Ik vier mijn verjaardag alleen met mijn dochter. We gaan met zijn tweeën iets leuks doen. Dus voor alle andere mensen vier ik het niet. En dan zit ik dus ook echt niet op bezoek te wachten. Eerlijk gezegd niet eens op een kaartje
Ik heb een hallmark account. Zodra je iemand een kaartje stuurt, kan je adres en geboortedatum opslaan. Dan krijg je steeds een week voor de verjaardag via mail een kortingscode en de mededeling dat iemand bijna jarig is. Mooie reminder waardoor ik meestal meteen even een kaartje stuur. Is 2 minuten werk op mijn ipad. Dus echt geen gedoe.
Mijn vriendin had het omgekeerde. Haar zus zei ik vier mijn verjaardag. Vriendin gaat dus langs op de dag met een cadeautje. Krijgt ze de dag erna (omdat zus geen scene wilde maken voor haar vrienden op de dag zelf) ik zei dat ik mijn verjaardag ging vieren, niet dat jij langs moest komen. Euh... juist. Soms weet je gewoon niet wat er nu precies verwacht wordt. Ik laat meestal gewoon een berichtje achter op facebook en voor degenen zonder facebook stuur ik een sms als ik het nummer heb. Heb ik dat allemaal niet dan jammer. Bij mensen die ik ook vaak zie feliciteer ik ze op de dag of in de dagen net voor/na de verjaardag en laat ik eventueel ook nog een berichtje achter.
Ik stuur dan een berichtje gewoon. Kaartje afhankelijk van wie het is. Hier viert bijna niemand zijn verjaardag in mijn omgeving, ikzelf en man ook niet echt. Cadeau doe ik echt enkel als we mogen gaan. Ik verwacht ook geen cadeaus als ik zelf jarig ben, zelfs niet van man.
Dan had ik ze even heel duidelijk verteld dat ze die woede bij zichzelf mogen houden. Als ze verwachtingen hebben, in die zin dat ze er blijkbaar woedend over zijn als de ander dit niet begrijpt, dan moeten ze duidelijk zijn. Ik kan niet ruiken wat ze willen. Wanneer iemand geen verjaardag meer viert, en dat eerder wel deed, kom ik niet. Bedoelen ze het anders dan zullen ze dat moeten vertellen. Wanneer iemand z'n verjaardag viert/bezoek verwacht neem ik een cadeautje mee als ik ga. Viert iemand z'n verjaardag niet of vertelt niet expliciet dat ik wel welkom ben voor een kopje koffie dan geef ik geen cadeautje. Wel stuur ik een kaartje of berichtje om te feliciteren. Uiteraard ligt het eraan wie het is, kennissen stuur ik meestal geen kaartje, mensen die dichterbij staan wel. Bij mensen die mij ook nooit kaartjes sturen maar enkel een appje stuur ik op een gegeven moment meestal ook alleen maar een appje.
‘Vieren’ betekent bij mij dat je bezoek ontvangt en cadeautjes krijgt etc. Dus ‘niet vieren’ is geen bezoek en geen cadeautjes… Soms zeggen mensen;’Ik vier het dit jaar klein, met het gezin.’ Dan geef ik dus niks en kom ik niet langs, als ik geen onderdeel ben van het gezin. Maar langskomen voor verjaardagen is hier ook altijd gepland, nooit zomaar even op de dag zelf - dat was bij ons thuis vroeger wel, echt op mijn verjaardag kwamen ‘s avonds gewoon allerlei familieleden aanwaaien. Kaartje en/of berichtje (afhankelijk van wie het is) stuur ik wel.
Op van die kaartjeswebsites kan je het vantevoren maken en later laten versturen. Dus soms maak ik al een maand vantevoren een paar kaartjes aan zodat ik het niet vergeet.
Wij vieren verjaardagen niet. Mijn ouders en schoonouders komen wel altijd, maar verder niemand. Het lijkt mij logisch dat als iemand aangeeft het niet te vieren, dat je dan niet langs gaat. Een kaartje of appje is wel lief natuurlijk.
100% dit! Ik vier het nooit, en sommige mensen blijven stug aandringen om dan een andere dag langs te komen voor mijn verjaardag. NEEEHEEEEE
Het vervelende is dat ze die woede dan richten op mijn schoonmoeder. Ze zullen nooit rechtstreeks tegen ons zeggen dat we iets verkeerd begrepen hebben. Alles moeten we in onze glazenbol zien en ohwee we het verkeerd hebben. Maar goed zo zijn ze nu eenmaal, wij laten het van ons afglijden, is alleen moeilijk omdat schoonmoeder er zo verdrietig over is.
Als ik eraan denk dan stuur ik een appje. Als ze hun verjaardag vieren met een feestje dan hoor ik wel wanneer en kom ik met een cadeautje. (of niet, ligt eraan welke vrienden het zijn. Verjaardagscadeautjes voor volwassene is hier niet gebruikelijk) Maar ik ga geen kaartjes sturen, ook geen cadeautjes. Iedereen is zo ongeveer 30+ ondertussen, verjaardagen zijn niet zo boeiend meer. Dat gezeik over ‘ik vier mijn verjaardag niet maar ben wel boos als je niet komt’ ga ik niet in mee. Ik heb betere dingen te doen. Vier het, of vier het niet.
Hier worden verjaardagen voor volwassenen niet gevierd en ik ga dus ook niet langs met een cadeau. Krijg zelf ook geen bezoek en zit daar eerlijk gezegd ook niet op te wachten.
Precies dit! Sinds Z vier ik het maar met haar, zo heb ik zeker geen verspreid bezoek rond mn eigen verjaardag
Maar geven jullie ook je beste vriendin bijv niks? Ik heb twee beste vriendinnen (ken ik al 35 jaar) en mijn zusje en mijn ouders die ik toch altijd een cadeautje (al dan niet later) ga brengen. Niet dat ik dan zomaar op die dag langsga of überhaupt op bezoek ga maar meestal spreken we dan automatisch een “alternatief” af om iets te gaan doen en proosten we even op iemand zijn nieuwe levensjaar. Ik vind cadeautjes geven gewoon heel leuk en steek ook altijd best wat moeite in wat ik hen geef. Dus dat vind ik leuk om te doen. Vriendinnen wat verder weg stuur ik een kaartje. Kennissen een appje. Al zag ik gisteren dat de buurvrouw 30 was geworden en toen heb ik een bos tulpen uit het dorp meegenomen en in de middag even afgegeven met mijn zoontjes. Gewoon, omdat ik 30 wel noemenswaardig vond. Ik ben verder niet binnen geweest ofzo, ik wilde mezelf niet uitnodigen ofzo, dat is het doel niet. Maar ik wilde gewoon even wat geven.
Ik vier het niet, maar vind het wel lief als mensen op de dag zelf even langskomen voor een gebakje. Moet niet, mag wel.
Maar dit snap ik dus niet. Je viert het niet, maar hebt wel gebak in huis voor mensen die spontaan langs komen? Dan vier je het toch? Waar haal je anders die taart voor?
Niet vieren is niet vieren. Dan stuur ik een appje of een kaartje en dat is het. Als je wilt dat ik kom, moet je me uitnodigen
Om zelf op te eten? En om de mensen die spontaan langs komen iets bij de koffie te geven? Als ik m’n verjaardag vier nodig ik mensen uit, dat doe ik niet. Maar er zijn altijd wel een paar mensen die wel langs komen.