Opp ongezien versturen aan derden

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jaimio, 10 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ik kreeg via mail van de zorgcoördinator een opp voor mijn dochter opgestuurd. In de cc had ze een aantal mensen gezet van buiten school. Nou stonden er nogal wat zaken in die niet kloppen, dus ik heb een aantal opmerkingen die ik er bij zet als ik dat voor gezien teken. Maar dan kan ik dat bij al die mensen in de cc dus ook gaan rectificeren.
    Had ze niet op zijn minst eerst moeten laten tekenen voordat ze dat naar naar allemaal partijen op gaat sturen? Tegenwoordig moeten ze bijna overal toestemming voor vragen en zij stuurt zo’n document zelfs ongezien.
    Iemand hier bekend mee op dit gebied?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben er niet bekend mee maar het lijkt mij toch dat je hiervoor akkoord moet geven. Nu moet het aangepast worden en weer verstuurd worden. Erg inefficiënt vind ik.

Jaimio vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Had je wel toestemming gegeven voor het versturen van het OPP naar die mensen (mits het kloppend was natuurlijk)?

Als je het goed vind dat al die mensen op de hoogte zijn, dan zou ik de opmerkingen ook cc all sturen, dan is iedereen meteen op de hoogte. Ben je daar niet akkoord mee gegaan, dan zou ik een heel ander soort mailtje naar de afzender sturen. :oops::rolleyes:

Vero0504, Jessi79 en Jaimio vinden dit leuk.
  4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Voor zover ik weet heb ik geen toestemming gegeven. Maar misschien heb ik ooit een formulier getekend dat ze wel informatie mogen delen met bepaalde instanties dat weet ik niet helemaal zeker. Normaal doe ik dat eigenlijk nooit van te voren. De vorige basisschool van de jongste had daar een handje van, die kwamen aan het begin van het jaar altijd met een toestemmingsformulier met allerlei instanties waar je dan voor het geval dat voor moest tekenen. :rolleyes: Ik deed dat nooit, tenminste, niet volledig. De schoolbibliotheek ofzo natuurlijk wel, maar van een orthopedagogisch consult wordt ik liever gewoon van te voren op de hoogte gebracht ;)

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Je kunt altijd even opvragen of ze je willen laten zien dat je daar toestemming voor hebt gegeven.
    Als dat zo is, dan zullen ze een ondertekend formulier of een mailtje van jou of je partner moeten kunnen overleggen lijkt me.
    Zo niet, dan kun je altijd nog kijken wat je met die info wilt doen.

Jaimio en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Wat vervelend , ik kan me niet herinneren dat wij niet een opp hebben gehad dat ze eerst deelde voor dat we tekende.

Heb je al contact gehad?

Anders eerst contact opnemen en over hebben wat je anders zou willen zien.

Jaimio vindt dit leuk.
  7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat je als ouders eerst het plan ziet en dat het daarna gedeeld wordt na het geven van toestemming.
    Ik zou een mail naar de desbetreffende persoon en de derden sturen dat er foutieve dingen instaan en dat je graag het een en anders aangepast ziet.

Jaimio vindt dit leuk.
  8. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.895
    5.845
    113
    Vrouw
    Wij krijgen altijd eerst de verslagen,
    Kijken dit na, en daarna versturen ze het pas naar andere partijen

Jaimio vindt dit leuk.
  9. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Waren de mensen in de CC ook aanwezig bij het overleg over het OPP? Indien niet dan is het een vreemde keuze om een concept al te gaan verspreiden. Wij hadden al even geen OPP meer, maar dat had wel gemoeten kwamen ze achter net voor de kerstvakantie (hij zit op ondersteuningsniveau 4). Dus ik ben benieuwd of we voor de zomervakantie nog een OPP gaan krijgen. :rolleyes:
    Onze ervaringen met de inhoud van de OPP's tot nu toe zijn niet echt positief, dus ik heb er zelf ook niet heel hard achteraan gezeten, zeker nu het hier eindelijk wel lekker liep op school. Mocht je meer willen weten dan weet je me inmiddels via PB te vinden. ;)

Jaimio vindt dit leuk.
  10. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Daar zat ik ook aan te denken inderdaad. Is wel een goeie.

11. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ze zijn wel bij evaluatiegesprekken dus in die zin is de keuze wel logisch. Alleen is het onprofessioneel om niet meer met de ouders te overleggen lijkt me. Over het opp zelf is eigenlijk geen overleg geweest.

Mijn dochter heeft al een opp sinds ze 7 is, dus al ruim 7 jaar en op 4 verschillende scholen. Die varieerden van een nuttig uitgebreid document van tientallen pagina’s tot een aanfluiting van 1 pagina. Deze laatste spant wel echt de kroon wat betreft onprofessionaliteit.

Op reguliere scholen hebben wij nooit een goed of nuttig opp gehad, dus ik snap dat je daar niet achteraan hebt gezeten.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ze horen het eerst aan jullie te tonen, zodat je het kan doornemen en kijken of alles klopt. Daarna pas horen ze te vragen of ze het mogen delen met derden en moet je daar dan ook voor tekenen. Hier gaat alles driedubbel gecontroleerd, zelfs mailtjes tussen instantie en ons als ouders gaat via een beveiligd systeem waar je elke keer opnieuw moet inloggen met een code die je via de mail krijgt die elke keer anders is. Basisschool is helaas wat soepeler erin, maar ook zij horen de regels te volgen en jullie als eerst OPP te laten zien en lezen voor dat naar anderen gaat

Getekend of niet, sowieso niet netjes dat andere partijen het tegelijkertijd met jullie ontvangen

Jaimio en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina