mijn vriend is door zijn rug gegaan (spit?) bij wie afspraak maken?

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 10 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Hoi meiden,

Gisteravond tijdens het spelen met onze dochter met blokken is mijn vriend Door zijn rug gegaan. Hij kon vanaf dat moment niet meer recht op staan en maar moeilijk lopen.

In zijn onder rug voel je heel duidelijk 2 harde bulten (werfsels/spieren?)

Nu word hij middernacht wakker van de pijn. Hij kan niet normaal overeind komen, omdraaien of laat staan lopen. Terug van zit naar lig gaat met erg veel pijn en moeite.

Nu heb ik hem een flinke dosis ibuprofen gegeven maar wil morgen toch even een afspraak maken. Maar bij wie? Fysiotherapie, manueel therapie of bij een chiropractor?

Bedankt vast!

2. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Begin met de HA, en die kan je vriend doorverwijzen.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is niet nodig, geen verwijsbrief nodig.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou bij fysio beginnen denk ik.

5. Talvi

Talvi Niet meer actief

Ik zou zelf de huisarts bellen. Hij kan je beter vertellen wie je moet bellen dan wij..

6. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Ik zou de huisarts bellen, die kan alvast goede pijnstillers voorschrijven. Daarnaast zou je een fysio kunnen bellen, spit moet (helaas) vanzelf overgaan.

7. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Echt spit is een kwestie van rust en eventueel pijnstillers. Je kunt de huisarts misschien bellen voor sterke pijnstillers, maar de rest kan waarschijnlijk niet veel doen.

8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Hoe vervelend ook maar ik zou het eerst een paar dagen de tijd geven. Eventueel de huisarts bellen voor sterkere / betere pijnmedicatie.

Verder moet je vriend eigenlijk blijven bewegen. Je kunt ook gel erop smeren (spier en gewrichtsgel bijvoorbeeld van Vogel) en het warm houden met een kruik / pack.

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Huisarts zodat het bekend is en hij pijnstillers krijgt en fysio of manueel therapie.

10. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Bedankt voor de tips. Ga zo de huisarts bellen dacht idd dat het niet nodig was voor doorverwijzing maar wel handig als ze op de hoogte zijn natuurlijk.:)

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Na een week moet het al een stuk beter zijn. Ik heb het zelf ook de afgelopen week. Net voordat we op vakantie gaan, dus een beetje slechte timing. En ik heb natuurlijk gewoon mijn kereltje te verzorgen terwijl mijn partner aan het werk is. Blijven bewegen; hoe moeilijk het ook is. Ik kon ook niet rechtop staan maandag. Daarom ben ik 24 kilometer gaan fietsen in een dag tijd, hup naar mijn schoonmoeder, kon ik daar gaan zitten en iemand anders achter ons kind aan vangen :)

Ibuprofen helpt wel, maar ik zou ook even langs de huisarts gaan voor naproxen of iets stevigers. Dat haalt de scherpe randjes er van af.

12. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    fysio doet weinig, eerder naar manueel therapeut en ik had zelf baat bij dry neeldling, na 2,5 uur stond ik buiten geen centje last!

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zou de HA bellen voor wat pijnstillers en verder is het echt een kwestie van tijd helaas. Rusten (evt op een matras in de kamer, ligt vaak beter als op de bank) en af en toe even door de kamer lopen. Na een week moet het echt een stuk beter zijn!

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Warmte is een goed idee, allee en kruik/pack vind ik zelf onhandig, vooral als je in beweging moet blijven. Ik zweer, in geval van spit, bij warmtepleisters. Die plak je op de pijnlijke plek en dan word het heerlijk warm en ontspant de spier zich. Daardoor beweeg je makkelijker en blijft het hele zaakje soepeler.

Qua pijnmedicatie: Ik kreeg de laatste keer diclofenac, maar met ibuprofen en paracetamol kom je ook een heel eind, merkte ik. De eerste nacht heb ik 1 diclofenac gepakt omdat ik echt niet wist hoe ik moest gaan liggen, maar de volgende dag kon ik het al af met die andere 2.

15. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Oh dat doet pijn ja. Zowiezo bij de huisarts een melding maken.
    Zelf ook door mn rug gegaan toen ik zwanger was. Wat hier hielp was in een warm bad gaan liggen en langzaam de spieren bewegen zodat ze wat losser zouden worden. Hielp enorm goed.
    Hopelijk voelt hij zichzelf snel weer beter.

16. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Ik ben 2 dageb geleden naar t ziekenhuis vervoerd. Dag dr voor had ik last van mn rug en die ochtend kon ik niet normaal uit bed komen. 10 minuten gedaan om te gaan staan. Eenmaal benede aangekomen kon ik niet van de wc komen. Met veel moeite naar de keuken gekomen om asprine te pakken, maar werd slap in mn lichaam. Hier naar de woonkamer kunnen komen en voelde mn benen niet meer,alles tintelde en was raar.. 112 gebeld omdat ik alleen thuis was met mn 3 jarige meid. Ze was net optijd wakker geworden om de deur te openen. Verschillende pijnbestrijding gehad en fotos. Blijkt spit in mn 4/5e lendewervel te zijn...nu 6 asprine per dag en nog 2 andere pillen, waardoor auto rijden enzo niet mag. Goeie rechte houding en blijven bewegen en als t niet over gaat fysio

17. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Jeetje rosalynn heftig! Veel beterschap.

Dokter is gebeld, hij moet de hele dag foor paracetamol nemen met ibuprofen tegen de pijn. Afspraak voor fysio kon niet meer voor vandaag dus we kijken het weekend even aan en anders bel ik maandag gewoon nog een keertje.

Bedankt voor de tips verder, ga vanmiddag achter die gel aan en een pittekussen en ook ff kijken voor die warmtestrips.

18. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    De eerste drie dagen kan de fysio weinig doen en raden sommigen zelfs af om in het acute stadium er al aan te rommelen. Mijn ervaring is dat spit na drie dagen vanzelf afneemt. Even doorbijten en zo mogelijk proberen binnen de pijngrens proberen te blijven bewegen. Beweging zorgt soms ook ervoor dat de pijn wat afneemt.
    Als hij na drie dagen nog geen verbetering voelt, kun je beter naar huisarts of fysio.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    Bij spit is rust belangrijk maar juist ook in beweging blijven!
    Het is belangrijk dat de boel niet verkrampt, of nog meer vast komt te zitten.
    Dus juist niet te veel op de bank gaan liggen/zitten

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou eerst langs de huisarts gaan met de ervaring die wij inmiddels hebben. Is niet vergelijkbaar denk ik maar mijn man had dus een ontsteking in zijn rug en heeft eerst fysio gehad en dry needling maar achteraf gezien was dat niet helemaal niet goed. Hij ligt nu bijna 6 weken in het ziekenhuis met antibiotica en mag er waarschijnlijk maandag uit... ik denk dat jouw man gewoon spit heeft want het schoot er echt in. Mijn man had rugpijn die snel erger werd en heftige pijnaanvallen (soms ook haast geen pijn) en later ook af en toe koorts. Er werd ook gezegd in beweging blijven met rugpijn maar bij hem was het juist helemaal niet goed. Heeft 5 weken platte bedrust gehad (dus plat en mocht zijn bed niet uit 5 weken lang).

Warmtepleisters zijn heel goedkoop bij de action trouwens, niet direct op de huid plakken maar op een t-shirt, anders kan het misschien te warm worden.

Deel Deze Pagina