Vooropgesteld: mijn broer komt nu niet bij mij en ik niet bij hem. Het ging me om de kromheid van de regel en dat ik hoop dat die iets soepeler wordt zodat 2 huishoudens elkaar kunnen zien, met daarbij dan nog wel een maximum van het totaal aantal personen. Ik ben het met je eens dat je dat dan vervolgens niet met je hele familie en vriendenkring zo omstebeurt elke dag iemand anders moet gaan doen, want dan krijg je ook weer erg veel verschillende contacten. Lijkt mij ook niet zo wijs. Maar gewoon dat er iets meer mogelijk is dan nu, zodat je af en toe eens wat kunt afspreken met een beperkt aantal mensen. Maar hopelijk wel iets meer dan steeds maar dezelfde mensen, want wie kies je dan? Mijn ouders, de ouders van mijn man, een van de gezinnen van onze broers? En als we bijvoorbeeld mijn ouders kiezen, dan mogen zij mijn broer niet zien. Sorry, maar dat vind ik dan ook weer onmogelijke keuzes en dan kun je het beter maar niet doen en heb je er dus helemaal niets aan. Dus wat mij betreft wel beperken, maar niet zo streng. En ook beperken qua frequentie, dus niet continue met anderen afspreken maar af en toe. Maar ik snap ook dat dit een heel lastig concept is hoor, want iedereen interpreteert dit anders en de een rekt de regels meer op dan de ander. Het is gewoon dat ik hoop dat er binnenkort op dit gebied iets meer kan omdat ik hier gewoon zo'n behoefte aan heb. Ik hoef niet uit eten, naar de Efteling, naar het strand of bos of winkelen in de stad. Ik wil gewoon heel graag mijn familie af en toe zien en dan graag binnen de regels. Overigens denk ik ook dat dat aantal van 3 personen gekozen is om te ontmoedigen zoals @NiekeKris al zei.
Klopt, geldt voor de gehele kinderopvang. Maar jammer dat veel volwassenen dus nog denken dat ze ook afstand van de kleine kinderen moeten houden. Ik hoop echt dat dat in de opvang iig heel goed gecommuniceerd wordt naar leidsters én ouders.
Nee, want ik werd tegengesproken volgens mij? Felice denkt dat ik alleen lees wat ik wil lezen, en haalde daar ook de reactie van tupp bij aan.
Snap ik van die afstand in huis, maar het blijft krom dat mijn broer met zijn gezin dan wel in mijn huis mag komen maar ik met mijn gezin niet in zijn hu iu s. Overigens zou mijn voorkeur ook uitgaan naar bezoek in de tuin bij mooi weer. Daarbij is onze jongste onder de 12 maar wel de enige in beide families. Alle andere kinderen zijn boven de 12. En volgens mij moeten kinderen onder de 12 wel zoveel mogelijk afstand bewaren tot iedereen boven de 12. Dus dat zet ook niet veel zoden aan de dijk
Maakt dat het niet alleen makkelijker? Onze schoonfamilie houdt zich ook nergens aan, juist daarom kiest mijn man ervoor om ze alleen via beeldbellen te zien. Zijn redenatie: ouders worden door de familie dagelijks in risico gebracht. Wij hebben noodgedwongen genoeg contacten met anderen: via werk, in de winkels, kinderen met vriendjes.. We willen niet al onze kruiscontacten niet OOK NOG naar opa en oma brengen. Ieder kruiscontact is er een méér. Dat is ook de definitie van exponentiële verspreiding. Deze hebben we in NL doorbroken met de huidige maatregelen. En daarom zijn social distancing maatregelen ook nog steeds van kracht. Om de verspreiding die gaat ontstaan doordat we in het openbaar meer kunnen, niet meteen weer exponentieel te laten werken.
In jullie protocol staat dat grootouders in privé situaties geen afstand hoeven te houden tot kleine kinderen??? wat jij beweert is pertinent onjuist. Ja, in de kinderopvang is het niet mogelijk om afstand te houden tot kleine kinderen. Want dat is het onderdeel van het werk, je WERKT in een zorgsituatie. Dat betekent absoluut niet dat het nergens nodig is om afstand te houden, in tegendeel.. Want een arts of verpleger hoeft ook geen afstand te houden tot zijn patiënt in werksituatie. Dat zegt verder helemaal niks over de maatregelen buiten het werk om. Sorry... Dit is hoop ik voor iedereen duidelijk??
Nee, bij ons staat dat volwassenen met hoog risico sowieso niet op de groep moeten staan, dus in contact met de kleine kinderen
De basisregel was de hele tijd: blijf thuis tenzij je weg moet voor werk, zorg, boodschap of frisse neus. Daarin was helemaal geen maatregel om bij iemand sociaal op bezoek te gaan. Los van welke aantal ook.
Maar je begrijpt hoop ik dat werkprotocolen in vitale sector NIET gelden voor de privé maatregelen?? En al helemaal niet in relatie tussen grootouders en kleine kinderen (daar zijn ook nog eens duidelijke adviezen uitgebracht qua oppassen, juist vanwege die afstand) Ik vind het eerlijk gezegd echt kwalijk hoe je werkprotocolen uitlegt..
Ik snap niet zo goed wat je er kwalijk aan vind? Jij haalt grootouders erbij, ik heb daar met geen woord over gesproken he? Die situatie is namelijk een uitzondering. Volgens mij staat er nergens specifiek in de maatregelen over het afstand houden met kinderen onder de 4 buiten het gezin. Maar er is wel al die tijd geopperd om je kinderen zoveel mogelijk ergens anders onder te brengen ipv gebruik te maken van de noodopvang. In die situatie werd óók geen afstand gehouden in die categorie. Omdat dat gewoon niet haalbaar is. Maar daar staat niets over geschreven toch?
Ja, daar hamer je de hele tijd op en dat weet ik. In een van mijn andere posts kun je ook lezen dat ik dus ook helemaal niet bij mijn broer ben geweest of hij bij mij. Het is theoretisch omdat ik wil aangeven dat de regel krom is. Plus je zegt dat er helemaal geen maatregel is om sociaal bij iemand op bezoek te gaan, maar feit blijft dat het dus wel mag. En de enige uitzondering die we hebben gemaakt, was op de verjaardag van mijn dochter. Toen zijn de opa's en oma's omstebeurt even een uurtje geweest. De rest van de familie niet. Verder komt er niemand bij ons en gaan wij nergens heen. We (en dan vooral ik) doen alleen de noodzakelijke boodschappen en halen een frisse neus vlakbij huis. We werken beiden volledig thuis. Dus ik durf te zeggen dat wij ons aardig aan de regels houden en niet proberen ze aan alle kanten op te rekken. Wat ik verder zeg is dat ik hoop dat ze deze regel wat zullen versoepelen en dan nog steeds binnen marges. Dit omdat ik hier behoefte aan heb en ik me tegelijkertijd ook aan de regels wil houden. Jij hamert er wel steeds bij iedereen op wat de regels zijn en dat mensen die niet moeten proberen op te rekken. Maar heb jij er dan ook geen behoefte aan dat er op dit gebied gewoon weer wat meer mag?
Je zegt zelf dat in jullie werkprotocol staat dat afstand tot kinderen onder 4 jaar niet hoeft (ja, tijdens het werk niet inderdaad). In privé situaties zeker wel. Er is in de maatregelen onderscheid gemaakt tussen: - kinderen tm 12 jaar (daar horen die van 0-4 ook bij): afstand tot elkaar hoeft niet, afstand tot iedereen boven 12 jaar buiten eigen gezin wel; - kinderen vanaf 13 jaar: afstand tot iedereen buiten eigen gezin. Daarnaast is altijd, en nu weer, nadrukkelijk geadviseerd om afstand te houden tot ouderen (daarom wederom nadrukkelijk: niet laten oppassen door opa en oma, want afstand houden is dan lastig). Los van de risicogroepen want die mogen überhaupt geen bezoek ontvangen (los van alleenwonende zorgbehoevende mensen en dan 1a2 vaste bezoekers, daarmee bedoelen ze vast geen kleine kinderen). Wat moeat nog meer worden uitgelegd??
Ja ik probeer dat al sinds begin van de crisis. Toen lukte het nog enigzins, maar tegenwoordig hebben we er alleen maar discussies over. Want waarom is het zo erg dat ... Want het hij is toch mijn zwager? Het is toch geen vreemde. (Zwager in kwestie ziet toch wel wat meer wisselende mensen als ons) Of krijg te horen als ik mijn familie niet mag zien, waarom dan wel jouw ouders? Euhm.. omdat mijn ouders in zuid Limburg wonen, bijna nergens kwamen, zich aan de regels houden en zij hun kleinkinderen al een week of 8 niet meer hadden gezien, i.t.t. jouw ouders. Hij zou het idee steunen als de 50 minners worden ontzien van wat maatregelen en dat de 50+ zich wel aan de maatregelen van de intelligente lockdown moeten houden. Ik zit met een herstellende burn out thuis en heb soms niet de energie om in discussie te gaan. Een van de redenen van de burn out waren dat ik geen nee kon zeggen en mijn eigen grenzen niet durfde te bewaken. Helaas gaat dat nog niet altijd.
En waarom moeten de kinderen op de basisscholen dan nu wel uit elkaar zitten? Alle tafels zijn uit elkaat gezet, want afstand. En niet alleen bij ons, maar op veel scholen. Het is gewoon erg onduidelijk allemaal, zeker nu er dus steeds meer dingen weer opengaan, en die maatregelen die er waren toen alles op slot was, niet meer altijd na te leven zijn. En nogmaals; ik heb het niet over risico patiënten gehad, dat is namelijk weer een heel ander verhaal.
Natuurlijk, gevoelsmatig wel. Maar ik laat ratio altijd voorgaan (misschien dat ik daardoor hier meer vrede mee kan hebben?). Rationeel gezien leven we echt niet in een drama isolement "heel lang". We kunnen inmiddels een paar weken niet fysiek bij elkaar op bezoek. Niet meer en niet minder. Gelukkig was dit niet 15 jaar geleden gebeurd, want toen bestond videobellen niet echt. Dat kan nu wel de hele dag door. Normaal gesproken komt dit wel vaker voor in ons leven, maar staan men daar niet zo ernstig bij stil. Ik heb (of die ander) echt wel vaker hele drukke periodes gehad dat ik mijn zus weken niet heb gezien. Of sommige vrienden. En dat is jammer, maar geen ramp. Nu valt dat meer op omdat het voor iedereen geldt, en omdat we er heel bewust bij stilstaan. Daarnaast doe ik mijn best om de achtergrond en het model achter iedere maatregel te snappen. Dus niet enkel "mag wel/ mag niet" verhaal. Dat deed ik toen het drankverbod omhoog ging naar 18 jaar (wat ik eerst grootste onzin vond) en toen max snelheid onlaag ging naar 100 (waar ik eerst ook niet in geloofde). Door inhoudelijk te begrijpen waarom sommige regels zo zijn heb ik ook minder moeite mee om mijn nichtje van 16 niet stiekem een pilsje te geven thuis ("want ik dronk ook op mijn 16de en heb ook niks aan overgehouden").
Aangezien je zelf met kinderen werkt is het misschien goed dat je (wellicht op het werk?) informatie opzoekt over de onderliggende studies, observaties, verspreidibfscijfers en alle achtergrondinformatie van de huidige maatregelen en aanpassingen. Deze zijn gewoon openbaar en goed uitgelegd. Op RIVM-site staat veel info, maar ik vind de technische briefings en de wekelijkse kamerbrieven ook goed leesbaar. Daar is genoeg uitgelegd over het waarom. Ik zou het namelijk als ouder (klant) prettig vinden als de professional deze kent en weet waarom wat geldt.
Wees gerust Maar jij weet het vast beter dan het rivm (en iedereen hier) dus vraag ik het aan jou heb jij een antwoord waarom hier voor gekozen is?