakantie. Ze kan ook vragen of je die vakantiedagen op een ander moment wilt opmaken.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hier exact hetzelfde gehad. Alleen zou onze vakantie beginnen 6 dagen na de curettage (13 dagen na de miskraam). Ook vakantie geannuleerd. Ik schrijf mijn uren zelf, dus dat scheelt, maar ik heb alles op 'ziek' geschreven.

Ik ben wel weer eerder gaan werken... Ik zou pas een woensdag weer beginnen, maar ik ben de vrijdag ervoor weer gaan werken. Ja, ik voelde me goed genoeg en als ik toch niet op vakantie ga...
    Toen heb ik bijna een week gewerkt, tot de vrijdag erop. Kreeg ik keelontsteking. Maandag weeg gaan werken, woensdag weer ziek gemeld. Was te vroeg weer begonnen. Heb nu nog steeds erg veel last van mijn keel. Is niks voor mij, want normaal duurt zoiets bij mij 2, 3 dagen.... Maar goed.... Mijn geplande vakantie begint maandag. Maar ik kijk of ik maandag beter ben. Zo niet, dan schrijf ik ook nog ziek.

Goed, nu werk ik bij een groot bedrijf en zij voelen het verschil niet zo erg in omzet als ik ziek ben, maar misschien wel bij een klein bedrijfje. Dus leg het even voor aan je bazin. Ik zou het ook moeilijk vinden, maar vaak zie je dat het heel erg meevalt. Sowieso als je toch al een goede band hebt en even lullig gezegd... een miskraam zorgt voor onverwacht veel begrip. Was bij mij zo althans.

Veel sterkte!

10. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Als jij je ziekmeld tijdens vakantie krijg je gewoon die vakantiedagen terug
    sterkte

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Sterkte meid!

En je hoeft die dagen niet in te leveren, je blijft er recht op houden.
    Maar zoals eerder al genoemd werd, of je ze nu kan opnemen zal afhankelijk zijn van de bezetting ed.

12. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Thx meiden voor jullie antwoord!:)
    Ik heb haar inmiddels gebeld en het was allemaal geen probleem,ik mocht me daar zelfs geen zorgen over maken;) Super lief natuurlijk en heel fijn nu kunnen we hopelijk alsnog van een heerlijke vakantie genieten en even alles op een rijtje zetten!

13. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Dat is idd lief van je manager, ik heb wel eens verhalen gelezen dat ze niet allemaal zo zijn.

Fijne vakantie!

14. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Thx! Ik werk echt in een heel klein bedrijf hoor namelijk een dierenartspraktijk met 1 dierenarts mijn bazin dus:) Gelukkig is er een andere assistente die graag mijn uren over wil nemen. Werk er 2 dagen per week. Dus gaat ws ook allemaal iets anders dan in een groot bedrijf;)

15. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.209
    1.266
    113
    Centrum België
    Wow, da's mooi geregeld in NL!

Als ik bv 2 weken vakantie neem en ik ben ergens in diei periode ziek, is het brute pech, en schort dit de vakantie niet op! Vallen er dan niet vaak mensen "ziek" als je die dagen dan toch terugkrijgt?

(of heb ik het alsnog vekeerd begrepen :))

@ TS, sterkte met je miskraam en mooi dat je op het begrip van je bazin kon rekenen!

16. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Volgens wie heb je dan pech? Je baas kan wel zeggen dat je die vakantiedagen die je ziek kwijt bent maar in de wet staat toch anders..
    Je vankantie word niet perse verlengt of opgeschort,in overleg met je baas besluit je wanneer die dagen opgenomen kunnen worden.De dagen dat je ziek bent kun je ook gewoon (arbo)controle krijgen,een oproep en contact met het bedrijf net zoals je dat anders zou hebben als je ziek bent.Het is dus niet dat je zomaar 6wkn vakantie kan nemen ipv 3 ofzo!

@TS,sterkte,fijn dat je baas zo begripvol is.

17. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Hier ben ik van 3 weken de eerste week nog ziek geweest.
    ik lever voor 3 weken vakantie maar 2 weken uren in en de rest houd ik tegoed. het is niet mogelijk om deze er achteraan te nemen maar het is voor mij geen probleem om deze later op te nemen.

18. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.209
    1.266
    113
    Centrum België

Een werknemer die ziek wordt of slachtoffer wordt van een ongeval tijdens diens verlof, ongeacht of het gaat om individueel dan wel collectief verlof, kan achteraf geen aanspraak meer maken op deze verlofdagen (Opmerking: wordt de werknemer ziek vóór het verlof, dan mag de werknemer zijn verlofdagen achteraf wel nog opnemen.).

Er is geen gewaarborgd loon verschuldigd door de werkgever, want deze dagen worden beschouwd als vakantiedagen en er wordt bijgevolg vakantiegeld betaald.

Maw volgens de Belgische wetgeving heb ik obv de vetgedrukte tekst hierboven dikke pech!

Dus vooraleer lekker agressief te antwoorden,mss m'n bericht goed lezen: ik schrijf over de regels in NL en m'n profiel zegt dat ik uit BE kom. ;) En had het dus over ziek worden tijdens en niet voor het verlof, wat dus wel degelijk verschil uitmaakt... (zie bericht van Yvon, die blijkbaar uit BE komt?)

19. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Agressief antwoorden? Dan lees jij dat zo want er was niks agressiefs aan bedoeld.
    Ik weet niet hoe het Belgie zit,ik woon in NL en dit is een Nederlandse site,niet dat het wat uitmaakt waar je vandaan komt maar ik kijk eigenlijk nooit naar waar iemand vandaan komt.Wij hebben een bedrijf in Nederland en daar krijgen mensen hun vakantiedagen terug als ze ziek zijn.

20. Justins mama

Justins mama Bekend lid

9 feb 2011
    510
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het rode gedeelte is bij jullie dus ook van toepassing. en dat is in NL precies hetzelfde...
    Geloof niet dat als je hier tijdens je vakantie ziek word je je ziek kunt melden maar dit weet ik niet zeker...
    Maar in de situatie hier besproken is het dat diegene zich van te voren ziek gemeld heeft, en dan gekd het bij jullie dus ook...

Deel Deze Pagina