Dames, Ik heb een 28uren contract zonder vaste dagen. Ik krijg gemiddeld 2 weken van te voren mijn rooster. Omdat ik op ruim een halfuur rijden woon en als enige een kind heb op mijn werk, was de afspraak dat ik 3 weken 3 dagen werk en 1 week 4 dagen. Ik krijg geen reiskosten vergoeding en dit is voor mij de goedkoopste mogelijkheid om te werken qua opvang en reiskosten. Afijn; afspraken zijn gemaakt, iedereen weet ervan, incl diegene die de roosters maakt, maar de roosters kloppen nooit. Dan werk ik een maand lang 4 dagen, dan werk ik een tijd 32 uur of meer ipv 28 of ik werk ineens maar 20 uur. Elke planning weer moet ik ze aanspreken dat de planning niet klopt en of ze het willen aanpassen. Hun antwoord; ja ik zal er naar kijken. 3 dagen later nog niks aangepast. Ik weer vragen, ja ja we kijken er zo naar. Wat niet gebeurd en uiteindelijk "kan de planning niet meer worden aangepast" en moet ik mij maar weer aanpassen terwijl dat niet de afspraak was, en kost het mij extra tijd/geld en vooral irritaties. Zo gaat het ook als ik naar de VK moet. Ik heb vaste dagen waarop ik ga, op vrijdags ivm zo'n groep waarin ik meedoe, en vraag dan de hele dag vrij omdat ik anders de hele dag opvang moet betalen, heen en weer moet reizen en het qua tijd net wel net niet red. Scheelt me gewoon veel gedoe. En aangezien ik maar 3 of max 4 dagen hoef te werken qua uren en afspraak leek het me geen probleem. Nu heb ik net vakantie geha en begin ik as maandag weer. Heb mijn rooster voor die week opgevraagd en het begin alweer.... Ik moet 3 dagen werken vn 13.00 tot 18.00 met een halfuur pauze. Ik kom zo niet aan mijn uren en de vrijdag dat ik controle heb bij de VK hebben ze een vakantiedag ingezet?! ik ben er zoooooo klaar mee. Wie weet wat ik kan doen? Ik ben nu al gestresst en geirriteerd en mijn werkweek moet nog beginnen. Ik kom gigantisch in de min, en een vakantiedag tijdens controle van de vk ben ik al helemaal niet ovr te spreken. Dit is overigens niet de eerste keer, alle controles die ik heb bij de vk boeken ze een vakantiedag af waardoor ik straks niks meer kan opnemen.. Wie weet wt te doen? Een gesprek aangaan ja dat doe ik wekelijks en het helpt schijnbaar niks. Sorry als het wat warrig overkomt trouwens.
Heb je de afspraken op papier staan of alleen mondeling? Als ze alleen mondeling zijn gemaakt is het een soort van 'coulance' vanuit de werkgever om je wensen te respecteren. Dat ze een vakantiedag boeken terwijl je maar 3 of 4 dagen hoeft te werken is natuurlijk onzin, al is het voor je werk natuurlijk wel slim, want zo houd je geen dagen over. Wat gebeurd er als je zegt: ik kan geen oppas regelen voor de kleine dus kan niet komen werken?
Afspraken zijn mondeling gemaakt tijdens het functioneringsgesprek afgelopen januari. Iedereen weet er ook van en ze ontkennen ook niet dat de afspraak gemaakt is. Ze komen het alleen niet na. Als ik zeg dat ik geen opvang heb dan is het mijn probleem, ik moet maar wat regelen. Tijd terug moest ik met spoed onder werktijd naar de huisarts met dochter maar dat werd geweigerd en ik mocht niet gaan ivm bezetting...-.- Vakantiedagen inzetten is niet nodig want ik werk geen 40uur maar volgens mij is ht ook niet toegestaan als ik naar de verloskundige moet want wettelijk hoor je hier toch gewoon vrij voor te krijgen? Weet alleen niet bij wie ik hiervoor terecht kan. Personeelszaken is allemaal via de telefoon en vraag me ook af wat ik dan precies moet zeggen of vragen?
Bezoek aan de verloskundige kan inderdaad onder werktijd en moet dan gewoon worden doorbetaald. Kan mijn werk worden aangepast tijdens mijn zwangerschap of na mijn bevalling? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Wel is het zo dat geldt dat de verloskundige bezoeken onder werktijd moeten plaatsvinden. Als je parttime werkt, heb je in principe de mogelijkheid om dit ook buiten je werktijd te plannen. Met een 28 uren contract heb je ruimte om de verloskundige anders in te plannen. En het is ook niet gebruikelijk dat je daar een hele dag vrij voor krijgt. Alleen de tijd die nodig is voor de afspraak zelf. Maar toch, zomaar vakantieuren afschrijven is niet de bedoeling...
Thanks voor je uitleg. Ik plan mijn bezoek ook buiten werktijd om. Of nouja, ik vraag elke keer ruim 3 weken van te voren vrij zodat ik heen kan gaan.ik heb geen vaste dagen en de afspraak bij de vk staat tot mijn bevalling al vast op vaste dagen en tijden dus die vraag ik gewoon ruim van te voren vrij. Hun kunnen mij dan gewoon op roostervrij zetten en mij dan maandag tm donderdag inplannen wat ze willen. Moeten ze me niet 14uur inroosteren en een vakantiedag inzetten als ik voor 28 op papier sta. En je hebt gelijk hoor dat ik geen hele dag vrij hoef te krijgen. Vk begint om 14uur dus om 13uur moet ik hier weg zijn. Dan is het niet haalbaar om smorgens te beginnen. Werktijden zijn normaal voor ochtenddienst om 6uur en die zware handelingen kan ik lichamelijk niet meer, daarom vraag ik de hele dag vrij. Ze hbben dan toch niks aan mij. En of ik nou vrijags of bijv donderdags vrij bent maakt voor hun niks uit in principe. Ik ben grwoon standaard 1 of 2 dagen vrij en plan dat samen met de vk.
Maar waar en bij wie? En hoe pak je zoiets aan? Er hangt in de kantine wel een telefoonnummer van een personeelsfunctionaris volgens mij. Die gewoon bellen en mijn beklag doen en hopen dat ze iets voor me kan en wil doen? Wel rot hoor.. Wil gewoon lekker kunnen werken en niet steeds hoeven "zeuren" of klagen.. Ze willen dat ik mijn afspraken nakom maar dan moeten zij dat ook doen. Als ik iets niet nakom kan ik op et matje komen maar andersom moet ik alles maar accepteren en daar ben ik onderhand wel klaar mee. Maak dan geen afspraken.
Gewoon je manager, is zijn/haar taak. Er is altijd een manager van een afdeling of daarboven een divisiemanager. Wie is de baas van je leidinggevende? Die moet je hebben. Gewoon een keer een mail sturen en uitleggen wat het probleem is en wat je hebt geprobeerd om het op te lossen.
Ik heb een filiaalmanager en boven hem is de rayonmanager. Emails hebben ze hier niet, alles gaat schriftelijk (lekker ouderwets) of ik moet hem in de winkel zien en dan kan ik een gesprek aanvragen. Nadeel is wel dat mijn leidinggevende er bijna altijd is als hij er is en ze samen op kantoor zitten. Als ik dan een gesprek aanvraag weet ik 99% zeker at mijn leidinggvende daarbij blijft en ik tegen 2 mannen moet opbotsen. Ben een onzeker en makkelijk te intimideren typje dus vind dat wel een beetje eng eerlijk gezegd. Denk dat ik eerst maar een brief ga schrijven.
Heb je een CAO? Bij ons valt een spoedafspraak bij de huisarts namelijk onder zorgverlof (of iets dergelijks) waarbij de werkgever niets anders kan doen dan je vrij geven. Wat betreft de opvang niet kunnen regelen dat het jouw probleem is.. dat is niet waar.. ze MAKEN het jouw probleem. Zolang je niet voor jezelf op komt, zullen ze misbruik van je blijven maken vrees ik Als je de rayonmanager ziet en de filiaalmanager zit erbij kun je altijd vragen of je de rayonmanager even alleen mag spreken. Je filiaalmanager zou deze wens moeten respecteren Ik weet uit ervaring hoe intimiderend mannen kunnen zijn, maar laat je niet gek maken!