1 dag KDV

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Miracle1984, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1984

    Miracle1984 Bekend lid

    5 jan 2009
    727
    0
    0
    Hoihoi,

    Ik werk momenteel 3 dagen en onze kleine man gaat 1 dag naar oma en 2 dagen naar het kdv. Ik wil straks het liefste 2 dagen gaan werken en op mijn werk zijn ze nu akkoord zodat ik wat meer tijd met die kleine heb nu hij nog klein is en aangezien het in kosten ook niet veel scheelt. In dat geval zou hij dan 1 dag naar oma gaan en 1 dag kdv.
    Wie heeft er ervaring met maar 1 dag kdv in de week? Als ze straks samen gaan spelen heeft hij dan wel makkelijk vriendjes enzo? En raakt hij dan ook wel goed gewend aan de leidsters daar. Of zou dan 2 dagen makkelijker voor hem zijn? Snappen jullie een beetje wat ik bedoel? Ik weet dat gastouder ook een optie is maar ben wel tevreden over het kdv, ook ivm met het omgaan met andere kindjes etc.etc.
    Was even benieuwd voordat ik een beslissing neem!

    Groetjes Miracle.
     
  2. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Mijn zoontje, bijna 16 mnd gaat ook 1 dag.
    Ik heb 2 dgn oma's die ik niet voorbij kon lopen.. ;)
    Maar wel in mijn achterhoofd gehouden, mocht mijn zoontje moeite hebben ik een halve dag erbij zou nemen. Maar dat is uit het oogpunt of hij wel kon wennen aan 1 dag en niet elke week weer moet inkomen.. Maar heeft hij dus geen last van gehad.
    Hij heeft 2 vaste juffen, die hem en hij hun geweldig vinden. Het kan bij 2 dgn zijn dat je 3 of zelf 4 juffen ziet, dus in dat opzicht maakt het ook niet uit. Je kindje kent alles al, dus zal voor hem niet heel veel veranderen. En ik merk op mijn eigen werk (kdv) dat kindje elkaar wel opzoeken, maar dat het ook na enkele weken ook weer een ander kindje zijn waar ze meer naar toe trekken. Kinderen zijn natuurlijk ook zo in ontwikkeling en maken soms grote sprongen...
    Dus ik zou geen nadelen zien...
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Volgens mij verschilt dat een beetje per kindje.
    Mijn dochtertje ging vanaf 7 maanden 1 dag in de week. Vanaf een jaar een periode 2 dagen in de week en daarna weer 1 dag. Nu gaan mijn zoontje en dochtertje allebei 1 dag in de week en dat gaat prima, ze hebben echt een klein meiden vriendinnenclubje waar ze bij hoort :), maar goed, ze is 3,5 jaar, dan spelen ze ook meer met elkaar dan als ze nog echt baby/dreumes zijn. Die spelen gewoon vooral 'naast' elkaar, al heeft mijn zoontje ook een 'vriendinnetje' met wie hij graag speelt.
    Het enige is als we vakantie hebben of ze zijn een keer ziek, dat het soms iets wennen is als ze terug komen.
     
  4. klarinet

    klarinet Fanatiek lid

    23 apr 2007
    2.980
    131
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Hier zijn we begonnen met 1 dag(deel), maar inmiddels 2 dag(delen).
    1 ochtend bleek bij Milan niet te werken, hij kon niet wennen.
    Inmiddels 2 ochtenden en het gaat veel beter.
    Maar dat zal per kindje anders zijn!!!

    Overigens kunnen we hier in dagdelen afnemen. Dus Milan gaat 2 ochtenden. 07.30-13.30 uur.
     
  5. tulip

    tulip Niet meer actief

    mijn ervaring als leidster: het verschilt echt enorm per kindje. Veel kindjes hebben moeite met 1 dag, sommigen doen het er prima op. Je kan het proberen en als het toch te weinig blijkt, zal pas rond het jaar blijken of later, dan kun je het toch aan oma uitleggen en 2 dagen kdv pakken. Wel rekening houden met de wachtlijsten.
     
  6. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ons zoontje gaat sinds januari dit jaar ook 1 dag per week naar het kdv en het gaat gelukkig heel goed. De eerste paar keer wat het heel erg wennen en huilen bij het wegbrengen, maar nu zwaait hij ons uit als we heb wegbrengen. Ons zoontje gaat ook nog eens wisselend ivm werken in ploegendienst. Zo kan het de ene week zijn dat hij op maandag gaat en de andere week op donderdag.

    Ik heb wel gehoord van tulip zegt dat het over het algemeen lastiger is om te wennen met 1 dag per week.
     
  7. misa

    misa Niet meer actief

    Ik denk dat twee (halve) dagen wel wat makkelijker is voor een kindje.Tenminste dat zien wij vaak op ons kdv. Maar ja, je gaat je kindje ook niet extra brengen he! Wij hebben straks ook maar 2 halve dagen (misschien veranderd dat straks wel weer). Het is maar zo!
     
  8. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    ook een 1 dagdkindje waarbij het super gaat! Ze zou liever meer willen maarja we hebben ook opa en oma die oppassen. hihi
     
  9. Djamila

    Djamila Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Toen onze meid 2x een halve dag ging kreeg ik vaak te horen dat de leidsters niet zo goed contact met haar kregen. Als er iets was dan ging ze dat niet vertellen tegen de leidsters ook niet als het haar gevraagd werd. Toen ze 3 dagen ging toen kwam ze ook losser bij de leidsters.
    Wat vriendjes en vriendinntjes betreft, er zitten iedere dag andere kindjes en als je kind een vaste dag heeft krijgt hij op die dag echt wel vriendjes.

    Tis natuurlijk wel voor ieder kind anders.
     
  10. p1982

    p1982 Niet meer actief

    onze dochter gaat ook 1 dag per week naar het kdv en ze heeft het erg naar haar zin en ze doet het erg goed zeggen de leidsters
     
  11. Miracle1984

    Miracle1984 Bekend lid

    5 jan 2009
    727
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

    We hebben besloten om het te gaan proberen (per mei ivm opzegtermijn)!
    Mocht het niet lekker gaan kunnen we altijd nog kijken wat we dan doen!

    Groetjes Miracle.
     
  12. mamamuts

    mamamuts Niet meer actief

    Hier ook 1 dag... en geen problemen.

    Ik heb er eigenlijk ook nog nooit bij stilgestaan dat 1 dag kdv misschien wel lastig zou worden. Ik zou ook niet weten wat voor 'problemen' er zouden kunnen ontstaan.
    Dat kinderen éénkennig kunnen zijn weet ik, maar is vaak een periode en ik vraag me af of 2 dagen dan zo'n groot verschil uitmaakt. En ze worden toch ook niet buitengesloten door anderen kinderen oid, daar zijn ze nog niet mee bezig denk ik.
    Ik zie het probleem niet iig.
     
  13. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Hier ook één dag kdv.
    Mijn oudste dochter was bijna drie toen ze voor het eerst ging. Zij vond het meteen fantastisch en heeft elke maandag zin om naar het kdv te gaan. Ze heeft vaste juffen en iedere week zijn er natuurlijk dezelfde kindjes. Een aantal andere kinderen gaat ook één keer per week.

    Onze jongste dochter was een ander verhaal. Die heeft erg moeten wennen aan het kdv. Nu moest ze ook wennen bij oma, dus het lag niet specifiek aan het kdv. Ze miste haar mama als die ging werken. Ze was zeven maanden toen ze voor het eerst ging. Drie weken geleden was het voor het eerst zo dat mijn man weg kon gaan, zonder dat Eefje hard moest huilen. Ik denk wel dat het voor Eef had geholpen als ze twee dagen was gegaan. Het ligt dus sterk aan het karakter van je kindje.
     

Deel Deze Pagina