Wanneer poepen op het potje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zogelukkig, 28 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje doet sinds een maand in de namiddag en voor het douchen een grote plas op het potje.

Als hij moet poepen, zegt hij: "poepen!", maar op het potje poepen gaat nog niet.

Hoeveel tijd zat er tussen plassen en poepen op het potje?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geloof dat dat erg verschilt per kind. Het beheersen van je sluitspier is weer anders dan je blaas. Moeten poepen voelt veel acuter (schijnbaar) voor een kind en daarom is het moeilijker. Mijn zoontje deed beide gelijk maar het is wel een goed punt om in ieder geval op te blijven letten. Angst om te poepen ontstaat gemakkelijk met vervelende gevolgen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat verschilt erg per kindje. Ken ook kindjes die compleet plaszindelijk zijn, maar niet voor poep. Of andersom. Daar zit soms maanden tussen..

Als is je jochie nog niet echt zindelijk, het plassen en poepen zijn toch 2 verschillende dingen, dus niet te voorspellen wanneer wel.

Mijn jochie werd ongeveer tegelijk zindelijk voor beide. Maar na een paar maanden kan hij wel zijn plas uren ophouden, maar voor ontlasting is het altijd rennen. Dan is hij ook in 1 minuut klaar.

En wat cygnet ook zegt: zet er niet teveel druk op. Als ze het gaan ophouden vanwege angst, ben je nog verder weg..

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh nee, hier geen druk hoor, zeker niet, maar was gewoon benieuwd.

Wij waren nog helemaal niet bezig met zindelijk maken, maar toen ik de berging opruimde, pakte hij zelf het potje, deed broek, romper en luier uit en ging zitten plassen, echt bizar.
    Ik vraag hem ook niks en zet hem er niet op, het komt helemaal uit hemzelf.
    Wat ook mooi is: voor het douchen stoeien we altijd even in ons bed, hij is dan in zijn blootje. Rent hij een paar dagen geleden het bed uit en ging op zoek naar het potje, doet een grote plas en riep triomfantelijk: klaar! Het is voordat hij op het potje plaste ook wel voorgekomen dat hij in ons bed een plas deed of op he laminaat op onze slaapkamer, badkamervloer etc.

's Ochtends gaat hij ook niet plassen op het potje. Alleen na de middagslaap en in de avond voor het douchen.

Hij poept ook nog minimaal 1x in namiddag/avond maar liep de afgelopen dagen in zijn blote kont. Ik heb hem maar een luier aangedaan voor het eten want ik dacht dat hij niet zo durven poepen zonder luier/op het potje.

5. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hier zat denk ik zo ongeveer een maand tussen plassen en poepen op het potje. Hij trok zich altijd erg terug voor poepen (gehurkt in een hoekje zitten) toen hij nog een luier om had en denk dat het daarom moeilijk was om meteen te poepen op het potje. Heb een tijdje nog een luier omgedaan speciaal voor het poepen als hij dat aan gaf, daarna wou hij het een tijdje op de grote mensen W.C. en daarna is hij het in het potje gaan doen en nu is het geen probleem meer. Hij zit nu ook lekker naast me te poepen op zijn potje. Soms doet ie er wel een kwartier over, lekker boekje erbij... hahaha
    Van mij mag hij binnenkort wel weer overschakelen naar de W.C. want die heerlijke geuren in de woonkamer kan ik eigenlijk wel missen! :D

Deel Deze Pagina