Verjaardag, te druk?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Kan me trouwens best voorstellen dat wanneer je wakker wordt en er is visite en drukte dat dat even 'schrikken' is maar zoals gezegd, bereid 'm voor en laat 'm gewoon lekker bij je zitten en als ie niet wil spelen dan niet...hij is nog maar 2, dan is samen spelen en delen nog moeilijk.

Zoontje is 4 en als er visite komt of wij gaan ergens naartoe dan gaat ie eerst bij me zitten en de boel observeren voordat ie los gaat, en de ene keer duurt dat 5 minuten en een andere keer een half uur...ik ben 44 en heb ook nog vaak even nodig voordat ik me op m'n gemak voel en los kom :) :D

Vind het eerlijk gezegd wat overdreven om het beetje visite wat komt hiervoor af te bellen.

2. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw

Dit...
    Hier moet er ook eerst goed wakker geworden zijn voordat ie verder gaat
    Plus dat er dan meteen drukte is, met ZIJN speelgoed gespeeld wordt kan averechts werken

Hier wordt er zowiezo niet met kadootjes gespeeld. Ik wil dat eerst bekijken samen met zoontje. Er is genoeg amder spelgoed om mee te spelen

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Zeker.

Bij mijn dochter heb ik ontzettend veel rekening gehouden met plannen. Ik wilde dat ze wel de ervaring kreeg maar op een manier die zij zelf leuk vindt.

Wij vierden haar verjaardag bijvoorbeeld rond 11 uur, lekker vroeg op de dag zodat ze fit was. Dan vond ze het zelf leuk en slaat ze een positieve herinnering op. Dat helpt erg bij een volgende keer.

Mijn zoon is wat makkelijker maar naarmate hij ouder wordt, krijgt hij ook meer moeite. Weinig moeite om daar rekening mee te houden. Veel voorbereiding scheelt een hoop, dan weten ze waar ze aan toe zijn.

4. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Mijn meisje had dit al met een klein groepje mensen maar wel met 3 drukke nichten en neef. Ze was behoorlijk uit haar doen ook met kerst en sinterklaas periode is het te druk voor haar.

Nu naar mate ze ouder wordt, ze is nu 2,5 jaar lijkt het erop alsof ze er steeds beter tegen kan. Misschien komt het doordat ze al sinds september op de peuterspeelzaal zit en er wat gewend aan raakt.

Verder geen tips denk dat het vanzelf een keer wel komt. Proberen in ieder geval zo rustig mogelijk aan te doen zonder dat hij wordt overprikkeld. Ik weet hoe het is met zo'n gevoelig kindje vind het ook zo zielig als ze dan overprikkeld raken. Succes!

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk dat "rustig opbouwen" een betere bewoording is dan "leren" :)

Hier overigens deden we altijd wat jij nu ook deed.. Eerst slapen.
    Rustig wakker worden en daarna de visite.
    (Niet uit bed meteen een huis vol dus.. Dan is het geen "verrassing" zegmaar?)

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Mijn oudste is ook best gevoelig voor dat soort dingen maar ik vind het aantal mensen en het typen mensen dat Je omschrijft wel heel erg beperkt hoor. Ook wat je beschrijft voor het aankomend weekend zou moeten kunnen. En wat mij altijd hielp is te denken dat als hij kind nummer drie was danr had hij zich al veel vaker en meer moeten schikken.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind in dit geval van niet. Zeker wel als de verjaardag groots gevierd werd, maar hier gaat het om opa en oma op visite.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Opa, vriendin + 2 kinderen, dus geen opa en oma.

Daarnaast is het, in mijn ogen, een kleine moeite om rekening te houden met je kind(eren). En dus even extra aandacht, energie en indien nodig een aanpassing te maken. Zoals ik eerder zei, uitleg of bijv niet direct visite na het uit bed komen en nieuw speelgoed (cadeau's) wegleggen.
    En ik vind het sneu om te eisen dat een 2 jarige er maar aan moet wennen zonder na te denken over een aanpak.

9. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Mijn oudste werd ook altijd helemaal hysterisch van dat soort drukte bij ons thuis. Wij hebben ons met kinderfeestjes wel aan haar aangepast. Zíj was jarig dus zíj moest een leuke dag hebben. Haar eerste verjaardag hebben we niet voor visite gevierd. Drukte in een speeljungle trok ze wel, dus we hebben haar tweede verjaardag toen een keer daar gevierd. En wat denk je? Derde verjaardag vond ze geweldig en stond ze thuis te glunderen midden tussen alle familie en vriendjes. Wat ik dus wil zeggen: als het er in zit, leren ze het vanzelf wel denk ik. En mocht er 'iets' zijn waardoor jouw zoontje prikkelgevoeliger is, dan kun je hem dat niet 'afleren' door hem gewoon midden tussen de visite te parkeren. Ik geloof niet dat ik visite heel kort van tevoren af zou bellen, maar ik geloof dus wél dat het helemaal ok is om keuzes te maken waar je kind blij van wordt.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.858
    113
    Mee eens.

11. fafa

fafa Niet meer actief

Typisch... Onze oudste kon er ook heel slecht tegen als er tijdens haar slaapje bezoek binnen was gekomen. Was ze helemaal van slag.
    En zelfs de jongste, die een heel makkelijk kind is, echt een sociaal diertje, vond het nooit zo tof.
    Kan me ook wel voorstellen dat dat op een heel basaal niveau "bedreigend" is. Als er iemand jouw "territorium" binnenkomt terwijl je slaapt.

Deel Deze Pagina